Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sender man ørkenrotter til Norge i fra Oppdretter i sverige?

MegaMarie

Recommended Posts

Hvordan blir Ørkenrotter sendt i fra oppdrettere i Sverige til Norge?

Fly eller tog eller??

Og hvordan blir dette gjort? Har de spon og slikt oppi og hvilken?

Får de mat? Eller har de mat oppi reiseburet?

Noen som har erfaring med at dem blir skadet på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber får vi alltid dyrene fra sverige. Vi har flere ganger fått inn ørkenrotter. De blir kjørt i reisebur med vann. oppi reiseburet har de også da spon. Har ikke opplevd at de har blitt skadet på veien ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ,men de kommer mest sannsynlig fra imazo ,hvis rottene også gjør det så er det kjempesynd på dem.

Imazo er navnet på en ''dyrefabrikk''

Der setter de blå rotter i en kasse og lar dem parre seg og dobbelrexer i andre kasser og lar dem parre seg osv osv.

Til slutt kommer de til norge og når folk er dumme nok til å kjøpe dem så ender de opp med blåe blødere med superdårlig gemytt.

IKKE BESTILL FRA SVERIGE ,MEN FRA NORSKE OPPDRETTERE,ELLER BARE AVSLUTT DYREHOLD I DYREBUTIKKER,BOIKOTT :)

Ikke til deg tjukken! ;)

Skal du kjøpe fra sverige (eller andre land) så må du ha tillatelse fra mattilsynet ellers så er de ulovlige,snakk med mattillsynet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sluttet å ta inn rotter for en god stund siden.... hamstere får vi som oftest fra privat, men i nød fra Imazo <_< kommer til å få sparken hvis jeg begynner å kjefte på sjefen min :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Lenge til jeg skal ha ørkenrotter men når den tid kommer så blir det fra oppdretter i sverige vis jeg ikke finner noe jeg liker i butikken. Er nemlig veldig få oppdrettere i norge.

Hadde ikke tenkt å få sendt ørkenrotte i fra dyrebutikk i sverige altså. Tror den oppdretteren som jeg fant var veldig seriøs. Her er link:

http://www.freewebs.com/twistersgerbiler/planeradekullar.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
Nei ,men de kommer mest sannsynlig fra imazo ,hvis rottene også gjør det så er det kjempesynd på dem.

Der setter de blå rotter i en kasse og lar dem parre seg og dobbelrexer i andre kasser og lar dem parre seg osv osv.

Til slutt kommer de til norge og når folk er dumme nok til å kjøpe dem så ender de opp med blåe blødere med superdårlig gemytt.

IKKE BESTILL FRA SVERIGE ,MEN FRA NORSKE OPPDRETTERE,ELLER BARE AVSLUTT DYREHOLD I DYREBUTIKKER,BOIKOTT :P

Ikke til deg tjukken! :whistle:

Skal du kjøpe fra sverige (eller andre land) så må du ha tillatelse fra mattilsynet ellers så er de ulovlige,snakk med mattillsynet :P

Imazo, Heter egentlig Trope Importen Imazo. De er ikke en dyrefrabrikk/produsent i seg selv, men de har avlere som avler for dem. Rotter som imazo leverer til dyrebutikker blir vanligvis separert etter kjønn, uhell skjer jo, og som oftest er det dyrebutikkene som setter alle rottene i samme bur.

Hos Imazo får man ikke tak i rex, dobbelt rex, fuzz eller andre varianter.

De "ultra fancye" utgavene har dyrebutikken tatt til seg fra provat personer. Hos Imazo

Man får kun "hetterotte mix" (altså hooded og husky), blå rotter eller dumbo rotter. Fargene varierer etter hva de har inne og ikke. Alle Imazo rotter er ikke nødvendigvis fra sverige, men også Danmark og Finnland. Jeg synes ikke du, "puddellover" skal uttale seg så mye om Imazo, når du ikke vet helt hva du snakker om. Jeg har selv jobbet i dyrebutikk, og har selv ringt Trope Importen.

Og alle blåe rotter er ikke aggressive eller blødere. Jeg har blå rotter (antakeligvis stammer de fra Imazo) og de er ikke blødere eller aggressive. Har hatt større problemer med "vanlige hette rotter og huskyer" enn med de mer fancye rottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det etter det jeg har sett blitt skrivd på forumet...

Jeg sier ikke at det ER sånn..

Ser det...

Kanksje du ikke bør skrive det som kun går som 'ryker på andre forum'?

Er bedre å gi rett infomasjon, enn å slenge dritt som andre sier. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...