Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere levering av valper

Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg har i det siste lagt merke til flere og flere valper som oppdretter annonserer i diverse fora som leveringsklare 6 uker gamle. Dette gjelder ikke bestemte raser eller størrelser av hund. Jeg har både møtt de "unge" hos veterinæren og har de som kursdeltagere (da er de riktignok blitt litt eldre).

Er det nå blitt en ny trend om å levere valpene tidligere enn anbefalt fra NKK, eller er det endret fra 8 til 6 uker?

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna
Skrevet

:shocked: Seriøst??

Jeg kunne ikke for alt i verden tenkt meg å levere valpene mine nå, dem er 6 uker og fortsatt avhengig av Mammaen sin og sine søsken.

Så vidt jeg vet så har ikke NKK endret noe på 8 ukers regelen.

Jeg personlig syns det er ok at dem kommer noen dager før å henter dem (eks 8 uker på søndag og blir hentet fredag) men å levere dem ved 6 uker :hmm:

Guest Christine
Skrevet

Har lagt merke til det jeg også... Sykt...

På et annet forum var det noen som spurte om hvordan de kunne få sin 6 uker gamle valp husrein fortest mulig.. Ble litt satt ut jeg.

Skrevet

Ja, det virker som om de ikke kan få dem bort fort nok.. 7 og en halv uke minimum mener jeg! Valpene har gått av de to siste ukene sammen med mor og søsken. Det er da de lærer mest!

Skrevet

Ja, jeg har lagt merke til det jeg også, og synes det er veldig rart..! Det er jo en grunn til at man sier åtte uker. Min valp er ikke leveringsklar før om tre uker, og da er han 9 uker og 4 dager gammel, det synes jeg er en veldig fin tid å være leveringsklar på, for da begynner moren å være lei, valpene er mer selvstendige, og dessuten er de jo også enda mer preget av mor enn ved 7-8 uker.

Skal ned dit en del i slutten da, så vi får vært sammen med valpen alene, så han blir alene-sosialisert også, før han plutselig må møte verden alene, og det får man ikke gjort, om valpene er bare 6 uker ved henting..!

Skrevet
:shocked: Seriøst??

Jeg kunne ikke for alt i verden tenkt meg å levere valpene mine nå, dem er 6 uker og fortsatt avhengig av Mammaen sin og sine søsken.

Så vidt jeg vet så har ikke NKK endret noe på 8 ukers regelen.

Jeg personlig syns det er ok at dem kommer noen dager før å henter dem (eks 8 uker på søndag og blir hentet fredag) men å levere dem ved 6 uker :o

NKK har vel ikke 8 uker som nedre grense,men 7 uker...?

Guest Jonna
Skrevet
NKK har vel ikke 8 uker som nedre grense,men 7 uker...?

:o har ikke sjekket, men jeg trodde det var 8 uker.

Skrevet

På nkk.no står det bare at valper ikke BØR leveres før 7-8uker.. Edit: og det er bare etiske retningslinjer. Her finnes de.

Skrevet

Trur det kjem litt ann på både valpene og moren. Ser berre dei valpene eg har sjøl, hadde ikke hatt problemer med å levere dei ved 7 ukers alder. Ikkje er dei avhengig av moren, og ho er for å seie som sant er drittlei av dei... Ho ser helst at ho slepper å ha noko med dei å gjere... Men dei blir ikkje levert før til neste helg, og då er dei vel 8 veker.

Skrevet
Ikkje er dei avhengig av moren, og ho er for å seie som sant er drittlei av dei... Ho ser helst at ho slepper å ha noko med dei å gjere... Men dei blir ikkje levert før til neste helg, og då er dei vel 8 veker.

Det er vel ikke mest for kontakten med mor de er der de siste ukene, men med sine søsken?

Skrevet

Fikk twiggy da hun var 12 uker gammel, og jeg syns at det var en topp alder, da var hun helt avvent fra moren

Skrevet
Det er vel ikke mest for kontakten med mor de er der de siste ukene, men med sine søsken?

Ja det stemmer. Men som eg skreiv lenger oppe så kjem det helt ann på valpene og. Desse eg har er så pass sjølstendige blitt at det hadde ikke vært noe problem å levere dei ved 7 ukers alder, men dei blir ikke leverte før dei nesten er 9 uker, noen av dei blir over 9 uker og ved levering.

Skrevet

Syns ikke de bør leveres før de er 8 uker. Jeg hentet Bono da han var 6 uker, både vi og "oppdrettern" hadde reknet feil og trodde han var 7 uker. Skulle egntlig ikke hente han før uken etter, men "oppdretteren" fikk plutselig for seg at hun ville ha de ut tidligere. Dette har ført til litt av hvert, jeg syns det er alt for tidlig, det såg jeg også på Bono at det var. Så minimum 8 uker, mener jeg. Men en bør også se an valpene, men 5 uker, som nevnt tidligere blir alt alt for tidlig.

Skrevet

Jeg kommer nok aldri mer til å hente valper som er yngre enn 8 uker...minst 8 uker. Det er så mye de trenger å lære av søsknene så enhver ekstra tid hos oppdretter er gull verdt. Så lenge oppdretter sosialiserer og miljøtrener selvfølgelig.

Skrevet
Fikk twiggy da hun var 12 uker gammel, og jeg syns at det var en topp alder, da var hun helt avvent fra moren

Jeg har selv hatt valper her til dem er 9-12 uker av forskjellige grunner, men helt avvent fra mor er de uansett ved 8 ukers alder(da finner de ikke en dråpe med melk hos mor).

Men mor lærer opp valpene etter de er 8 uker også, det har jeg sett når vi har valper her lengre en tiden for normal leverings tid.

Skrevet

Har merket denne trenden jeg og, og synes det er helt drøyt. Selv kommer jeg aldri til å hente en valp før den er 8 uker, som andre nevnte er kontakten med søskene utrolig viktig.

Skrevet

Bra det ikke bare er jeg som har reagert på det i det siste.

Lurte litt på om det var jeg som var "gammeldags" og sær i min tenke måte.

Skrevet

Sara og Klein var 6.5 uke da vi hentet de, alt for tidlig etter min mening, men hvis oppdretter vil ha de vekk tar jeg dem heller med meg hjem enn å la de være hvis de er "uønsket".

Takk og lov at mine 2 små hadde hverandre.

Skrevet

Vi henta Atheo når han var 7 uker. Og jeg synes i ettertid at det var tidlig. I forhold til bitehemming og sånnt... Er det ikke noe i at de skal lære dette av søsken eller noe? :o

Skrevet
Vi henta Atheo når han var 7 uker. Og jeg synes i ettertid at det var tidlig. I forhold til bitehemming og sånnt... Er det ikke noe i at de skal lære dette av søsken eller noe? :o

Jeg har hørt/lest at de lærer bitehemning av sine søsken fra uke 8 til uke 9. Min erfaringer er at det stemmer. Men personlig ville jeg heller hentet en 7 uker gammel valp, enn en 9 ukers gammel valp. Nettopp pga min erfaring med bitehemning..

Skrevet
Jeg har hørt/lest at de lærer bitehemning av sine søsken fra uke 8 til uke 9. Min erfaringer er at det stemmer. Men personlig ville jeg heller hentet en 7 uker gammel valp, enn en 9 ukers gammel valp. Nettopp pga min erfaring med bitehemning..

Ja, det var det jeg mente å ha hørt jeg og... Men var ikke 100% sikker da.

Uansett, han hadde nok hatt godt av den ekstra uka tror jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...