Gå til innhold
Hundesonen.no

"Minatyrhund"


Havana

Recommended Posts

Ja, jeg vet at jeg har tatt opp dette i mange sammenhenger, men jeg kommer til å "gnåle" på dette så lenge det er nødvendig :D Jeg opplever at begrepet "miniatyrhund" har en veldig negativ effekt for de rasene som pleier å kalles miniatyrhunder.

For det første har mange en tendens til å snakke om at miniatyrhunder er slik og slik. "Miniatyrhunder" blir omtalt som om det er en egen rase, med bestemte egenskaper. Det ser ut til at enkelte tror at raseegenskapene opphører når mankehøyden er lavere enn 35 cm, og at de eneste forskjellen på dem er utseendet.

For det andre syns jeg at ordet "miniatyrhund" har en litt ekkel bismak. Personlig syns jeg at det høres mer ut som en pyntegjenstand enn en hund. For mange er bare det at en rase regnes som miniatyr, nok til at de ikke vil vurdere å skaffe seg en slik hund i det hele tatt. (Det er kanskje derfor de aldri har tatt seg bryet med å se på hvilke egenskaper de ulike rasene faktisk har.)

Men hva er egentlig en miniatyrrase? Noen tenker at det er de hundene som er med i Norsk Minatyrhundklubb. Men nå er det jo sånn at de rasene som er med der, rett og slett bare er små raser, fortrinnsvis selskapsraser, som ikke har egen klubb. De har ikke noe mer til felles enn det. Hvorfor skulle f.eks en cavalier ikke være en miniatyrrase, mens en havanais er det? De er omtrent like store, og den ene har ikke noe bedre bruksegenskaper enn den andre.

Jeg syns at hele begrepet er meningsløst og at det bare er med på å opprettholde fordommer og misoppfatninger. Burde vi ikke like gjerne kvitte oss med hele begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig at begrepet "miniatyrhund" gjerne kan byttes ut, med noe mer passende. Spørsmålet er bare hva man skal erstatte betegnelsen med.. Selskapshund kan jo også gi "feil" assosiasjoner.. men er kanskje mindre "belastende"? Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Første jeg tenker på når jeg hører ordet miniatyrhund er søte hårete små voffer.. :rolleyes: Jeg syns på mange måter at miniatyrhund er et bedre ord enn selskapshund. Selskapshund får meg til å se for meg en 1800-talls dame med et lite hårnøste på fanget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig at begrepet "miniatyrhund" gjerne kan byttes ut, med noe mer passende. Spørsmålet er bare hva man skal erstatte betegnelsen med.. Selskapshund kan jo også gi "feil" assosiasjoner.. men er kanskje mindre "belastende"? Noen som har gode forslag?

Selskapshund er kanskje mindre "belastende". Men vi har jo f.eks Klubben for Større Selskapshunder. Norsk Miniatyrhundklubb kunne f.eks bytte navn til Klubben for Mindre Selskapshunder. Og utover det har vi vel egentlig ikke noe mer behov for et begrep for små hunder, enn vi har for mellomstore eller store hunder? Det er jo det som er noe av poenget mitt: Disse rasene er så ulike at det blir for dumt å ha en felles betegnelse på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal kalles selskapshunder, det finnes da en del små hunder med en mankehøyde under 35 cm (hvis det er et offisielt skille, Havana?) som langt i fra er noen selskapshund.

Jeg hadde blitt mye mer provosert hvis noen kalte min hund for selskapshund. Hun går vel i kategorien liten, fremfor miniatyr - men jeg syns egentlig miniatyr er en bedre beskrivelse fordi den ikke sier noe om bruksområdene, enn hva selskapshund gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrhundene har alltid vært rasene innenfor Norsk Miniatyrhundklubb, men nå når fler og fler går ut og danner sine egne klubber blir det jo litt merkelig å fortsette å bruke begrepet, da. Er ikke en coton/cavalier eller bolognes miniatyrhund lengre - bare fordi de har fått egen raseklubb?

