Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorhandling


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

"Overhørte" en liten samtale på utstilling en gang, og siden den gang har jeg tenkt mye på denne samtalen og dette spørsmålet:

Tenk at en jeg kjenner veldig godt er dommer, og han blir spurt om å dømme JH, kan jeg da stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Dersom dere begge er av oppfattningen av at det skal dømmes rettferdig (slik det burde være) -JA!

Ergo; du "tåler" at den personen kanskje dømmer deg ned. Og at personen er besvisst på og dømme deg som hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, det kan nemlig gå begge veier, du kan bli droppet å bli plassert fordi dommeren kjenner deg og han vil ikke at det skal bli til at du vinner fordi dere er venner, eller du kan vinne og det blir til at "du vant fordi dere var venner"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, MEN jeg ville ikke gjort det!

Selvom dommeren er veldig upatisk og dømmer rettferdig, vil det uansett se litt dumt ut. LA oss si at du var den verdige vinneren da, du vil mest sannsynlig få endel "hun vant bare pga. hun kjente dommeren", uansett hvor mye bedre du var enn alle de andre deltagerne. Slik er folk faktisk, dessverre. Som det står over her også kan også "vennen/dommeren" droppe å sette deg opp fordi H*n er redd for hva andre tror...

Så jeg ville ikke gjort det og anbefaler ingen til å gjøre det heller. Det er ikke gøy å være en verdig vinner, når mange mener du vant BARE pga. du kjente dommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, såfremt Dommeren ikke har noe eierforhold til hunden:

(punkt 7) "...Dommer kan ikke dømme hund vedkommende har eid, vært medeier i, solgt, eller hatt i sin besittelse de siste 6 mnd."

Men det er klart at en bør bruke litt skjønn. Personlig synes jeg at det blir litt feil, både ovenfor deg og dommeren å stille om en kjenner hverandre meget godt.

Min svigerfar er eksteriørdommer, og jeg ville aldri finne på å stille for han, selvom det i teorien ikke er noe som hindrer meg i å gjøre det.

Hunden min ble forøvrig stillt for han en gang, men med en annen handler. Han kjente ikke igjen bikkja, men vovven kjente igjen han :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...