Gå til innhold
Hundesonen.no

P-piller til katt

Baby

Recommended Posts

Skrevet

Spør om dette for en venn av meg...

Altså, om man skal begynne med P-Piller til katt, virker de fra den dagen man gir katten pilla? Eller tar det en stund før den begynner å virke?

Skrevet

Hvorvidt P-pillene virker fra dag 1 eller ikke , tør jeg ikke svare på. Derimot vil jeg IKKE anbefale at man bruker P-piller til katt, faren for jurkreft øker ganske betraktelig. Det er bedre og enklere å få katten kastrert, da er man jo kvitt problemet en gang for alle. P-piller er heller ikke helt sikkert, enkelte katter er mestere på å tilsynelatende svelge en pille, for så å spytte den ut så snart man snur seg.. :P Kaster katten opp like etter pillen er gitt, så er jo virkningen også borte.

Er det en katt som går ute, er det jo heller ikke sikkert at den kommer inn til "pilletid"..

Skrevet

Kan bare skrive under på at p-piller til katt høyst bør være en midlertidig løsning. Har selv sett en katt som måtte avlives pga jurkreft etter flere år med p-pillebruk.

Det hender også at katter blir drektige, selv om eierne gir dem p-piller (som Quest nevner, er de ikke sikre), og faren for misdannede kattunger er da absolutt til stede, og ikke noe moro.

Nå vet jeg jo ikke hva vennen din har tenkt, men forsikre deg nå om at vedkommende kjenner til disse ulempene ved p-pillebruk til katter.

Skrevet

Det ER en midlertidlig løsning. Katten skal brukes i avl, og hun har en fertil hannkatt i samme hus, men hunnkatten er for ung til å bli parret enda. :P

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil minsker sjansen for at hun får kattunger hvis hun får p-piller.. Men er ikke sikker da. Og jeg vet ikke når de begynner å virke heller.

Skrevet
Det ER en midlertidlig løsning. Katten skal brukes i avl, og hun har en fertil hannkatt i samme hus, men hunnkatten er for ung til å bli parret enda. :)

Det beste hadde kanskje vært å holde de adskilt til de skal parres, hvis det er mulig?

Hvis jeg ikke tar feil minsker sjansen for at hun får kattunger hvis hun får p-piller..

Ja, det får vi da inderlig håpe.. ;)

Skrevet

Hun har bestemt seg for å gi P-Piller da, har allerede begynt, men lurte bare på hvor raskt de vil fungere ordentlig. :)

De bor i en leilighet med liten mulighet til stenge av deler av leiligheten også da.

Skrevet
Ja, det får vi da inderlig håpe.. :)

Det jeg mente var at hvis du gir p-piller til en katt, og så slutter for at den skal få kattunger, så er det mindre sjanse for at den faktisk får kattunger pga at den har gått på p-piller. ;)

Skrevet

Den skal få sin første p-pille da første løpetid har kommet.

Selv om katten har gått litt på p-piller, så vil den få kattunger som planlagt, vet om flere katter som har gått på piller i 3 år, så får den ikke den ene pilla si og får kattunger.... Ofte blir kattungene vannskapte da eierne putter i katta p-piller etter parring...

Vi har alltid gitt kattene våres p-piller når første løpetid kommer, da er de ofte 5-6 måneder gamle, de får piller til de er ca 8-9 måneder, da blir de sterlisert.

• 3 weeks later...
Skrevet

husk at p-piller fører til kreft. en venninne av meg hadde en katt som gikk på p-piller hele livet, og døde av jurkreft etter et halvt år.

be heller venninnen din sterilisere katten sin, det er billigere, bedre, og gjør slik at hun slipepr vurdere å få kattunegr på katten, da blir det bare flere hjemmeløs kattunger i verden.

MT

• 1 year later...
Skrevet

vår første katt lurte oss og spyttet ut pillene, fant mase piller nesten rett utafor trappa og katten ble gravid. etter det har vi sterilisert alle hunnkattene våre, mye bedre for katten. Katten slipper risikoen for kreft og å ha løpetid tapper katten for MYE energi!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...