Gå til innhold
Hundesonen.no

Nok en hund på dødscelle


Lockheed

Recommended Posts

Dersom rasen faktisk stemmer må jeg bare si at jeg syns eieren er skikkelig teit. Hva er vitsen med å bryte forbudet med vilje (forutsatt at eier viste om forbudet) og risikere at hunden din blir avlivet?

Jeg er 100% imot å forby raser da jeg ikke ser hvordan det kan ha en positiv utvikling på hundehold her i landet. Hvorfor ikke heller innby "eierforbud"....? Men hvis en person med overlegg bryter loven og skaffer seg en hund av ulovlig rase syns jeg nesten det er som å be om bråk.... <_<

Hvor lenge har det vært forbud mot den rasen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasen har vært ulovlig siden 1991, så dette bør neppe komme som en bombe på noen. Ja, den er et uskyldig offer - men for sin egen eier, som importerer ulovlig, og sin kjipe oppdretter, som selger den til et land der den er forbudt.

Forutsatt at det er en dogo da (og ikke en amerikansk bulldog eller hvit boxer, politiet har gjort festlige forvekslinger før), men igjen: Det bevisansvaret - eller i dette tilfellet, å bevise at den IKKE er det, ligger også på eierens skuldre. Dette er noe man nå bør vite, etter 1991/2004, siden det er blitt informert endel om at alt som kan mistas som forbudt rase må dokumentere sin "uskyld".

Men forutsatt at det er en dogo, kanskje det at den faktisk ER forbudt, er det som tiltrakk eieren i utgangspunktet? At det blir ekstra tøft? Eller kanskje det er det at de er blitt populære på grunn av motetrenden med bullehunder: Rasen gikk i Sverige fra 2 stykker, de første importene, i 1995 til 187 i 2003, ifølge den svenske raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke som noen bombe at det norsk politiet skyter hunder som de "tror" kan være ulovlige. Hunden er et offer for både politiet, eier, oppdreter og den norske hundeloven desverre.

Håper noen fra Sverige ol. ønsker å ta hånd om hunden slik at den ikke blir avlivet. OM det faktisk er en Dogo Argentino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en Dogo og rasen har vært forbudt i 16 år (jfr Akelas innlegg) er man ikke bare litt treg om man ikke har fått det med seg liksom. Reagerer litt på ordvalget ditt jeg - dødscelle og henrettelse - ut fra artikkelen å dømme vurderes avliving om ikke eier kan dokumentere hundens opprinnelse innen en uke - har de tatt feil vil det jo vise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisbyrden ligger hos hundeeieren og det er problemet, "Skyldig til det motsatte er bevist", en skremmende tankegang i et "moderne rettssystem".

Am.Buller og andre hunder uten papirer risikerer å bli henrettet pga. at noen ropte ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt tydelig at en lov som tilsier at noe er ulovlig fordi det "ligner" et eller annet.. Tenk om man skulle brukt et sånt skjønn på resten av lovverket?

"Tja - siden JEG kan mer om akkurat dette så er det lovlig, men hadde det vært en annen politi her så hadde det vært ulovlig og du hadde blitt straffet..." ??

Men hvis man for diskusjonens skyld nå utgår ifra at det faktisk ER en Dogo, så er det faktisk sidestilt med et våpen, dop, krokodille, slange eller noe annet. Det er IKKE lov å ha en slik i Norge - ergo skal eieren bli fratatt den "tingen".

At vi synes staaaaakars hund, er liksom ikke helt loven/samfunnets problem, da. Så jo, man kan synes loven er syk, men den ER nå slik den er, og det burde jo være tilstrekkelig med andre alternativer til en hund enn akkurat en av de få rasene som faktisk er forbudt.

Men det er klart at det finnes flere hunder i Norge til enhver tid som er av raser som ikke er lovlige. Og

med så lite fornuftige eiere som disse (dvs ulovlige hunder) må ha - ja, då er det kanskje like greit for hunden å flytte til hundehimmelen...

Så tilbake til det å "ligne på" - det er jo fullstendig hårreisende at noen skal kunne "dømmes" for dette - uansett hvordan man ser på saken. Og normalt siviliserte samfunn pleier man jo å faktisk få være uskyldig til det motsatte er bevist. Men ikke i Norge - hvis man har en korthåret middelsstor blandingshund...

