Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli atferdsspesialist?


_aussie_

Recommended Posts

Jeg har lyst å bli atferdsspesialist på hund. Sånn som hjelper hunder med atferdsproblemer.

- Åssen kan man bli dette?

- Er det noe kurs osv man må gå eller lærer man dette under kurset som går på instruktørutdannelsen?

- Noen som har link til noen sider med kurs?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips på kurs rundt om. Det kan nok andre svare mer på...

Eneste jeg har en "bønn" om er at du da utdanner deg også som figurant og dommer på K-test, FA og MH-test. Rett og slett for å se hva som skjer der, lære hvordan man analyserer hunder i slike testløyper mm. Dette er tester som tross alt brukes i det aktive hundemiljøet, og mange sender problemhunder til slike tester. Kanskje før de kommer til en atferdsspesialist også. Og for mange som er utdanna innen atferd i dag, virker som om aldri har sett en testløype en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips på kurs rundt om. Det kan nok andre svare mer på...

Eneste jeg har en "bønn" om er at du da utdanner deg også som figurant og dommer på K-test, FA og MH-test. Rett og slett for å se hva som skjer der, lære hvordan man analyserer hunder i slike testløyper mm. Dette er tester som tross alt brukes i det aktive hundemiljøet, og mange sender problemhunder til slike tester. Kanskje før de kommer til en atferdsspesialist også. Og for mange som er utdanna innen atferd i dag, virker som om aldri har sett en testløype en gang...

Ok, skal huske på det :) Høres innteresant ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har ikke så mange tips på kurs rundt om. Det kan nok andre svare mer på...

Eneste jeg har en "bønn" om er at du da utdanner deg også som figurant og dommer på K-test, FA og MH-test. Rett og slett for å se hva som skjer der, lære hvordan man analyserer hunder i slike testløyper mm. Dette er tester som tross alt brukes i det aktive hundemiljøet, og mange sender problemhunder til slike tester. Kanskje før de kommer til en atferdsspesialist også. Og for mange som er utdanna innen atferd i dag, virker som om aldri har sett en testløype en gang...

Og enda en bønn, men ikke no godt svar :rolleyes:

Ha masse allsidig erfaring med hund før du tar utdannelsen. Jeg tror ikke man kan bli adferdsspesialist bare ved å ta et kurs (om det finnes sånne kurs vet jeg ikke). Kurset og kursbeviset er etter min mening noe som skal komme på toppen av masse erfaring og erfaring med mange forskjellige hunder, raser, mennesker, metoder osv. Kanskje det er en ide å utdanne seg til instruktør i de disiplinene du interesserer deg for først? Både instruktør og adferdsspesialist har vel så mye jobb med mennesker som med hunder. Der kan du uansett få viktige erfaringer og læring å ta med deg videre (dukker mye rart opp på kurs også :rolleyes: )

Men ellers kan jeg nok desverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det regler om hva som kreves for å bli certifisert atferdsspesialist. Jeg husker ikke alle kravene men noen av de var:

- bachelorgrad innen noe.. i tillegg (eller i bachelorgraden) må du ha fag som etologi, læringspsykologi og noe annet som jeg ikke husker., har det nedskrevet en plass;)

- Du må ha vært med tre atferdsspesialister og lært av de.

- Du må ha gjort noen atferdsanalyser og disse må godkjennes av tre personer (en atferdsspesialist, en veterinær (?) + en annen)

- Og du må ha vært med på noen seminar som NAS arrangerer..

Vet ikke helt om jeg husker det helt rett, men tror dette var noen av tingene. Gry Løberg (som er her inne innimellom) vet alle kravene. Og det står vel gjerne på NAS sine sider også:P

Ellers er det mye god informasjon på www.manimal.no :P

redigert: er også enig med de andre.. Myye erfaring med trening og hund (ikke ta på deg problmatferd før du kan mye om vanlig trening av forskjellige raser o.l.) er et must. Fig.kurs, testleder og til slutt mentaltestdommer er heller ikke dumt å ha i "pakka":P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det regler om hva som kreves for å bli certifisert atferdsspesialist. Jeg husker ikke alle kravene men noen av de var:

- bachelorgrad innen noe.. i tillegg (eller i bachelorgraden) må du ha fag som etologi, læringspsykologi og noe annet som jeg ikke husker., har det nedskrevet en plass;)

- Du må ha vært med tre atferdsspesialister og lært av de.

