Gå til innhold
Hundesonen.no

Pippin er skeptisk til Symra

Symra&Pippin

Recommended Posts

Det var jo ikke så uventet at det ville ta litt tid før Pippin synes det er helt greit med ny hund i huset. Helt i starten så det veldig greit ut, han sniffet på henne og holdt seg ellers litt på avstand. Nå virker det som han synes at hun kan dra hjem igjen snart, slik som da vi passet en hund for en stund siden.

Hun stormer rett mot han når hun har sjansen, danser og småbjeffer og vil leke. Dette synes Pippin er høyst upassende oppførsel! Et par ganger har han knurret temmelig kraftig når hun ikke har forstått at han vil være i fred. Må raskt legge til at han har retrettmuligheter, han kan løpe opp trappa og legge seg der hvis han vil være ifred, men han gir ikke opp stua sånn uten videre! På soverommet har han flyttet ut av senga og ned på gulvet, men han har ligget mye på gulvet før også, så jeg vet ikke om det er så tragisk som det kan høres.

Vi bruker mye tid på Pippin, han får lengere turer og mer lek og kos enn vanlig, men ingen kan se så utrolig deppa og foruretta ut som en wheaten med skjegg!

Er det noen som har tips om hvordan de kan bli perlevenner sånn i en fei? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man får de til å bli "venner i en fei" jeg, men jeg tror nok at forholdet kommer til å forandre seg etterhvert som de blir bedre kjent?

Tror Annette har noe av de samme erfaringene med Loke og Lyra, eller? Men mitt inntrykk er at hannhunder ofte syns at så små valper er ekle/skumle/ubetydelige (stryk det som ikke passer). Det går over etterhvert som valpen blir eldre og mer "veloppdratt" eller vant til å omgås med den voksne hunden?

Jeg syns jo at han har rett til å "si noe" når hun kommer i full fart eller er upassende med han, så lenge han er saklig og ikke voldelig - det er ikke meningen at hun skal få gjøre som hun vil med han, ikke sant? Så at han forteller henne at sånt gjør man ikke, er greit syns jeg - så lenge det ikke blir usaklig og voldelig, som sagt..

Ikke noe å være urolig for enda, det går seg nok til :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipsy trodde først at Blondie bare var på besøk og brydde seg ikke litt om henne.

Men etter hvert syns hun også at det var på tide at hun trog hjem. Men det gikk over veldig raskt.

Nå leker de sammen av og til etter 1 år sammen. Det har skjedd så seint fordi Gipsy har gjikt og div annet derfor er hun litt redd for å leke. Vi gjorde ikke noe spessielt, de ble vell bare vant med hverandre av seg selv. Blondie skjønte raskt at Gipsy ikke ville leke med henne så vi lekte med henne selv.

Av og til ble de sjalu på hverandre vis den ene fikk kos så kom den andre bort, men da fortsatte vi bare å kose med den som vi koste med først slik at de skjønte at det ikke nyttet å gjøre slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også som noen over skriver at han bør forbinde valpen med no positivt.

Og det som blir skrevet om at hannhunder synes valper er ekle osv. har ikke jeg erfart, jeg sier ikke at det er feil men det var nytt for meg, for mine var faktisk perlevenner i en fei :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som blir skrevet om at hannhunder er ekle osv. har ikke jeg erfart, jeg sier ikke at det er feil men det var nytt for meg, for mine var faktisk perlevenner i en fei :innocent:

Sa ikke at HAN var ekkel, jeg mente at han syns valpen er ekkel :ahappy:

Frk. Dinersen var forøvrig ikke overbegeistra for en av samboerenes 6 mnd gamle shibavalp når hun flyttet med meg opp til Trøndelag, den var "frekk" syns Dina, som hoppet når hun hilste og løp rett mot - sånt er ikke korrekt, må vite, og vi trengte ikke å bo sammen med den :closedeyes: Men etter litt tilvenning så ble disse frøknene perlevenner de, og det er de fortsatt selv om de ser hverandre 1-2 ganger i halvåret nå :D