Ellers er jeg enig med Vipsens reaksjon på "dødscelle og henrettelse" - det blir kanskje litt for sensasjons-journalistikk for min del. Litt på samme måte som bruk av ordet "kamphund", som brukes bare for at ting skal høres værre, eller mere personlig, ut enn det er..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden kan jo ikke merke at den snart skal dø da... hehe... Det blir jo ikke syndt på hunden! Det er ikke fælt å måtte dø så lenge det skjer raskt/sovne inn så lenge man ikke vet det på forhånd. Forstår ikke helt hvordan folk kan si staaaakars hund?! Det er synd at friske hunder blir avlivet, men de har det da ikke vondt mentalt eller fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man ikke vet at man skal dø er det ok? Den støtter jeg ikke. Er det greit å avlive din BC sålenge den ikke kjenner/vet noe? Nei huff. Det er ikke mindre "synd" på en person som dør momentant i en bilulykke enn en annen.

- - -

Eller fordi eieren i utgangspunktet ikke har sikret seg med papirer på hunden...

Det er ikke akkurat lett å dokumentere at en blandingshund ikke er "rase X" blandet med "rase ulovlig". Dermed risikerer korthårede hunder å møtte bøte med livet pga. et noe snodig rettssystem.

- - -

"Henrettelse" blir brukt på sin rette plass, man kaller det ikke avlivning når man dreper et menneske i rettssystemet, men henrettelse, fordi det er en straff for noe man har gjort, denne hunden blir "henrettet" som straff for å være den rasen den er. Og av en eller annen grunn tror jeg ikke "Nok en hund på Falcken/Politihuset" vekker oppmerksomhet, snarere vil den villede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er tatt hånd om av politiet/myndighetene står faktisk på samme kennel enten de er "dødsdømt" eller bare "nusselige".. (Dvs på en kennel)

Så en "dødscelle" er altså helt det samme som et kennelopphold? ? Hvis en hvilkensomhelsthund oppfatter det slik, så bør en god del av hundeeierne i landet revurdere ferieplanene sine...

Ja, Lockheed - det er "bedre" å avlive en hvilkensomhelst hund (eller menneske) hvis man/den ikke vet at den skal dø.. Mener du virkelig omvendt? At det er bedre når man VET det?

Henrette kontra avliving

Din konklusjon er altså at hvis man blir "henrettet" så VET man hvorfor - men ellers er det... hva?

Hva da med en ku, høne eller noe annet som skal slaktes, eller en hund som er totalt uvitende om at den skal avlives? Er dette faktisk en "henrettelse" - eller slakt/avliving (avhengig av dyr + fremgangsmåte?

At en hund, katt, menneske vokser opp i et utrygt miljø er jo ikke så uvanlig (skjer jo daglig!).

At en person VELGER å sette sitt dyr (såkalt "familiemedlem") i en slik situasjon er ikke bare uvanlig, men faktsik også utrolig hensynsløst!

Sånne eiere BØR få sin straff, men dessverre består den nok oftest av at hunden blir fratatt dem og avlivet. Store bøter og et forbud mot å ha hund i 5-10 år hadde kanskje vært en bedre passende straff...

Ymse blandingshunder (og deres eiere) som ingen kan bevise hvor/hvem de er etter er selvsagt de ENESTE det er synd på i en slik sak!

Hvis DENNE saken nå faktisk omtaler en av de få renrasede hnder, men forbudte, raser - så er det selvsagt synd på hunden som må bøte med livet for en idiot av en eier. Men selve eieren fortjener null, nix, nada sympati fra noen av oss.

Forbudt ER forbudt, og evt. brudd på loven både skal og må straffes hardt..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gis en sjanse til å få hunden omplassert, siden den er fullt lovlig bare en times kjøring unna. Jeg er helt enig, det er for ****** at friske, fine dyr skal avlives fordi eier har gjort et overtramp, hvis det finnes andre muligheter - som omplassering til et land der de er lovlige.

Jeg mener... i Sverige henter de jo hunder fra SPANIA fordi de er gatehunder, har det vondt og blir avlivet, så da burde det jo kunne la seg ordne også herfra.

Med mindre da lovgivende myndigheter vil ha EKSTRASTRAFF for eieren da... "når du er så dum, skal i hvert fall hunden din dø".

