Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere levering av valper


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg har i det siste lagt merke til flere og flere valper som oppdretter annonserer i diverse fora som leveringsklare 6 uker gamle. Dette gjelder ikke bestemte raser eller størrelser av hund. Jeg har både møtt de "unge" hos veterinæren og har de som kursdeltagere (da er de riktignok blitt litt eldre).

Er det nå blitt en ny trend om å levere valpene tidligere enn anbefalt fra NKK, eller er det endret fra 8 til 6 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

:shocked: Seriøst??

Jeg kunne ikke for alt i verden tenkt meg å levere valpene mine nå, dem er 6 uker og fortsatt avhengig av Mammaen sin og sine søsken.

Så vidt jeg vet så har ikke NKK endret noe på 8 ukers regelen.

Jeg personlig syns det er ok at dem kommer noen dager før å henter dem (eks 8 uker på søndag og blir hentet fredag) men å levere dem ved 6 uker :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har lagt merke til det jeg også... Sykt...

På et annet forum var det noen som spurte om hvordan de kunne få sin 6 uker gamle valp husrein fortest mulig.. Ble litt satt ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lagt merke til det jeg også, og synes det er veldig rart..! Det er jo en grunn til at man sier åtte uker. Min valp er ikke leveringsklar før om tre uker, og da er han 9 uker og 4 dager gammel, det synes jeg er en veldig fin tid å være leveringsklar på, for da begynner moren å være lei, valpene er mer selvstendige, og dessuten er de jo også enda mer preget av mor enn ved 7-8 uker.

Skal ned dit en del i slutten da, så vi får vært sammen med valpen alene, så han blir alene-sosialisert også, før han plutselig må møte verden alene, og det får man ikke gjort, om valpene er bare 6 uker ved henting..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shocked: Seriøst??

Jeg kunne ikke for alt i verden tenkt meg å levere valpene mine nå, dem er 6 uker og fortsatt avhengig av Mammaen sin og sine søsken.

Så vidt jeg vet så har ikke NKK endret noe på 8 ukers regelen.

Jeg personlig syns det er ok at dem kommer noen dager før å henter dem (eks 8 uker på søndag og blir hentet fredag) men å levere dem ved 6 uker :o

NKK har vel ikke 8 uker som nedre grense,men 7 uker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det kjem litt ann på både valpene og moren. Ser berre dei valpene eg har sjøl, hadde ikke hatt problemer med å levere dei ved 7 ukers alder. Ikkje er dei avhengig av moren, og ho er for å seie som sant er drittlei av dei... Ho ser helst at ho slepper å ha noko med dei å gjere... Men dei blir ikkje levert før til neste helg, og då er dei vel 8 veker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje er dei avhengig av moren, og ho er for å seie som sant er drittlei av dei... Ho ser helst at ho slepper å ha noko med dei å gjere... Men dei blir ikkje levert før til neste helg, og då er dei vel 8 veker.

Det er vel ikke mest for kontakten med mor de er der de siste ukene, men med sine søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mest for kontakten med mor de er der de siste ukene, men med sine søsken?

Ja det stemmer. Men som eg skreiv lenger oppe så kjem det helt ann på valpene og. Desse eg har er så pass sjølstendige blitt at det hadde ikke vært noe problem å levere dei ved 7 ukers alder, men dei blir ikke leverte før dei nesten er 9 uker, noen av dei blir over 9 uker og ved levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de bør leveres før de er 8 uker. Jeg hentet Bono da han var 6 uker, både vi og "oppdrettern" hadde reknet feil og trodde han var 7 uker. Skulle egntlig ikke hente han før uken etter, men "oppdretteren" fikk plutselig for seg at hun ville ha de ut tidligere. Dette har ført til litt av hvert, jeg syns det er alt for tidlig, det såg jeg også på Bono at det var. Så minimum 8 uker, mener jeg. Men en bør også se an valpene, men 5 uker, som nevnt tidligere blir alt alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok aldri mer til å hente valper som er yngre enn 8 uker...minst 8 uker. Det er så mye de trenger å lære av søsknene så enhver ekstra tid hos oppdretter er gull verdt. Så lenge oppdretter sosialiserer og miljøtrener selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk twiggy da hun var 12 uker gammel, og jeg syns at det var en topp alder, da var hun helt avvent fra moren

Jeg har selv hatt valper her til dem er 9-12 uker av forskjellige grunner, men helt avvent fra mor er de uansett ved 8 ukers alder(da finner de ikke en dråpe med melk hos mor).

Men mor lærer opp valpene etter de er 8 uker også, det har jeg sett når vi har valper her lengre en tiden for normal leverings tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket denne trenden jeg og, og synes det er helt drøyt. Selv kommer jeg aldri til å hente en valp før den er 8 uker, som andre nevnte er kontakten med søskene utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara og Klein var 6.5 uke da vi hentet de, alt for tidlig etter min mening, men hvis oppdretter vil ha de vekk tar jeg dem heller med meg hjem enn å la de være hvis de er "uønsket".

Takk og lov at mine 2 små hadde hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henta Atheo når han var 7 uker. Og jeg synes i ettertid at det var tidlig. I forhold til bitehemming og sånnt... Er det ikke noe i at de skal lære dette av søsken eller noe? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henta Atheo når han var 7 uker. Og jeg synes i ettertid at det var tidlig. I forhold til bitehemming og sånnt... Er det ikke noe i at de skal lære dette av søsken eller noe? :o

Jeg har hørt/lest at de lærer bitehemning av sine søsken fra uke 8 til uke 9. Min erfaringer er at det stemmer. Men personlig ville jeg heller hentet en 7 uker gammel valp, enn en 9 ukers gammel valp. Nettopp pga min erfaring med bitehemning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt/lest at de lærer bitehemning av sine søsken fra uke 8 til uke 9. Min erfaringer er at det stemmer. Men personlig ville jeg heller hentet en 7 uker gammel valp, enn en 9 ukers gammel valp. Nettopp pga min erfaring med bitehemning..

Ja, det var det jeg mente å ha hørt jeg og... Men var ikke 100% sikker da.

Uansett, han hadde nok hatt godt av den ekstra uka tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...