Gå til innhold
Hundesonen.no

Leve for jobben


JailyTina

Recommended Posts

Vil du si at du lever for jobben, eller at du jobber for å leve?

Jeg skal innrømme at jeg er ganske ny i arbeidslivet, tross alt bare noen få år siden videregående, men jeg har inntrykk av at det i dagens samfunn forventes at du skal jobbe r*** av deg hver dag og gjerne også i helger og på helligdager. Har diskutert dette med flere og ble nysgjerrig på hva dere her inne mener. Jobbe for å leve eller leve for jobben?

Personlig er ikke jeg veldig begeistret for den trenden. Jeg har ikke lyst til å bruke hele livet til kun jobbing, men også ha muligheten til å ha hobbyer som tar opp mye tid. F.eks. hundehold som tross alt krever endel tid hver dag. Jeg vil nok si at jeg jobber for å leve...

(Nå har jeg også valgt en av de "verste" bransjene sånn sett, siden IT-drifting ikke alltid er en 8-16 jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber vel for å leve vil jeg si. Nå har ikke jeg jobbet mer enn 2 år, men alltid hatt deltidsjobb etter skolen nesten hver dag siden jeg ble 13 år.

Jeg trives veldig godt her på jobben, har veldig fin arbeidstid, mange hyggelige folk. Og har jo selvfølgelig begynt å intressere meg for hva jobben min gjør. Men hadde jeg jobbet med dyr, så hadde jeg kanskje yti endel ekstra og virkelig interessert meg for yrket mitt. Men jeg er bare 22 år, og kommer sikkert til å ha andre jobber videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begge deler egentlig.. Lever for jobben på den måten at eg yter det eg kan (og litt til..) og så jobber eg for å leve... Greit å få lønn da.

Må og seie at vi er en sammensveiset gjeng på jobben og har det kjempeskøy i lag! Samtidig så har eg nok fri til å dyrke hobbyen min som selvfølgelig er hund. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begge deler egentlig.. Lever for jobben på den måten at eg yter det eg kan (og litt til..) og så jobber eg for å leve... Greit å få lønn da.

Lønna er kjekk å få ja! :) Men jeg føler ikke noe behov for å jobbe mer eller mindre hver helg, overtid hver dag og de fleste helligdager i tillegg. Det er sånn "normen" er her jeg jobber nå. Riktig nok er jeg bare innleid frem til juli og det tror jeg jeg er glad for med tanke på hvor sinnsykt mange overtidsstimer de fleste her har... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt begge deler?

Det gjør noe med selvfølelsen å kunne få jobbe hver dag, ha noe å gå til, bety en forskjell, forhåpentligvis få brukt noen av sine talenter og få utrettet noe - eller omvendt - å ikke være i stand til å gjøre det - dette ser man hvert fall etterpå, hehe.

En balansegang er nok lurt - liten vits i å tjene 'millioner' om man aldri har tid til å slappe av og bruke dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått masse på skole og har bare hatt noen deltids jobber, men nå har jeg fått fast stilling (100%) og gleder meg til å jobbe der :wub: Tjener veldig greit og arbeids tiden er og veldig bra.. Syns man skal trivest i jobben så jeg vil si begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og rådgiver og opplever at det er veldig meningsfylt å jobbe med elevene mine, som er minoritetsspråklige unge mennesker. Føler at jeg kan utgjøre en forskjell for dem hvis jeg gjør en god jobb. Jeg kan godt jobbe masse i perioder hvis jeg vet at det dermed blir mindre å gjøre senere. Rektor på skolen min gav meg for eksempel barselpermisjon den dagen jeg fikk lille Symra! Hun vet nemlig at jeg har mye å gjøre i perioder.

Samtidig er fritiden min veldig viktig for meg. Jeg gleder meg for eksempel veldig til lærersommerferien som snart begynner. Gjett hvem som skal kose seg med bissevovvene sine da! :wub:

Både jobben og fritiden kan være med på å gjøre livet rikt (for å si det litt klisjéaktig), bare man finner balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig jobber jeg for å leve, men målet er å finne seg en jobb som jeg kan trives kjempegodt i og glede meg til å gå til hver dag.

Det er som jeg leste en plass:

"Jobb som om du ikke skulle trengt pengene"

det er min drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber for lønnen...

Forrige jobben var for det meste bare i helger og på helligdager (vakter andre ikke vil ha), dette for å klore til meg nok arbeidstimer til en lønning på mere en 4siffre...

Men dette er nå snudd på hodet, med ny jobb så jobber jeg 07-15 med mulighet til overtid, noe det også blir noen timer av hver uke... Kommer naturlig med jobben at man avslutter projektet når man er ferdig og ikke fordi klokken er så å så masse...

Som ung & skal etablere seg med hus & familie har man masse utgifter, å de må dekkes med penger, å penger får man kun ved å jobbe...

Så riktig utsagn blir vel å jobbe for å leve... Ingen jobb ingen penger...

Å leve for å jobbe høres litt mere tragisk ut i mine ører...

Men noen har en slik jobb at de lever for å jobbe da jobben er lidenskapen...

Som jeampi sier, å ha en jobb man ikke oppfatter som en jobb... Tror det er få som har dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år er jeg ferdig som Fysioterapaut for hunder og jeg VET at jeg kommer til å ELSKE å jobbe med nettopp dette, så jeg kommer nok til å være mye på jobben iom at jeg også må jobbe meg opp et godt rykte også.

Det positive med dette yrket er at jeg får jobbet med dyr og skader som jeg er veldig interessert i og Chicka kan være med meg på jobbe hver dag, ikke noe minus det heller ;)

Men før har jeg jobbet for å leve, jeg er mer glad i livet mitt sammen venner, familie og dyrene, det betyr hele verden for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
×
×
  • Opprett ny...