Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli atferdsspesialist?

_aussie_

Recommended Posts

Jeg har lyst å bli atferdsspesialist på hund. Sånn som hjelper hunder med atferdsproblemer.

- Åssen kan man bli dette?

- Er det noe kurs osv man må gå eller lærer man dette under kurset som går på instruktørutdannelsen?

- Noen som har link til noen sider med kurs?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips på kurs rundt om. Det kan nok andre svare mer på...

Eneste jeg har en "bønn" om er at du da utdanner deg også som figurant og dommer på K-test, FA og MH-test. Rett og slett for å se hva som skjer der, lære hvordan man analyserer hunder i slike testløyper mm. Dette er tester som tross alt brukes i det aktive hundemiljøet, og mange sender problemhunder til slike tester. Kanskje før de kommer til en atferdsspesialist også. Og for mange som er utdanna innen atferd i dag, virker som om aldri har sett en testløype en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har en "bønn" om er at du da utdanner deg også som figurant og dommer på K-test, FA og MH-test. Rett og slett for å se hva som skjer der, lære hvordan man analyserer hunder i slike testløyper mm. Dette er tester som tross alt brukes i det aktive hundemiljøet, og mange sender problemhunder til slike tester. Kanskje før de kommer til en atferdsspesialist også. Og for mange som er utdanna innen atferd i dag, virker som om aldri har sett en testløype en gang...

Ok, skal huske på det :) Høres innteresant ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Og enda en bønn, men ikke no godt svar :rolleyes:

Ha masse allsidig erfaring med hund før du tar utdannelsen. Jeg tror ikke man kan bli adferdsspesialist bare ved å ta et kurs (om det finnes sånne kurs vet jeg ikke). Kurset og kursbeviset er etter min mening noe som skal komme på toppen av masse erfaring og erfaring med mange forskjellige hunder, raser, mennesker, metoder osv. Kanskje det er en ide å utdanne seg til instruktør i de disiplinene du interesserer deg for først? Både instruktør og adferdsspesialist har vel så mye jobb med mennesker som med hunder. Der kan du uansett få viktige erfaringer og læring å ta med deg videre (dukker mye rart opp på kurs også :rolleyes: )

Men ellers kan jeg nok desverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det regler om hva som kreves for å bli certifisert atferdsspesialist. Jeg husker ikke alle kravene men noen av de var:

- bachelorgrad innen noe.. i tillegg (eller i bachelorgraden) må du ha fag som etologi, læringspsykologi og noe annet som jeg ikke husker., har det nedskrevet en plass;)

- Du må ha vært med tre atferdsspesialister og lært av de.

- Du må ha gjort noen atferdsanalyser og disse må godkjennes av tre personer (en atferdsspesialist, en veterinær (?) + en annen)

- Og du må ha vært med på noen seminar som NAS arrangerer..

Vet ikke helt om jeg husker det helt rett, men tror dette var noen av tingene. Gry Løberg (som er her inne innimellom) vet alle kravene. Og det står vel gjerne på NAS sine sider også:P

Ellers er det mye god informasjon på www.manimal.no :P

redigert: er også enig med de andre.. Myye erfaring med trening og hund (ikke ta på deg problmatferd før du kan mye om vanlig trening av forskjellige raser o.l.) er et must. Fig.kurs, testleder og til slutt mentaltestdommer er heller ikke dumt å ha i "pakka":P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det regler om hva som kreves for å bli certifisert atferdsspesialist. Jeg husker ikke alle kravene men noen av de var:

- bachelorgrad innen noe.. i tillegg (eller i bachelorgraden) må du ha fag som etologi, læringspsykologi og noe annet som jeg ikke husker., har det nedskrevet en plass;)

- Du må ha vært med tre atferdsspesialister og lært av de.

- Du må ha gjort noen atferdsanalyser og disse må godkjennes av tre personer (en atferdsspesialist, en veterinær (?) + en annen)

- Og du må ha vært med på noen seminar som NAS arrangerer..