Å få en valp i hus er en stor omveltning, ikke bare for oss folkene, liksom. Syns man forventer mye jeg, om man tror at de skal være perlevenner med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du sett mine to sammen nå og for flere måneder siden så hadde du ikke blitt bekymret.. *ler*

Loke syntes lenge at Lyra var den ekleste skapningen i verden og hele dagen hans gikk med på å få seg lengst mulig unna henne. Han var sjelden sint mot henne uten grunn, men hun fikk ikke lov å komme i nærheten av han i sofaen og senga. Spesiellt ikke når han sov, da kunne han knurre skikkelig.. Lyra var en ikke-ting i Loke sitt liv inntil hun var over 4mnd. På tur var han bare kjapt innom meg før han løp igjen fordi den "ekle valpen" hang rundt beina mine. Det virket som om han syntes hun var skummel... I tilegg begynte han å ta opp igjen gamle rampestreker en periode. Stjal alt han kom over, nektet å komme på innkalling etc.. Han var i det hele tatt ikke en særlig lykkelig hund. Men underlig nok var han rask til å forsvare henne hvis han trodde andre hunder var ekle med henne. Det var vel det eneste tegnet på at han egentlig syntes hun var ok.

Brått endret det hele seg og nå er Lyra utrolig stas. De to er mer knyttet til hverandre enn noen andre "søskenpar" jeg har sett, de ligger konstant sammen og småtygger på hverandre når de er her inne og de leker utrolig flott med hverandre ute. Jeg må hele tiden passe på å skille de slik at de ikke blir for avhengig av hverandre. Når Lyra har vært med meg på jobb etc så hilser Loke raskt på meg før han overfaller Lyra og "jager" henne rundt..Lyra på sin side har alltid vært svært fascinert av Loke, spesiellt fordi han har vært så avvisende.

Jeg tror enkelte bortskjemte hannhunder bare trenger litt tid jeg, sånn til å skjønne hva i alle dager den ekle valpen skal gjøre her og at de ikke lengre er husets midtpunkt. Når det demrer at den ekle greia er i ferd med å bli en hund man kan leke med så endrer det seg sikkert hos dere og;) Egentlig er det vel like greit å slippe å være nervøs for at den store skal skade den lille under lek etc når valpen er helt liten.. nå synes jeg nesten mine er litt for gode venner til tider. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som blir skrevet om at hannhunder synes valper er ekle osv. har ikke jeg erfart, jeg sier ikke at det er feil men det var nytt for meg, for mine var faktisk perlevenner i en fei :ahappy:

Jeg vil tro det kommer litt an på hunden? Zarten syns f.eks. at den før nevnte shibavalpen var superkul fra dag en. Men jeg tror allikevel ikke at det er helt uvanlig at den voksne hunden er litt tilbakeholden når man introduserer små valper for de :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer til å gå seg helt fint til over tid, og at du skal se det positive i at han faktisk er flink som advarer valpen først når den maser på ham.

Små valper som er litt aktive, ER for "spesialt interesserte hunder"... mange andre synes det kan bli fra kjedelig til plagsomt med små loppedyr som biter dem her og der, ikke kan husreglene, forstyrrer hverdagen etc.

Hannhunder som er litt "seg selv nok", enten det er i alder eller legning, kan være nokså uinteressert i valper. Minsten her synes det er greit, men han overser dem konsekvent, de vi treffer. Bare noen unge hannvalper er han interessert i å leke inn fremtidig dominans over, ellers så er de luft for ham - men de er velkomne til å dilte etter. Og så gjør valpene det da, i ærefrykt for den lille sære, og så lærer de etterhvert hans regler, og da begynner han å inkludere dem mer - litt over tid, og dét er stas for en liten en, det.

Hunder er flokkdyr, men noen trenger mer tid til å bli kjent, og andre er ikke så interessert i "babydilling", men med litt tid så synes de hundene jeg har vært, som har vært greie, velfungerende hunder, at det har vært kjekt å være flere - enten det er våre egne eller den "utvidede vennekretsen".

