Gå til innhold
Hundesonen.no

hva trenger jeg ?


dorab01

Recommended Posts

Hei

Siden dette er mitt første valpekull og de kommer om to uker så lurte jeg på hva slags forberedelser jeg trenger??

Hvordan skall valpebingen være? Har dere alle hjemmelagd eller kjøpt binge?

Noen andre viktige ting jeg trenegr til valpene og eller tispa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en sånn valpekasse! Med sånne stenger slik at valpene ikke blir klemt ihel. (Sikkert mange på sonen som kunne ha forklart dette mye bedre enn meg da men!) Også trenger du; Håndklær, notatbok og klype. Sikkert mye mer også. :hmm: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye man kan få behov for, men noen grunnleggende ting:

Det spiller liten rolle om valpekassa er hjemmelaget eller kjøpt, så lenge den fungerer slik den skal. Altså holder valpene i kassa (ikke for lav, så de kan hoppe/vralte ut), men samtidig er mulig å åpne på et vis slik at valpene kan gå ut og inn når du tillater det. Det er greit å gi de større plass etter hvert. Det er også lurt at noe forhindrer muligheten for at mor klemmer ihjel valpene i hjørnene og kantene.

Jeg liker også å ha "noe" ekstra for selve fødselen for å kunne legge valpene i, når den neste kommer. Noen ganger har jeg bare brukt ei stor balje med aviser og pledd i. Det er da også lett å frakte valpene i, hvis vi brått må til veterinæren.

All verdens håndklær, varme tepper, aviser og slikt for å ha i valpekassa i åtte uker. Jeg bruker uante mengder håndklær under fødselen. Disse kastes etterpå...

Utstyr til å hjelpe tispa med å åpne fosterposen og klippe navlestreng (ikke alle tisper gjør det, og noen trenger i det minste å føde en valp eller to for å "komme i gang").

Jeg har hatt behov for sukkervann til en valp, og har etter det alltid det tilgjengelig ved fødsler.

Jeg har også ei vekt som går helt ned til ett gram, for å få fødselsvekt.

En fødsel kan ta evigheter, så noe godt lesestoff og ferdigmat til oppdretter.

Ja, og termometer før fødsel, for å kunne følge med på når det nærmer seg.

I tillegg til all verdens "materielle" ting, anbefaler jeg at folk har telefonnummer til veterinær klart. Hvem ringer du på dagen? Hvem ringer du natt til søndag? Ingen liker å tenke på det, men det kan fort bli behov for veterinær. Og er man stresset, er det enda vanskeligere å finne telefonnummer og tenke klart.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sent å begynne å forberede seg når det bare er fjorten dager igjen, visst du heller ikke har hatt kull før...

Sansynligvis spør hun for å se om hun mangler noe.

Har du nok underlag? Greit med noe som kan kokvaskes. Mange skift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he jo da jeg har vel det meste.... men lurte på om jeg manglet ting. selve valpekassen har jeg faktisk ikke ennå men på tirsdag skall mannen min av gårde for å snekre meg en. Har fått noe veldig fint tre (fint ikke som pent men som i ikke grovt) har målt og lagt på plass alt sammen. ja tepper har jeg og så har jeg tenkt å dra avgårde og skaffe meg en som "varme dekken til valpene. som varmer snega dems... vet ikke helt om jeg trenger det men det er mange opdrettere som har sagt at det er bra å ha spesielt på natten??

Og så må jeg kjøpe sånne tøykluter som man også har til babyer..og ellers har jeg alt klart..

Håper jeg ååå jeg gruer meg sånn er livredd for fødselen alerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

a) Kjøpt meg en god bok om emnet. Som "Tispeboka" av Randi S. Tommelstad for eksempel, som jeg selv ikke har lest, men en bekjent anbefaler varmt.

b) Alliert meg med noen som har hatt valpekull før, og som du kan ringe til både nå, når det gjelder ting du lurer på, inklusive helt ned til de praktiske, små "dustetingene" som kan være lette å glemme, og når det står på. Slike folk er uvurderlige hvis du finner frem til den rette.

c) Funnet frem til dyrleger som du kan ringe til/oppsøke, og sjekke at de er der når fødselen er forventet. Det vil helst gå bra, men plutselig så kan ting skje, og da er det kjekt å ha de riktige numrene, og at dyrlegen kanskje også er forberedt på at du kan komme til å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

a) Kjøpt meg en god bok om emnet. Som "Tispeboka" av Randi S. Tommelstad for eksempel, som jeg selv ikke har lest, men en bekjent anbefaler varmt.

b) Alliert meg med noen som har hatt valpekull før, og som du kan ringe til både nå, når det gjelder ting du lurer på, inklusive helt ned til de praktiske, små "dustetingene" som kan være lette å glemme, og når det står på. Slike folk er uvurderlige hvis du finner frem til den rette.

c) Funnet frem til dyrleger som du kan ringe til/oppsøke, og sjekke at de er der når fødselen er forventet. Det vil helst gå bra, men plutselig så kan ting skje, og da er det kjekt å ha de riktige numrene, og at dyrlegen kanskje også er forberedt på at du kan komme til å ringe.

hei akela

Jeg har faktisk lest tispe boka Og jeg har kjempe god hjelp av min opdretter men hun er desverre ikke i norge (selv om hun tilbø seg å komme men det hadde blitt dyrt gitt) Og dyrlegen står også klar.

Til dere opdrettere :

Hvordan hvet jeg at alle valpene er ute?? Jeg er livredd for at det ligger igjen en død valp og forgifter tispa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere opdrettere :

Hvordan hvet jeg at alle valpene er ute?? Jeg er livredd for at det ligger igjen en død valp og forgifter tispa...

Åja, husker jeg også var redd for det. Men på Bianca så man at hun var helt tom, vi kjente/klemte forsiktig på magen og maserte henne litt og vi var helt enige om at det ikke kunne være flere valper igjen.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...