Vet ikke helt om jeg husker det helt rett, men tror dette var noen av tingene. Gry Løberg (som er her inne innimellom) vet alle kravene. Og det står vel gjerne på NAS sine sider også:P

Ellers er det mye god informasjon på www.manimal.no :P

redigert: er også enig med de andre.. Myye erfaring med trening og hund (ikke ta på deg problmatferd før du kan mye om vanlig trening av forskjellige raser o.l.) er et must. Fig.kurs, testleder og til slutt mentaltestdommer er heller ikke dumt å ha i "pakka":P

Ok, takk for infoen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For å jobbe med atferdsproblemer hos hunder bør du ha relevant utdannelse på en høyskole eller et universitet.

Det finnes ingen slik utdannelse i Norge, men mange velger f.eks Etologi, Psykologi eller likende fag.

Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr har laget en sertifiseringsordning for atferdskonsulenter som med tid og stunder vi bli lagt ut på www.nafs.no

Sertifiseringsordningen innebærer at du må ha en BSc grad i et eller annet - det er ikke så nøye hva. Så må du minst ha 5 studiepoeng i etologi, minst 5 studiepoeng i Lærinsgpsykologi og minst 5 studiepoeng i Veiledningspedagogikk. Dette enten som en del av BSc graden eller i tillegg. Så må du ha hatt en del prakksis. Arrangert kurs, hatt atferdskonsultasjoner og observert atferdskonsultasjoner. Deretter må du sende inn en søknad i 4 eksemplarer. Denne skal inneholder (om jeg husker riktig) to ulike case du har jobbet med og beskrive de med diagnose og differensialdiagnose, anbefalte tiltak og en del info om selve atferdsproblemet. Denne søknaden vil bli behandlet av en Norsk Psykolog, en Svensk Etolog, og en Dansk Veterinær.

NAS ønsker å gjøre dette for at hundeeier ( eller den som eier et selskspsdyr) skal kunne finne kvalaifisert hjelp. Jeg vil anta at vi også i Norge etterhvert vil få strengere krav til atferdskonsulenter og det er vel ikke umulig at vi med tid og stunder vil få noe av de samme kravene de har i England.

Se her ASAB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar ;) Hvor mye koster det ca og hvor lang tid kan det ta?

Om du tenker på å få behandlet søknad så er jeg litt usikker, tror det er snakk om et par tre tusen. Disse pengene er honorar til sensorene som vi leier tid av. Samtidig vil det å ta penger for en søknad gjøre at ukvalifiserte folk ikke bare slenger inn en søknad i håp om den kanskje skal bli godkjent.

Hva utdanning og kurs koster - det kommer så veldig an på. Men dette er snakk om offentlig utdannelse på en høyskole eller et univeristet så da koster det tid og ev. studielån :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på å få behandlet søknad så er jeg litt usikker, tror det er snakk om et par tre tusen. Disse pengene er honorar til sensorene som vi leier tid av. Samtidig vil det å ta penger for en søknad gjøre at ukvalifiserte folk ikke bare slenger inn en søknad i håp om den kanskje skal bli godkjent.

Hva utdanning og kurs koster - det kommer så veldig an på. Men dette er snakk om offentlig utdannelse på en høyskole eller et univeristet så da koster det tid og ev. studielån ;)

Ok.. Men hvor er det man kan ta denne utdanninga da? Må man til utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Men hvor er det man kan ta denne utdanninga da? Må man til utlandet?

For å stidere etologi kan du ta det på f.eks. www.umb.no

For å studere Psykologi kan du gjøre det på www.uio.no, www.uib.no, www.ntnu.no, www.uit.no og sikkert flere andre steder

Her finner du en oversikt over utdannelser i England

Du kan også studere etologi og psykologi i Sverige og Danmark, men de har ingen utdannelse som spisser seg direkte mot det å jobbe med atferdsproblemer hos selskapsdyr, bl.a. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stidere etologi kan du ta det på f.eks. www.umb.no

For å studere Psykologi kan du gjøre det på www.uio.no, www.uib.no, www.ntnu.no, www.uit.no og sikkert flere andre steder

Her finner du en oversikt over utdannelser i England

Du kan også studere etologi og psykologi i Sverige og Danmark, men de har ingen utdannelse som spisser seg direkte mot det å jobbe med atferdsproblemer hos selskapsdyr, bl.a. hund.

Ok, takk for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...