Jump to content
Hundesonen.no

Pelsvitaminer

ZnXyHunter

Recommended Posts

Er det noen som husker hva det stod i hundesport når det var om vitaminer/næringsstoffene? Er f.eks forholdet Omega3,6 5:1?

Er ikke A og D vitaminer bra for hunden? Hører folk gir hundene tran, og noen sier at det ikke er bra..

Jeg har alltid tilsatt Sel olje (omega3 25,11%, Omega6 2,45 %) i maten og vært fornøyd.. Men så hørte jeg at omega 3 for hester var veldig bra.. Så jeg prøvde det, men han begynte å flasse litt, så gikk over til sel olje igjen.. Aner jo ikke om det var derfor det ble flass men..

Og nå har jeg funnet noe nytt, Akta vetegroddolja i sverige, som da Inneholder omega 3,6,9, Linolsyre og linolensyre, E/A/D vitaminer: 2,5 IE/g, 880IE/g, 88IE/g.

Er det noen som har prøvd og vet hva som er "mest riktig" eller best for hunden? Hva kan den ta skade av?

Vetegroddolja er det samme som Hvetekimolje her i Norge - og det har i hvertfall blitt brukt i "alle" år som fôrtilskudd for hunder. Neppe noe farlig på noen måte i hvertfall.

Selv bruker jeg ikke noen oljer eller andre tilsatser i maten til mine hunder - så hva som evt. er best eller mer riktig håper jeg noen annen har noen formening om.

Susanne

A og D vitaminer er fettløselige vitaminer, dvs at de kan lagres i kroppen. C og B vitaminer (bla annet) er vannløselige, dvs at man kan gi hunden det, og overskuddet den ikke trenger, kommer ut igjen via urin/avføring. C vitamin lager forresten hunden selv, så det er unødvendig å tilsette dette. Det er pga A og D vitaminene at folk er skeptiske til å gi tran til hunden. Som oftest inneholder fôret nok A og D vitaminer, og gjør det ikke det, så bytt fôr i stedet for å tilsette!

Ang omega 3 og 6, så er det forskjellig forhold som er bra for forskjellige hunder. Noen hunder trenger mer av det ene eller det andre, pga fx sensitivitet, allergi, hudproblemer osv.

Hunder kan syntetisere omega 6 selv, forutsatt at den får tilstrekkelig med omega 3. Dvs at får den omega syrer i sin enkleste form (omega 3) kan den "lage" de andre den trenger ved å bruke de bindingene som fins i omega 3, som den får tilsatt.

Det skal ganske mye til å gi for mye omega oljer, men man bør nok ikke gi på desilitersvis hver dag, bruk sunn fornuft, og følg anvisningene på flasken. :hmm:

Selv bruker jeg bare rapsolje, som inneholder mest omega 3, men også noe omega 6. Så får hunden min litt mer av den (ca to-tre ss dagen), og lager det hun trenger av de andre omegasyrene av dette. Hun er fin i pelsen, får ofte kommentarer på den.

I helt vanlige butikker. Står i hyllen sammen med olivenolje, maisolje, solsikkeolje, og andre matoljer. Er en smule billigere enn sel-olje, vil jeg anta.

Jeg bruker Tahitian Noni Canine.

Skal kunne bidra til et økt immunforsvar, bedre læringsevne og generell helse. Den er også tilsatt Omega 3, 6 & 9 olje for blank og skinnende pels.

Har MEGET god erfaring med dette produktet, og samtlige av mine hunder får "meget god pelskvalitet / farge" e.l. på de aller fleste kritikker.

Har også vunnet "beste pels/ farge" under spesialklasser på vår spesialutstilling flere ganger.

Skal kunne bidra til et økt immunforsvar, bedre læringsevne og generell helse. Den er også tilsatt Omega 3, 6 & 9 olje for blank og skinnende pels.

Har MEGET god erfaring med dette produktet, og samtlige av mine hunder får "meget god pelskvalitet / farge" e.l. på de aller fleste kritikker.

Har også vunnet "beste pels/ farge" under spesialklasser på vår spesialutstilling flere ganger.

