Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp hund til å "høre for seg"


Inustaff

Recommended Posts

Lurer rett og slett på noe som ble sagt at hunden var ønsket for å trenes til å hjelpe en tunghørt mann...

Jeg skjønte ikke helt hva hunden kan gjøre med dette?Kan noen fortelle meg litt om hvordan dette er mulig og i det hele tatt hvordan dette gjøres,dersom det er normalt.

Aldri hørt om det før jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg aner ikke...for hunden kan jo ikke gjenfortelle hva som blir sagt...

Må inrømme at jeg ikke fatter det likevel..

Ikke fordi jeg er negativ,men jeg er bare nysgjerrig..og ikke blitt forklart hva det går i..

Regner ikke med at det er noe man gjør selv,så hvem hjelper med dette,og hva legges i det...

Hunder er jo topp hjelpemiddel for enkelte...

Så en hund som hjelper noen må da være bra..men pga dårlig hørsel..

Kan det være særlig givende og nyttig?

Som nevnt her nå..dørklokke og lignende.Men er det så viktig da?

Finnes vel andre løsninger for tunghørte for å høre tlf og dørklokke?

Ikke at man ikke kan ha en selskaps hund som "ører" ovenfor visse ting,men jeg bare surrer litt med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, varsellampe er jo ikke helt det samme som en hund som f.eks vekker deg, dulter borti deg når det ringer på.. Særlig ved røykvarsler..

så jeg ser absolutt nytteverdien i det.

Kan jo læres opp til å dytte borti deg når noen roper navnet ditt også.

Forslag til andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les mer om "hørehunder" her: http://www.hearingdogs.org.uk/

Så en oppvisning med disse hundene en gang, og de var lært opp til å ta kontakt med eierne og vise de der lyden kom fra når andre sa navnet deres, når det ringte på døra, når vekkerklokka ringte, telefonen, tekjelen, brannvarsleren osv. Kunne til og med varsle eier når barnet gråt ! Fasinerende å se, og sikkert en stor hjelp til eierne i hverdagen. Som tidligere nevnt våkner man ikke så lett av en lampe som lyser, og ellers er man jo avhengig av å faktisk se på den lampa eller babyen for den slags skyld, for å kunne få det med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det kan bli brukt som brannvern, vakthund, varslingshund for f.eks. mat, farer ute (biler etc som man ikke hører, som rygger) mye likt en blindehund, en døv person er jo til en viss grad "blind" for sine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres bra ut jeg :P . Hunder skal jo hjelpe menesker. Det er jo hovedsaklig derfor vi har dem. + At de brukes som selskap da :rolleyes::P

Ehm, hva? Har vi hunder for at de skal hjelpe oss? Da har visst jeg gått glipp av noe. Hundene fins for sin egen del, ikke vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at hundene er ment for å fungere sammen sammen med oss mennesker..slik som hesten,og de andre dyra vi har utbytte av på ulike områder.At de ene og alene skal hjelpe oss er jo ikke helt riktig,men de har alltid blitt avlet for å gjøre ulike ting som behager OSS.

Vi skal ha vakthund,vi skal ha trekkhund,vi skal ha gjeterhund,vi skal ha blindehund...og alt det måtte være.

Hunden trenger etterhvert oss like mye som mange trenger den.Tror ikke det var sånn ment at de lever bare for å hjelpe oss.De lever jo fordi det faktisk er naturlig med ulike dyrearter.

De er en av dem..og vi bruker dem fordi de har egenskapene vi trenger,enten på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er 4/5 døv. (Helt døv på venstre øret og mer eller mindre døv på høyre) Vi har ofte snakket om dette med "Hørehunder". Nettopp fordi hun f.eks. ikke hører brannalarmen, ringeklokka, telefonen osv..

Sånn jeg ser det er det ikke noe annerledes enn å trene opp en hund til å se for deg.

Telefon og dørklokke kan jo varsles med en rød lampe e.l, så jeg skjønner heller ikke hva de mener.

Min onkel har varsellampe fra Hjelpemiddelsentralen som varlser telefon, dørklokke og brannalarm. (Han er også nesten døv. Arvelig i familien) Han forteller at han har veldig liten nytte av den fordi den tross alt ikke sees fra andre rom en der den står. De færreste har vel en fullstendig åpen løsning. Og det er visst uaktuelt at Hjelpemiddelsentralen låner ut flere så han f.eks. kan ha 1 på stua og 1 på soverommet. I tillegg gjør jo ikke den annet enn å lyse, så hva hjelper vel det han at den lyser hvis brannalarmen går mens han ligger å sover om natta?

En hund vil kunne varlse deg med berøring. Den kan faktisk også bjeffe på deg fordi mange hørselshemmede utvilker en bedre evne til å kjenne vibrasjonene lyd gir fra seg.

Som nevnt her nå..dørklokke og lignende.Men er det så viktig da?

Brannalarmen er ganske viktig. :P

I tillegg så har det jo noe med livskvalitet å gjøre. Som hørselshemmed kan du fort føle (akkurat som blinde antar jeg) at du mister muligheten til å leve som alle andre. En "hørehund" vil da kunne hjelpe en med nedsatt hørsel til å fungere bedre i samfunnet ved å passe på akkurat som en førerhund vil for blinde.

Jeg hadde hvertfall satt pris på å ha en hund som ledsager dersom jeg også ender opp som min mor, med sterkt nedsatt hørsel. Hun kommer til å bli helt døv innen få år og jeg vet hun leker med tanken på en "hørselhund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...