Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorhandling

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

"Overhørte" en liten samtale på utstilling en gang, og siden den gang har jeg tenkt mye på denne samtalen og dette spørsmålet:

Tenk at en jeg kjenner veldig godt er dommer, og han blir spurt om å dømme JH, kan jeg da stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Dersom dere begge er av oppfattningen av at det skal dømmes rettferdig (slik det burde være) -JA!

Ergo; du "tåler" at den personen kanskje dømmer deg ned. Og at personen er besvisst på og dømme deg som hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, det kan nemlig gå begge veier, du kan bli droppet å bli plassert fordi dommeren kjenner deg og han vil ikke at det skal bli til at du vinner fordi dere er venner, eller du kan vinne og det blir til at "du vant fordi dere var venner"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, MEN jeg ville ikke gjort det!

Selvom dommeren er veldig upatisk og dømmer rettferdig, vil det uansett se litt dumt ut. LA oss si at du var den verdige vinneren da, du vil mest sannsynlig få endel "hun vant bare pga. hun kjente dommeren", uansett hvor mye bedre du var enn alle de andre deltagerne. Slik er folk faktisk, dessverre. Som det står over her også kan også "vennen/dommeren" droppe å sette deg opp fordi H*n er redd for hva andre tror...

Så jeg ville ikke gjort det og anbefaler ingen til å gjøre det heller. Det er ikke gøy å være en verdig vinner, når mange mener du vant BARE pga. du kjente dommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, såfremt Dommeren ikke har noe eierforhold til hunden:

(punkt 7) "...Dommer kan ikke dømme hund vedkommende har eid, vært medeier i, solgt, eller hatt i sin besittelse de siste 6 mnd."

Men det er klart at en bør bruke litt skjønn. Personlig synes jeg at det blir litt feil, både ovenfor deg og dommeren å stille om en kjenner hverandre meget godt.

Min svigerfar er eksteriørdommer, og jeg ville aldri finne på å stille for han, selvom det i teorien ikke er noe som hindrer meg i å gjøre det.

Hunden min ble forøvrig stillt for han en gang, men med en annen handler. Han kjente ikke igjen bikkja, men vovven kjente igjen han :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...