Og den har en veldig brukervennlig helletut/oppmålingstut!

Da har jeg lest og bestilt... Kan jeg spørre om hvilket fòr du bruker og? :o

Da har jeg lest og bestilt... Kan jeg spørre om hvilket fòr du bruker og? :o

Vi förer på Pro Plan, og er godt fornøyd med det.

Min mor er forøvrig forhandler på Noni, og kommer til å ha stand på NKK Drammen om noen vil vite mer om / prøve produktet ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det ER vanvittig slitsomt med valp. Fire år etter første hund var jeg fortsatt ikke klar for valp igjen, vi fikk det likevel, og nå blir det garantert omplassering om vi skal ha hund igjen. Du vil lære deg å se tegnene og tidene der hunden må gjøre fra seg. Pass på å gå ut ofte nok. Jeg pleier å gå ut minimum annenhver time med valp, kanskje oftere hvis de drikker mye rett etter å ha kommer inn osv. La ham undersøke i eget tempo ute, det er ikke viktig å gå tur i denne alderen. Lek og belønn med godbiter ute, all kontakt og interesse, for deg eller andre ting. Det er viktig å ikke gi hunden oppmerksomhet hele tiden også, så den greier å legge seg ned og slappe av. Han kan godt ligge sammen med deg på fanget, i sofaen, sengen eller hvor det nå er, men pass på at det ikke skjer noe hele tiden. Det blir bedre, og det blir verre. Han vil lære å gjøre fra seg ute, og trenger ikke å følges med hele tiden. Men med alderen kommer nye utfordringer, hormoner, bjeffing, passeringer, innlæring av hverdagslydighet, og alt de finner på. Det tar noen år før du har en formet voksen hund og kan lene deg tilbake. Og jeg kan garantere deg at du vil lære mye på veien. Anbefaler at dere kommer dere på valpekurs så snart som mulig, der kan du også stille spørsmål og få hjelp og støtte til det som er vanskeligst. Lykke til!
    • Hei alle hundefolk. Har fått i hus en liten Dvergpuddel gutt på 9 uker, vært her i 4 dager nå. Kjenner at dette er veldig utfordrende og noe jeg ikke vet om jeg får til/ er ett sånt liv jeg vil ha.    Har lest, snakket med andre hundeeiere og lest mere om valp og hund, og puddel ofc. Men har aldri fått ett inntrykk om at det var så slitsomt og så hardt og utfordrende som jeg syns det er. Han er ikke vandt med å være ute, gjemmer seg i huset når han vil bæsje og tisser på kladd. Helt greit, all hans våkentid er jeg med han, og jeg er blitt ufattelig glad i han. Er bare mitt ansvar, min hund og det er min tid som skal gå til dette. Får litt hjelp av mamma, at hun ser til han når jeg er feks på do, steller meg eller trenger å sove en times tid.  Men dette er gått sykt inn på meg, jeg vet ikke om jeg klarer og om jeg mestrer det. Å vet ikke om denne følelsen blir å gå bort, han er en valp, og jeg vet at man ikke skal forvente noe av han, han biter, sutrer og er rolig som alle andre valper. Men det er meg, ikke han- haha. Trenger bare noen hjelpende ord, eventuelt noen råd, eventuelt at noen sier rett ut «lever han tilbake, det blir være senere»  Åh, håper at noen forstå mvh. Førstegangshundeeier  
    • Planen var jo egentlig lage et nytt flokktilskudd selv nå rundt nyttår, men det ble jo ikke noe av mår vi plutselig mistet Fern. Det ble litt tomt uten en svenskjävel i hus, så si hei til Ild, Ferns tantebarn! Hun er nå 12 uker (bilder fra 9-10 uker) og lever opp til navnet sitt 🔥
    • Hentet Aiko i helga, og er blitt så glad i han. Er mange tanker og ting jeg tenker på nå. Førstegangs hundeeier og er veldig spent på denne valpetiden. Liten Dvergpuddel gutt på 9 uker💙
    • Vri opp en vaskefille eller tyggeknute i vann og legg den i fryseren. Kulden lindrer kløen i tennene.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...