Gå til innhold
Hundesonen.no

Outsider

Mud

Recommended Posts

Jeg har jo som mange vet fått et kull med 5 små nøster. Fire av de er så godt som prikk like, bare at den ene ikke har noe hvitt på seg. Nr 5 (tror faktisk den er sistefødte også) skiller seg mer og mer markant ut både i utseendet og i oppførsel. En ting er at de 4 ser ut til å bli semilanghårede, kanskje korthårede og den langhåret, men den har også en helt annen pelsfarge enn de andre, annen hodeform og veldig anderledes oppførsel.

De fire andre opererer helst i flokk, spesiellt når de skal sove, men den langhårede sover ALLTID alene..frivillig.. Har prøvd å se om den blir utstøtt på noen måte og det blir den overhodet ikke, den leker supergodt med søsknene sine og virker av alle ting som å være svært populær. Allikevel trekker den seg ofte unna og surrer med sitt. Den virker på mange måter stødigere enn sine søsken, når de sover i kassa si så sover dette lille knøttet rett ut på toppen av kloremøbelet dems eller gjerne midt på gulvet :) Det er vel ikke normal oppførsel av en kattunge??

Den har mer eller mindre sluttet helt å amme av Lillith den siste uken, den spiser kattungemat, de ande har jeg ikke sett spise tørrfòr enda. Den begynte å gå på do med en gang den ble stor nok til å få seg inn i doen, de andre ventet noen dager lengre. De har helt forskjellig væremåte når de kommer i nytt miljø, de andre blir skvetne og pipete, den langhårede bare sprader avgårde. Den sprader i det hele tatt stort sett avgårde på kjøkkenet hvor de bor også, imens de andre er mer pilete og skvetne slik som moren.

Den var minst når de ble født (tror jeg, den var ihvertfall en av de minste), nå er den størst. Det er en hunkatt.

Kan det være at hun har annen far? Kan de bli så forskjellige? Noen ganger lurer jeg på om hun er hjerneskadet på noen måte, men samtidig er hun jo alltid først ute med alt så det virker ikke sannsynlig.

Noen som har noen ideèr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å begynne med det siste først, ja det er absolutt mulig at hun har en annen far enn resten av kullet. Flere fedre på samme kull, er ikke helt uvanlig på katt ( og en del andre dyr, mennesker inkludert :)

Etter beskrivelsen du gir, så virker det ikke som om kattungen er hjerneskadet men kanskje veldig fremmelig for alderen?

Kan du forresten ikke legge ut noen nye bilder av kullet? Mener å huske fra en annen tråd, at endel av de hadde uvanlige farver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jar ingen nye bilder :hmm: Omtrent hver gang jeg er hjemme er det dårlig vær og da vil jeg helst ikke ta de ut..fine innebilder får jeg ikke tatt. De har ikke forandret seg stort siden de siste bildene, den "rare" er fortsatt blå..

Så da kan den rett og slett være svært lik pappaen sin altså..hvem enn det er. Jeg som ikke kan fatte at en hannkatt har hengt rundt her og så er det sannsynligvis to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...