Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinchilla hjelp


Tinka-jenta-mi

Recommended Posts

Hei, jeg har en chinchilla hunn på snart 5 år, og jeg lurte på hvor mye skal en chinchilla veie, og hvor mye mat skal den ha hver dag? Hun har tilgang til høy og friskt vann 24 timer i døgnet, men hvor mye pellets? Jeg har liksom ikke lyst til at min chinchilla skal bli undervektig eller veldig overvektig. Jeg har begynt å gi min chinchilla grønnt gress og løvetann, er dette bra fòr? Min chinchilla heter Perle, er standard grå, og en snill og grei jente.

Håper på svar...

Ps: Lagt ved bilde av henne.

post-1511-1179413160_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Nydelig chilla du har.. :)

Chinchillaen skal ikke ha grønt gress eller løvetann, de skal kunn ha ting som er tørket.

Magen til chillaen er veldig ømfintlig.

De skal ha riklig tilgang på friskt vann, høy og "ren" pellets (mange oppdrettere bruker merket Bello eller KFK, Bello fåes kjøpt i Tropehagen Zoo). Disse merkene innholder i hvertfall de næringstoffene chinchillaen trenger. Med "ren" pellets mener jeg at det kun skal være pellets i posen/esken man kjøper og

ikke tørket mais, grønnsaker, rosiner, nøtter eller tørkede banener etc.

Det fordi det er godterier og ikke egnet som mat, de er som oss hvis de får velge, plukker ut godbitene og

lar det sunne ligge igjen... :rolleyes:

Hvis du går inn på http://forum.silverstreak.no/

vil du finne ut mye mer om hva som er bra og ikke bra for din chilla.

Dette er et diskusjonsforum for chilla eiere/oppdrettere/intereserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Chinchillaer skal ha fri tilgang på pellets fordi de er sparere. De vil alltid legge igjenn litt mat, i tilfelle de ikke får noe dagen etter osv. (Instinkter fra den ville chillaen - spar maten, så har du om det blir harde tider). Så at en chinchilla ikke spiser opp maten sin er ikke et teng på sykdom etc. Sørg derfor alltid for at den har fri tilgang på pellets. Derfor blir chinchillaer som faktisk har fri tilgang på for høy og vann skjelden undervektige så lenge fòret er av bra kvalitet og passer dyret ditt. :) De er også skjeldent chillaer blir overvektige, så så lenge hun kjennes passelig ut er nok både vekt og helse i fin stand.

Kornblandingen 4-korn er ofte brukt som tillegsfòr til chillaer. Dette faller i smak og er en fin avveksling til det vanlige foret. Dette skal på ingen måte erstatte pelletsen, men gies som et tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit noen om hvor mye en hunn chinchilla burde veie? :wub:

En normal Chinchilla kan veie fra 400g til 900g, så det er ikke noe fasitsvar på hvor mye den skal veie.

Men stortsett merker man når den er for tynn, og en overvektig Chinchilla er det vansklig å få med riktig for, men en gylden regel er at den ikke skal ha valker ved halen.

PS: Ut fra bilde ser chinchillan din passe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...