Gå til innhold
Hundesonen.no

Krypt eller ikke

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Jeg har nå vært til veterinær med valpene og det viser seg at hannhundens testikkler er ikke der dem skal. Den ene kjennes lengre oppe (ikke kommet ned i posen) og den andre er ikke å spore.

Den ene er rimelig sikker på at kommer ned.

Men hva er deres erfaringer når mann ikke finner den andre ved 7,5 ukers alder?

Skrevet

på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Skrevet

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Guest Jonna
Skrevet
på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Ja jeg følger NKK sin kontrakt jeg. Der står det 18mnd. Også betaler jeg tilbake 50% av kjøpesummen.

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Ja jeg har hørt flere som har nevnt det. Fikk tips om en i Hønefoss. Om jeg har ham til han er 12 uker så venter jeg til etter vet kontrollen da og ser om jeg må gjøre noe mer eller ikke.

Men det er fint å høre om flere som har erfaring med slikt.

Jeg kontaktet en akupunktør sørover som vist hadde erfaring med det, men han lovet ikke noe resultat. Han var ikke sikker på om det var ren tillfeldighet eller om det faktisk fungerte. Noen av dem han har gjort det på har fått stenene omtrent rett etter behandling andre ikke. Så han mente muligens dem som fikk dem kjapt etter behandling hadde fått den uansett med litt tid.

Skrevet

min oppdretter hadde en flott hannhund som skulle brukes til utstilling og avl, men med 12 mnd alder mangle han enda en stein. Hun omplasserte/solgte han da til noen andre ettersom han ikke oppfyllte hennes krav og bruk. Ved besøk hos nye eier ved hundens 18 mnd alder var den dotten ned. Oppdretteren var litt snøden kan man si..

Det sies at visst de ikke er kommet ned inntil 18 mnd alder så kommer den ikke...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...