Gå til innhold
Hundesonen.no

120 liters Rio Meta-biotop


C.J

Recommended Posts

Et 120 liters kar har jeg kjøpt meg! :D Mitt første! Skal inneholde Sør-Amerikansk fisk, som jeg har forelsket meg i - de har jo så flotte farger!

Jeg skal forsøke meg på et biotop, "Rio Meta Basin". Og fiskene jeg skal ha er:

* Corydoras metae - svartryggpansermalle

* Hemigrammus bleheri - rødmunntetra

* A. hongsloi - rød dvergciklide

Har nettopp satt det opp, men uten vann enda. Venter på å få kjøpt Juwel Rock bakgrunn! :D

Og når den kommer, så kommer bildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Og bra sammensetning av fisk skal du ha og.

Venter spent på bilder! Kanskje du kan lage en sånn trinn for trinn bildeserie frem til karet er ferdig? Synes sånne tråder er spennende å følge med på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Grattis! Og bra sammensetning av fisk skal du ha og.

Venter spent på bilder! Kanskje du kan lage en sånn trinn for trinn bildeserie frem til karet er ferdig? Synes sånne tråder er spennende å følge med på. :P

Takk :P Hadde helt glemt tråden jeg!

Har endret på fiskebesetningen nå da.. Har lest at apistoene vil plage coryene når dem får egg, for å beskytte disse fra å bli spist av coryene.

Vil dessuten ha noen fisker med litt størrelse, så jeg har tenkt litt på nøkkelhullcikliden, men det er ikke mange coryarter fra områdene en finner nøkkelhullcikliden.. Kan ha C. aeneus, men da kan jeg ikke ha noen stimfisker! Så lurer på om jeg ikke bare skal drite i nøkkelhullene - vil jo ha både stimfisker og coryer utenom "hovedfiskene". Jeg prøver altså å lage et "biotop" for dere som ikke skjønte det :P Alle fisker må komme fra samme område.

Tips til en "hovedfisk" som passer i et 120 liters med meget fin sand, røtter, steiner og masse planter mottas med glede! :P MÅ VÆRE SØR-AMERIKANSK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du har brukt opp plassen din for vedlegg, du kan rydde litt der i kontrollpanelet ditt.

Har btw fem nøkkelhullciklider her, trivelige, snille ciklider :P Du kan ikke utvide litt fra en til to elver i nærheten av hverandre feks så det gir litt flere valgmuligheter? Nå banner jeg i kirken, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kan være du har brukt opp plassen din for vedlegg, du kan rydde litt der i kontrollpanelet ditt.

Helt OT: Takk for tipset, det var sånn jeg skjønta hva problemet med å poste bildene av Fresken var. Kanskje greit å tipse om det ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset vipsen! :P

Her er noen bilder!

Torvplater i bunnen sørger for næring til plantene. Har satt opp en svart tøybit som bakgrunn, enkelt, billig og helt greit egentlig!

Karet fylles opp :P

Ferdig fyllt! Her er bakgrunnen tatt bort, men skal festes igjen når jeg skaffer meg skikkelig tape!

Karet ser annerledes ut nå da, har satt in to planter og om-møblert litt. Skal prøve å få tatt et bilde senere og poste det her!

Karet har gått i 2 uker og vannverdiene er:

* 0 nitritt

* Under 12,5 mg/l nitrat (alt under 20 mg/l er jo gunstig, stemmer ikke det?)

* PH - ca. 6 (unøyaktige tester!)

* GH - 0-2 dh

* Temperatur: 23 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige er de fiskene som får bo oppi der! Flust med gjemmeplasser og godt med plass til å svømme og stime - kjempefint :P

Takk:) Men det er enda bedre plass i karet nå, for jeg har satt opp roten på høykant i stedet for. Så nå står den rett opp og ned i venstre hjørne. Skulle ned å ta bilde i sted, men så funket ikke kameraet! <_< Tror batteriet er flatt. Men det er altså litt finere nå!

Jeg tror nok det blir nøkelhullciklider og en gruppe på 7-8 corydoras aeneus. Starter nok med 4-5 små nøkkelhuller og lar dem vokse opp og danne par selv. Så tar jeg vare på et par og gir resten tilbake til dyrebutikken :P

Du har jo nøkkelhuller selv, hvordan oppfører deg seg? Viser de masse atferd? Har lest at de har stor personlighet, som veier opp for den kjedelige fargen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo nøkkelhuller selv, hvordan oppfører deg seg? Viser de masse atferd? Har lest at de har stor personlighet, som veier opp for den kjedelige fargen :P

Jeg liker dem veldig godt, de andre her synes de ser kjedelige ut - og det gjør de jo forsåvidt ved første øyekast. Om man sitter og ser litt på dem er de artige. Har en stor, gammel en som er helt utvokst (den var en av et par og ville liksom ikke dø) og fire små som ikke kan sees kjønn på enda selvom de har vokst godt siden de kom hit. Tanken er å finne et eller kanskje to par om jeg er heldig.

Den eldste er liksom eldst da, hehe, og det ser man på den på væremåten. Så er det en av de små som er litt wannabe veldig lik den og det får den lov til. De tre siste blir heiagjeng, de henger stort sett sammen alle fem hele tiden. Menneskeliggjøring av fisk faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her kommer en oppdatering :| Har nå satt inn planter og fisk! Beboerne er et par apistogramma macmasteri med ca. 15 yngel :icon_fun: Pluss tre SAE. Men disse tre låner jeg bare, de passer ikke inn i mitt planlagte biotop, så disse leveres tilbake dit de kom fra i løpet av uken. Når yngelen er blitt større skal jeg kjøpe en stim rødmunntetraer og en liten gruppe c. metae.

Her kommer bilder tatt i dag:

Nede, ca midt på bildet ser du apisto-hunnen min, rundt henne svømmer yngelen men de kan du ikke se på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!

Likte spesielt området til høyre og måten du plasserte rota på til venstre.

Takk! :| Begynner å bli fornøyd nå, men angrer på at jeg ikke kjøpte Juwel Rock-bakgrunn.. Får se hva det blir til senere. Nå har jeg også lagt noen tørre kvister fra et hasseltre, som jeg fant på bakken, oppi karet. Ser skikkelig tøft og naturlig ut. Og til høsten skal jeg putte oppi eikeblader, så dette blir bra tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørke, mørke blå bakgrunn er også kjempelekkert! Ønsker meg bakgrunnen "Back to nature" - den er bare d...lekker.

Hmmm...heldiggrisen som har tilgang til eikeblader! Her finnes det ikke et eneste eiketre i mils omkrets - bare furuskogen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...