En kanindachshund, norfolkterrier eller skotsk terrier har aldri vært betegnet som miniatyrhund - selv om de er like små/lave som mange av de som kalles det... Og hva med f.eks. en skye terrier - som er 25-30 cm høy, men likevel veier 15-20 kilo... Slett ikke noen miniatyr det heller...

Men jeg synes ikke miniatyrhund klinger som noe negativt - men kanskje det bare er fordi man har vært for lenge i "gamet". Det blir bare mer og mer forvirrende hvem som egentlig ER det..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så farlig å kalle dem miniatyrhunder. Selskapshunder er enda verre, det høres ut som en pjuskete pinglebikkje som ligger i sofaen hele dagen uten mål og mening, for å sette det på spissen. Tror nok mange har fordommer mot små raser uansett hva de kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrhund synes jeg er et helt greit uttrykk. Selskapshund er verre i mine øyne, for meg høres det mer ut som en pyntegjenstand enn ei bikkje.

Forøvrig omtaler jeg mine egne som småhunder når jeg skal beskrive dem for folk som ikke kjenner rasen (når hundene ikke er med, såklart..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal kalles selskapshunder, det finnes da en del små hunder med en mankehøyde under 35 cm (hvis det er et offisielt skille, Havana?) som langt i fra er noen selskapshund.

Jeg hadde blitt mye mer provosert hvis noen kalte min hund for selskapshund. Hun går vel i kategorien liten, fremfor miniatyr - men jeg syns egentlig miniatyr er en bedre beskrivelse fordi den ikke sier noe om bruksområdene, enn hva selskapshund gjør.

35 cm er ikke noe offisielt skille, men det er rundt der de største miniatyrrasene ligger. Dvs. boston terrier kan vel være over 40 cm (?). Når det gjelder begrepet selskapshund, så mener jeg overhodet ikke at man skal kalle alle små hunder for det. Som sagt, skjønner jeg ikke hvorfor man skal ha en slik samlebetegnelse på små raser i det hele tatt. Vi kan jo bare kalle dem små hunder på samme måte som vi kalle mellomstore hunder for mellomstore hunder og store hunder for store hunder.

Jeg er ikke stormende begeistret for ordet selskapshund heller, fordi det egentlig sier veldig lite om rasen. Hvis man ser på hva rasene faktisk brukes til i dag, så skulle nok gruppe 9 - selskapshunder - inneholdt en god del flere raser enn den gjør. Og flere av rasene som er i denne gruppen nå, kan jo gjøre det bra i ulike hundesporter.

Det er jo interessant at man vil si at din lille terrier går i kategorien liten, fremfor miniatyr, når hun faktisk er jevnstor med flere av rasene i miniatyrhundklubben.

SusanneL: Men jeg synes ikke miniatyrhund klinger som noe negativt - men kanskje det bare er fordi man har vært for lenge i "gamet". Det blir bare mer og mer forvirrende hvem som egentlig ER det..

Grunnen til at det blir forvirrende er jo nettopp det at hele begrepet er meningsløst. En chihuahua og en havanais har mindre til felles enn f.eks en havanais og en beardis (og det gjelder ikke bare utseendet).

Men ellers er det jo positivt at flere her ikke ser på begrepet miniatyrhund som så veldig negativt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk alltid prøve å fjerne et ord når det egentlig ikke er ordet i seg selv som er feilen, men folks fordommer?

Begynner å bli lei av all redigeringen. Selv om det er i beste mening, så fjerner man absolutt ikke fordommer bare ved å fjerne et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk alltid prøve å fjerne et ord når det egentlig ikke er ordet i seg selv som er feilen, men folks fordommer?

Begynner å bli lei av all redigeringen. Selv om det er i beste mening, så fjerner man absolutt ikke fordommer bare ved å fjerne et ord.

Jeg mener at ordet bør få status som avleggs fordi det er et begrep som skaper mer forvirring enn det gjør nytte for seg. Det er jo ingen som kan si konkret hvilke raser som er miniatyrhunder. Hadde alle vært enige om at alle små hunderaser er miniatyrhunder og at miniatyrhunder ikke nødvendigvis har noe mer til felles enn at de er små, så hadde det vært noe enklere. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor vi skal kalle små hunder for noe annet enn små hunder? Vi har jo ikke noe tilsvarende begrep for hunder av andre størrelser?