For er det kriminelle som har lovlige raser, antar jeg de blir omplassert - hvis mulig? Har truffet igjen flere hunder fra gatemiljøet her, som har fått nye hjem når eierne har havnet innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man ikke vet at man skal dø er det ok? Den støtter jeg ikke. Er det greit å avlive din BC sålenge den ikke kjenner/vet noe? Nei huff. Det er ikke mindre "synd" på en person som dør momentant i en bilulykke enn en annen.

Ja, det er det jeg mener. Det er klart det en synd på de rundt, men når man er død føler man ikke og da klarer ikke jeg helt å synes synd på :) Det er de som står igjen som får det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør ikke "vondt å dø", men de fleste levende vesener streber etter å beholde livet etter beste evne - enten det gjelder mennesker som vet de skal dø, men gjør alt for å overleve, ned til de minste skapninger som antagelig ikke har bevisste tanker, men som bare gjør det av instinkt. Kan man kalle det livsvilje, kanskje?

Og bør ikke den respekteres - av folk som har hunder, som ser hvordan de elsker livet, og gjør alt for å holde seg i live?

Hvis det skulle være så enkelt å si "det er ikke vondt å dø", så åpner man for avlivning i hytt og pine; "nei, det kullet ble ikke bra, det fikk vi ikke solgt, vi avliver dem - for det er ikke vondt å dø, og så setter vi på et nytt istedet".

Jeg synes denne respekten for DYRS EGENVERDI burde være sterkere hos enkelte, det må jeg si. Og kanskje er det de som har størst respekt for egenverdien til sitt dyr, som kanskje tar det hardest når det engang først MÅ dø? For det er nokså mange som gråter mer eller mindre krokodilletårer, men går kjapt videre. Så jeg tror denne respekten henger sammen med tilknytningen til dyret.

En eier som er villig til å risikere et friskt, sunt og livsglad dyrs liv på den måten som denne eieren har gjort, vil sikkert hevde at han eller hun er glad i det - men ville man da egentlig tatt sjansen? Når dyret kunne levd lovlig og lenge i et naboland, men risikerer å dø bare fordi en selv vil ha en hund av akkurat DENNE rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrette kontra avliving

Din konklusjon er altså at hvis man blir "henrettet" så VET man hvorfor - men ellers er det... hva?

Hva da med en ku, høne eller noe annet som skal slaktes, eller en hund som er totalt uvitende om at den skal avlives? Er dette faktisk en "henrettelse" - eller slakt/avliving (avhengig av dyr + fremgangsmåte?

Nei min definisjon av henrettelse er at man blir drept etter en dom i et rettsystem. Likvidering er drap i kaldt blod, og avliving er "human" død for å hindre lidelse eller skaffe mat.

- - -

Såvidt jeg hører er dette snakk om en blandingshund, dermed er det "umulig" å bevise hvorvidt den er lovlig eller ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke eier vet at hunden er ulovlig så har ikke eier tilegnet seg mer kunnskap om denne rasen enn at han/hun "fortjener" å miste den.

Fordi det står som regel i rasebøker at den er ulovlig i Norge.Og dersom det ikke skulle stå i den boken eier forhåpetligvis har lest,så bør uansett eier ha tilegnet seg mer kunnskap om rasen enn hva en skarve 5 setnings-beskrivende linje fra ei rasebok gir.

Det gis faktisk opplysninger om dette flere steder hvor man leser om hund.Eier kan umulig være genuint interessert i hund og rasen om eier ikke visste dette.

Ellers vil jeg være enig i at det er tragisk dersom det IKKE er en Dogo Argentino,og politiet bare har begynt sitt lille rase hysteri igjen.

Syns det er dumt at man sjeldent får vite fortsettelsen av slike saker...så vi får vel ikke vite om det er en Ambull eller Boxer...

Jeg har møtt politi som tror at Corsoene mine er Amstaff...hahaha...En av dem omtalte dem som Boxer.

Jaja sier jeg..Politifolk kjenner vel ikke til annet enn Schæfer ser det ut for.

Desverre må hunden dø og kan ikke omplasseres til Sverige,eller annet land der den er lovlig(vet ikke om den er lovlig i Sverige)MEN det burdte kunne gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...