Og over tid... så ser jeg knapt at noen av hundene vi har hatt, IKKE har blitt gode venner og fortrolige, og at det aldri er noen vemmelig rivalisering - selv om de kappes om å få oppmerksomhet. Da er det prinsippet "her er plass til flere" som gjelder, enten det er mat, kos, eller lek. Og jeg har vel også tatt med valpen på tur; funnet oss en plass i skogen som det ikke er så langt til, og sittet der noen timer, kanskje gjort søksøvelser med de voksne eller så, mens valpen kan tusle rundt i det små.

Det går nok fint, selv om ikke alt blir helt som man forestiller seg med en gang. Men ikke tenk på alt som "sjalusi"... det kan like gjerne handle om at han ikke er så veldig interessert i "dumme små valper", rett og slett. Bare vent til hun blir større, så kan han nok bli VELDIG glad i henne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at situasjonen har blitt litt mer avslappet allerede. Akkurat som med Loke har det virket som at Pippin synes Symra er skummel, iallfall veldig uberegnelig og uforståelig. Nå har han visst forstått at den lille nusselige ullballen ikke er noe livsfarlig rovdyr... Han er litt mer interessert i å snuse på henne igjen. Oppdretteren skrev i en mail at jeg skulle ikke være redd for å la Pippin si fra skikkelig hvis hun er for innpåsliten. Jeg har kanskje vært litt for bekymret for at han skulle skremme henne, er litt hønemor også da... Hun har fått bittelitt mer respekt etter et par skikkelige snerr. Og Pippin har kanskje forstått at han ikke blir fortrengt.

Idag skal vi på agility, og det er det bare Pipsemann som skal. Enkelte andre småkryp skal være hjemme hos far, for tenk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå blir Symra fire måneder om noen dager og forholdet mellom henne og Pippin er helt forandret. De har tydelig glede av hverandre nå, leker sammen i lange perioder og slikker hverandres ører (det har jeg bare sett et par ganger ennå da). Det er så herlig å se på! Jeg tror hun forsto at hvis man skulle få venner her i livet så kan man ikke bite seg fast i ører eller plage dem som vil være i fred. Pippin fant liksom ut at hun var da ikke så gæern likevel, faktisk var det litt gøy å få henne til å springe etter når han hadde tøyfrosken i munnen. Når jeg tar på han kobbelet for å gå tur, snur han seg og ser på henne, "skal ikke du også være med ut, din ullball?"

Det er så utrolig herlig å ha to hunder! Hittil har det vært litt pes i perioder, men nå føler jeg at jeg snart er der jeg drømte om da jeg bestemte meg for å ha to. Men så har jeg de to fineste biskevofsene i verden også da :)

---

Hvorfor ble denne tråden så rar?? Er det bare hos meg den ser spesiell ut?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at ting går bedre :) Heldigvis er det sånn at ting alltid løser seg til slutt! Gleder meg til å følge med på dere videre!

Er spennende for meg å lese slike tråder også, siden jeg om noen måneder forhåpentligvis får hund nr 2 selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble denne tråden så rar?? Er det bare hos meg den ser spesiell ut?

Det eneste "rare" er vel dagens dobbeltpost :rolleyes: . Det kommer nok en moderator og ordner opp, skal du se.

Det er så koselig å lese om deres (og de andres) erfaringer med ny valp i huset. Det er helt uaktuellt å skaffe hund nummer to, sålenge prinsessa lever, så jeg får nøye meg med å lese om andres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito syns at twiggy var skikkelig ekkel når hun kom i hus. Pito var skikkelig deppa og sturte hele dagen, når vi ropte på henne for at hun skulle få komme og kose i fanget så laffet hun saaakte bortover og så på en med det tristeste blikket...Var rett og slett skikkelig bekymra for henne...Men nå elsker hun twiggy, det er alltid hun som inviterer til lek og hvis jeg ikke stopper så blir leken så heftig at ting omtrent faller av bordene (ja de er små, så det sier litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...