Det er såpass mange som mener at det er en del småhundraser som ikke er miniatyrer, og da lurer jeg egentlig på hva det er de mener det er som gjør en miniatyrhund til en miniatyrhund?

EDIT: Sola, anser du din rase for å være miniatyr, forresten? Bare interessant å høre hva du tenker om det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten det samme som terrierne, eneste er at de har terrier i navnet sitt, terrierne er også kjent for å være kjempe strie og sinna...

Ser ingenting negativt ved å kalle en terrier en terrier, folk får tro hva de vil om gemyttet på hundene, og det samme mener jeg om miniatyrrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Sola, anser du din rase for å være miniatyr, forresten? Bare interessant å høre hva du tenker om det :D

Jeg forstår tankegangen din, men er likevel uenig i at vi skal fjerne ordet..

Sheltien regnes etter det jeg har forstått ikke som en miniatyrhund. Jeg har aldri sett dem bli beskrevet som det heller. Den er vel rett og slett en liten gjeterhund. Den veier også mer enn 5 kg, og det er der jeg har forstått at grensen går. Er ikke 100% sikker på dette da. Norsk miniatyrhund-klubb har jo f.eks boston terrier i raselisten...og de kan vel veie mer? Det er sant at det hersker stor forvirring når det gjelder begrepet miniatyrhund, men kanskje burde vi heller jobbe for å få oversikt over det enn å fjerne ordet?

Edit: Forresten synes jeg at vi skal kunne skille mellom ""liten" og "miniatyr", det er vel rett og slett snakk om størrelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant at man vil si at din lille terrier går i kategorien liten, fremfor miniatyr, når hun faktisk er jevnstor med flere av rasene i miniatyrhundklubben.

Grunnen til at det blir forvirrende er jo nettopp det at hele begrepet er meningsløst. En chihuahua og en havanais har mindre til felles enn f.eks en havanais og en beardis (og det gjelder ikke bare utseendet).

Men ellers er det jo positivt at flere her ikke ser på begrepet miniatyrhund som så veldig negativt :D

Jeg skjønner hva du mener, men for meg er det stor forskjell på det totale inntrykket av størrelse. Det er tross alt ca 8-10 cm forskjell i mankehøyde, foruten Boston Terrier som varierer veldig i høyde. Noen av hundene i NMHK kan vel diskuteres om de er på rett plass, men sånn er det vel alltid.

Men nei, jeg syns ikke miniatyrhund er så fryktelig negativt så fremt det brukes på de karakteristiske småhundene. Noen av rasene som var under miniatyrhundklubben overrasket meg veldig.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, jeg syns ikke miniatyrhund er så fryktelig negativt så fremt det brukes på de karakteristiske småhundene. Noen av rasene som var under miniatyrhundklubben overrasket meg veldig.

:D

Helt enig! Noen av de rasene har jeg aldri ansett som miniatyr... for meg handler det som sagt om størrelse.. At folk får for seg ord som "plendriter" (inklusive meg, ja) er selvfølgelig dumt, for det er ikke alle med f.eks din rase som bare har hunden som pynt til sofa, veske etc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår tankegangen din, men er likevel uenig i at vi skal fjerne ordet..

Sheltien regnes etter det jeg har forstått ikke som en miniatyrhund. Jeg har aldri sett dem bli beskrevet som det heller. Den er vel rett og slett en liten gjeterhund. Den veier også mer enn 5 kg, og det er der jeg har forstått at grensen går. Er ikke 100% sikker på dette da. Norsk miniatyrhund-klubb har jo f.eks boston terrier i raselisten...og de kan vel veie mer? Det er sant at det hersker stor forvirring når det gjelder begrepet miniatyrhund, men kanskje burde vi heller jobbe for å få oversikt over det enn å fjerne ordet?

