Gå til innhold
Hundesonen.no

Som oppdretter..hva må man forvente seg ?


Inustaff

Recommended Posts

Jeg ser hva du sier, Belgerpia. Setter tingene litt på spissen, for å få frem et poeng. Det blir litt sånn at jeg skjønner ikke at noen tør å drive oppdrett, Du kan jo risikere å sitte igjen med hele kullet. For meg blir det litt sånn at man adoterer en unge fra kina, og krever redusert pris fordi ungen viser seg å være hjerneskadet. Nei, jeg vet det ikke er det samme, men tanken er ikke så veldig fjernt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med salg og kjøp av hund er at de er ikke definert som levende vesen som kan påvirkes utenfra - de er en "ting" på lik linje med et kjøleskap, bil eller en støvsuger.

Og kjøpsloven i Norge ER tøff, og særlig ille blir det selvsagt når den praktiseres ovenfor dyr - som det faktisk ikke er mulig å kunne forutse hvordan de utvikler seg til 100%.

Men, nå går det jo stort sett greit med valpekjøpere, da. Hvis man holder en god kontakt med dem, ikke selger til "kreti og pleti" og faktisk er litt engasjert i valpenes ve og vel.

Vet om valpekjøpere som har takket nei til refusjon av penger for detaljefeil - da de faktisk synes hunden sin er verdt hver eneste kroner og skal ikke være en sånn "billigvare". Men de satte selvsagt pris på tilbudet likevel.

Flere av de hundene jeg har greid å selge som har fått HD og AA har heldigvis vært solgt til mer el. mindre "proffe" folk, som tenker slik jeg gjør - "shit happens".

Jeg har heller aldri krevd tilbake penger fra "mine" oppdrettere hvis ting går galt - det tar jeg på egen kappe, men har da fått tilbud om ny hund (til red. pris) ved en senere anledning.

Men jeg hadde da heller refundert noen tusenlapper til en valpekjøper eller to - fremfor å møte dem i forliksrådet e.l. Men ville selvsagt synes det hadde vært kjedelig å gi folk tilbake penger for noe, hvis man vet at de har forsikret hunden og allerede fått oppgjør for den.

Men jeg hadde dog sett på saken utifra valpekjøpers synsvinkel - de har faktisk mistet en hund i alt dette (eller fått en med noe som gjør at de ikke kan bruke den til de de ønsket).

Jeg tviler på at særlig mange "spekulerer" i dette, liksom... Tjene penger på å kjøpe syke hunder som de forsikrer og avliver...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"HD/AA er genetisk og en hund får ikke HD/AA fordi den kanskje er en kilo eller to overvektig.

Dette er et klassisk eksempel på at man forsøker å vri seg unna ansvar for å slippe å refundere penger ved feil og mangler - man åpner for muligheten til å legge ansvaret på kjøper."

Jeg er enig i at en hund ikke utvikler HD pga en kilo eller 2 for mye. Men la oss si 10 kg for mye i vekstperioden...hva skal en som oppdretter foreta seg da? Det kan ikke være slik at en som valpe - kjøper kan gjøre akkurat som en vil, og så kreve pengene tilbake når det går galt. Klausulen ligger der for de ekstreme tilfellene hvor valpe -eiere ikke tar vare på hundene sine...

Og ingenting står skrevet med liten skrift :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...