- Du må ha gjort noen atferdsanalyser og disse må godkjennes av tre personer (en atferdsspesialist, en veterinær (?) + en annen)

- Og du må ha vært med på noen seminar som NAS arrangerer..

Vet ikke helt om jeg husker det helt rett, men tror dette var noen av tingene. Gry Løberg (som er her inne innimellom) vet alle kravene. Og det står vel gjerne på NAS sine sider også:P

Ellers er det mye god informasjon på www.manimal.no :P

redigert: er også enig med de andre.. Myye erfaring med trening og hund (ikke ta på deg problmatferd før du kan mye om vanlig trening av forskjellige raser o.l.) er et must. Fig.kurs, testleder og til slutt mentaltestdommer er heller ikke dumt å ha i "pakka":P

Ok, takk for infoen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For å jobbe med atferdsproblemer hos hunder bør du ha relevant utdannelse på en høyskole eller et universitet.

Det finnes ingen slik utdannelse i Norge, men mange velger f.eks Etologi, Psykologi eller likende fag.

Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr har laget en sertifiseringsordning for atferdskonsulenter som med tid og stunder vi bli lagt ut på www.nafs.no

Sertifiseringsordningen innebærer at du må ha en BSc grad i et eller annet - det er ikke så nøye hva. Så må du minst ha 5 studiepoeng i etologi, minst 5 studiepoeng i Lærinsgpsykologi og minst 5 studiepoeng i Veiledningspedagogikk. Dette enten som en del av BSc graden eller i tillegg. Så må du ha hatt en del prakksis. Arrangert kurs, hatt atferdskonsultasjoner og observert atferdskonsultasjoner. Deretter må du sende inn en søknad i 4 eksemplarer. Denne skal inneholder (om jeg husker riktig) to ulike case du har jobbet med og beskrive de med diagnose og differensialdiagnose, anbefalte tiltak og en del info om selve atferdsproblemet. Denne søknaden vil bli behandlet av en Norsk Psykolog, en Svensk Etolog, og en Dansk Veterinær.

NAS ønsker å gjøre dette for at hundeeier ( eller den som eier et selskspsdyr) skal kunne finne kvalaifisert hjelp. Jeg vil anta at vi også i Norge etterhvert vil få strengere krav til atferdskonsulenter og det er vel ikke umulig at vi med tid og stunder vil få noe av de samme kravene de har i England.

Se her ASAB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar ;) Hvor mye koster det ca og hvor lang tid kan det ta?

Om du tenker på å få behandlet søknad så er jeg litt usikker, tror det er snakk om et par tre tusen. Disse pengene er honorar til sensorene som vi leier tid av. Samtidig vil det å ta penger for en søknad gjøre at ukvalifiserte folk ikke bare slenger inn en søknad i håp om den kanskje skal bli godkjent.

Hva utdanning og kurs koster - det kommer så veldig an på. Men dette er snakk om offentlig utdannelse på en høyskole eller et univeristet så da koster det tid og ev. studielån :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på å få behandlet søknad så er jeg litt usikker, tror det er snakk om et par tre tusen. Disse pengene er honorar til sensorene som vi leier tid av. Samtidig vil det å ta penger for en søknad gjøre at ukvalifiserte folk ikke bare slenger inn en søknad i håp om den kanskje skal bli godkjent.

Hva utdanning og kurs koster - det kommer så veldig an på. Men dette er snakk om offentlig utdannelse på en høyskole eller et univeristet så da koster det tid og ev. studielån ;)

Ok.. Men hvor er det man kan ta denne utdanninga da? Må man til utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Men hvor er det man kan ta denne utdanninga da? Må man til utlandet?

For å stidere etologi kan du ta det på f.eks. www.umb.no

For å studere Psykologi kan du gjøre det på www.uio.no, www.uib.no, www.ntnu.no, www.uit.no og sikkert flere andre steder

Her finner du en oversikt over utdannelser i England

Du kan også studere etologi og psykologi i Sverige og Danmark, men de har ingen utdannelse som spisser seg direkte mot det å jobbe med atferdsproblemer hos selskapsdyr, bl.a. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stidere etologi kan du ta det på f.eks. www.umb.no

For å studere Psykologi kan du gjøre det på www.uio.no, www.uib.no, www.ntnu.no, www.uit.no og sikkert flere andre steder

Her finner du en oversikt over utdannelser i England

Du kan også studere etologi og psykologi i Sverige og Danmark, men de har ingen utdannelse som spisser seg direkte mot det å jobbe med atferdsproblemer hos selskapsdyr, bl.a. hund.

Ok, takk for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...