Edit: Forresten synes jeg at vi skal kunne skille mellom ""liten" og "miniatyr", det er vel rett og slett snakk om størrelse..

Sheltien regnes ikke som miniatyr nei. Men det er ikke pågrunn av at den er for stor til å havne innen den kategorien. Det finnes mange små tisper som ligger på rundt 5 kg. Og minimumshøyden for ei tispe er 33 cm.

Det jeg syns er dumt med miniatyrene er at folk ser på det som en masse. Miniatyrrasene er slik og slik uten å faktisk skille mellom de store forskjellene det er mellom rasene og deres gemytt og egenskaper. Litt på samme måte som terrierene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange av rasene i miniatyrhundklubben som overskrider 5 kg.

Det jeg lurer litt på er hvorfor mange raser regnes for å være miniatyrhunder, når det er andre raser som er like små som ikke er miniatyrhunder... :D

Om man ikke skal droppe hele begrepet miniatyrhund, så kan det se ut som om det er på tide å redefinere hele miniatyrhundbegrepet - i hvertfall når man leser denne tråden.

Ja men de er jo mini da! :D Pittesmå søte voffser. miniatyrhunder. Syns ikke det er noe negativt jeg. :)

Dette forumet er mye mer miniatyrhundvennlig enn enkelte andre... :)

(Men jeg er ikke helt sikker på om jeg egentlig har miniatyrhunder... ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke miniatyrhund er noe negativt i det hele tatt faktisk. Selskapshund derimot, er et ord jeg kun forbinder med Frognerfruer som bærer hundene sine i alle anledninger, for å sette det "litt" på spissen.

Men! Jeg er enig i det som har blitt sagt her om at inndelingen av såkalte miniatyrhunder er noe forvirrende, da vekt og høyde ikke alltid har noe å si på hvilke som blir betegnet som miniatyrhund og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange av rasene i miniatyrhundklubben som overskrider 5 kg. Det jeg lurer litt på er hvorfor mange raser regnes for å være miniatyrhunder, når det er andre raser som er like små som ikke er miniatyrhunder... :D

Ser det har vært foreslått å bruke manke/skulderhøyde i tråden, men det blir jo fort misvisende da jeg ikke tror at noen vil regne dachser eller bassets som miniatyrer. Kanindachs er vel kanskje mindre enn flere av de vanlige "miniatyrene", men allikevel tror jeg ikke mange vil regne den i "toy"-gruppen heller. Sheltier er ikke spesielt store heller.

Om man ikke skal droppe hele begrepet miniatyrhund, så kan det se ut som om det er på tide å redefinere hele miniatyrhundbegrepet - i hvertfall når man leser denne tråden.

Dette forumet er mye mer miniatyrhundvennlig enn enkelte andre... :D

Sålenge du ikke regner dachser som miniatyrer så er det bare tommel opp :Laugh:

Kanskje miniatyrhunder er små (og enda mindre) hunder som ikke er avlet frem for spesifikke bruksområder (jakt, gjeting, ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har vært foreslått å bruke manke/skulderhøyde i tråden, men det blir jo fort misvisende da jeg ikke tror at noen vil regne dachser eller bassets som miniatyrer. Kanindachs er vel kanskje mindre enn flere av de vanlige "miniatyrene", men allikevel tror jeg ikke mange vil regne den i "toy"-gruppen heller. Sheltier er ikke spesielt store heller.

Sålenge du ikke regner dachser som miniatyrer så er det bare tommel opp :Laugh:

Kanskje miniatyrhunder er små (og enda mindre) hunder som ikke er avlet frem for spesifikke bruksområder (jakt, gjeting, ...)

Hah! De dachsene jeg har møtt har ofte vært mindre enn hundene mine. Du har miniatyrhund, så det så! :D

Men fra spøk til revolver: Hvorfor skulle man bruke begrepet miniatyrhund, som altså går på størrelse, på noe som har med bruksområde å gjøre? Hva er logikken i det? (Eller er det bare et desperat forslag for å slippe noe så pinlig som å plutselig være miniatyrhundeier? :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...