Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling?


BareLinn

Recommended Posts

Ja..Nå skal jeg jo snart ha min første helt egne VALP,og trnger GODE tips til hvordan jeg skal trene innkalling..

Sjeldent å finne steder rundt her hvor det er "lukket"...

Først...Når bør jeg begynne å trene på innkallingen?

Hvordan lærer jeg henne å komme når jeg roper?

Og hvordan få henne til å ikke ense noe annet..??

(Litt fasinert av disse hundeeierne i Oslo,som går "fot" uten bånd..midt i byen :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :innocent:

Jeg får vel komme med mine råd og tips jeg da! :D Du bør begynne med innkalling med engang spør du meg. Bare få hunden til å se på deg og lystre navnet sitt først av alt. Det er mange forskjellige øvelser du kan bruke for dette. Selv så brukte jeg "se på meg" øvelsen med Abby. Den er sånn: Jeg holder en godbit under haka og ser på valpen. Når hun ser meg inn i øynene så får hun godbiten. Etterhvert så må hunden holde øyenkontakt lengre og lengre når du sier navnet. Begynn å kall på valpen din når du skal gjøre ting som den liker. Slik som gi den mat, gå ut med den, leke eller kose.

For at hunden skal komme bort til meg så bruker jeg "kreativitet" :) hihi, det vil si at jeg løper i fra den, setter meg med ryggen mot valpen, setter meg ned og lager masse glade lyder. Kanskje jeg risler med godbit posen eller finner fram en god leke. Når valpen kommer kan du ta en finner under halsbåndet på hunden. (ikke over, da føler hunden seg ofte truet.) Da lærer valpen at den får gå når du er ferdig og ikke omvendt.

Etterhvert som hun blir flinkere på innkalling så kan du gjøre det litt vanskligere. Få ei venninne til å leke med hunden og kall på den. Be da venninna de slutte å leke med hunden øyeblikkelig slik at du er sikker på at den kommer. Når hunden har kommet til deg så lar du den springe tilbake og leke med venninna di. Da lærer hunden at når den gjør som du sier så får den alltid noe godt igjen. ^_^

Uff, nå skrev jeg mye! (Sitter på skolen og kjeder meg.) Sikkert mange som har flere gode tips til deg. Lykke til! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønn den hver gang den kommer til deg frivillig. Etter hvert vil valpen skjønne at det er noe med å komme til deg og tlbyr atferden oftere. Da begynner du med å rope kom/hit akkurat når du ser at hunden er på vei inn mot deg. Pass på å alltid ha en god belønning!

Og en ting til: Ikke rop på valpen da den skal i bånd. Gå heller å ta den i bånd eller lokk på den på andre måter :innocent:

Lykke til! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Peico var veldig selvstendig, leken, nysgjerrig og uredd.

Fløy etter alt og alle, og jeg trodde han aldri skulle lære inkalling.

Hadde han løs i hagen, men han løp bort etter sykler, blader osv

Bordercollie blandingen jeg hadde før var kjempe enkel å lære inkalling. En terrier må en jobbe på en helt annen måte med.

Men han ble superflink, bråsnudde da jeg ropte han inn og belønte med kos, en sjelden gang godbiter.

Men nå er han i puberteten, snart 6 mnd og glemt alt.

Så vi startet på nytt.

Godbiter.

Kjekt å spare dem til puberteten, tihi.

Han er litt flink enda, men ikke 100 proent som han var.

Men det er helt normalt!

Kjempe lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...