Gå til innhold
Hundesonen.no

Første utstilling rett rundt hjørnet!


Muffins

Recommended Posts

Skal snart på min første utstilling med mopsen min Troja, men har ikke akkurat mye peiling på detta. Hva er viktig? Hva bør jeg trene på? Må jeg vaske henne før vi drar? Må hun pusse tenner? Altså, jeg lurer på ALT! Alle dere med erfaring, kom med tips :D hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bade henne kan jo være lurt.

Ellers må du huske å pakke gjærne dagen før, slik at du ikke glemmer noe vis du er stresset dagen før.

Ta med deg:

Nummerklype

Nummer lapp

Vaksinasjons atest

Utstillings line

Godbiter vis du bruker det

Bæsjeposer

Penger (til parkering, program, sløyfer, mat og div)

Mer kommer jeg ikke på som er super nødvendig. Husk å ha med bur enten inn på utstillingen eller la hunden ligge i bilen, slik at den ikke er kjempe trøtt når dere skal i ringen.

Viktig og huske hvor gammel hunden din er, sånn nøyaktig (ikke dager og timer men månder) for dette kommer dommeren til å spørre om.

Pusse tennene til hunden er vell ikke nødvendig, hehe.

Men du kan klippe klør vis det er lenge siden sist.

Det er viktig å trene på tann visning.

Gå fint, at hun ikke skal løpe bort til de andre hundene i ringen.

Stå fint.

Lykke til og håper du har fått vite det du trenger å vite i fra meg :D

NB: Husk vann til hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør oppdretteren din eller andre med mops om hvordan pelsen skal forberedes. Noen raser skal bades så nærme utstillingen som mulig, andre skal ikke det fordi pelsen skal rekke å legge seg ned igjen, også videre.

Det er ikke nødvendig å pusse tenner, men fjern gjerne tannstein hvis hun har det. Enkelte dommere påpeker det. Det gir ikke trekk, men det er jo hyggelig for en dommer som skal se inni kanskje hundre munner på fem-seks timer at de er litt delikate. Dessuten er jo ikke tannstein sunt for hunden.

Du sier ikke hvor gammel hunden din er, så jeg vet ikke om dette er valpeshow eller offisiell utstilling. Derfor tar jeg det litt fra scratch:

Det er viktig at hunden din er vant til å gå i bånd. Altså ikke setter seg hver meter for å klø, ikke føler ubehag ved lenka, ikke skal bite i den, også videre. Men er det valpeshow, så vil jo dommeren ha mer forståelse for at ingen valper kan alt.

Hunden skal kunne gå pent, i trav (altså at venstre framme og høyre bak beveger seg samtidig, og deretter høyre framme og venstre bak, også videre. For en del hunder er dette deres vanlige ganglag, og ikke noe å tenke på). Selv om mops er en liten rase, ser jeg folk har litt tempo på hunden sin i ringen. Så tren på forhånd litt for å finne ditt tempo. Husk: Du må ikke nødvendigvis gå like fort som den foran deg eller den bak deg. Du er der for å vise din hund, og da må du få gjøre det som trengs for å vise den best mulig (innenfor visse grenser, selvfølgelig). Så tren litt for å finne ut når hunden begynner å løpe/jumpe, og når den traver - finn deres tempo. Og lær hunden å gå med et visst løftet hode, ikke spore i gulvet hele tiden. Altså trene kontakttrening av en eller annen sort.

Det er jo også greit at hunden respekterer at selv om det er andre hunder foran og/eller bak, så skal ikke de være lekekamerater der og da.

En mops vil i 99 av 100 tilfeller bli undersøkt på et bord. Er hunden din vant til å stå på bord? Hvis ikke kan det være lurt å trene på det.

Og selvfølgelig: Hunden må tolerere at en fremmed person undersøker den. Åpner munnen for å se på tenner (en sjelden gang vil dommeren be eieren vise tennene selv, men det er sjelden - og jeg ser det oftere på store raser enn små...), testikkelkontroll (med mindre det er en tispe), hender som tar på hele kroppen, titter på øyne, holder fast, klemmer og sjekker.

Det med bånd og tempo er jo greie ting å trene på hjemme.

Du sier ikke når utstillingen er, men har du tid kan du jo oppsøke et miljø for å få trent på selve bedømmelsen - tannvisning og slikt. Er du med i en hundeklubb? De behøver ikke å tilby utstillingstrening, du kan bare spørre de som er der om å kjenne på hunden din. Kanskje har de også et bord der hun kan trene å stå på, også kan dere fake utstilling.

Som sagt: Er det valpeshow, er dommeren mer enn tålmodig. Og uansett kan du, hvis du er nervøs eller usikker på hva du skal gjøre, bare si at dette er din første gang. Da vil gjerne ringsekretær og/eller dommer gjøre det de kan for å hjelpe deg og gi dere en positiv førstegangsopplevelse.

Så må du slappe av, kose deg og ha moro. Belønn hunden din, og vit at den er verdens vakreste uansett!

Ta gjerne med en stol, så slipper du å bli utslitt i beina av en lang dag. Og kanskje fotoapparat? Og det kan være lurt å komme i god tid, så hunden (og du!) rekker å ta inn en del inntrykk, gli inn i miljøet, falle til ro og bli klar for show og action.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så flott :) Takk for mange fine tips :P Troja er tispe. Hun er nesten akkurat et år når utstillinga er 02. juni :P

Hehe, jeg burde kanskje tenkt på at Troja er et feminint navn. Men da behøver du i hvert fall ikke å bekymre deg over testikkelkontrollen! (Selv om en av mine tisper ble tatt testikkelkontroll på en gang...)

Lykke til! Det er jo såpass lenge til utstillingen at du rekker både å trene og å forhøre deg om hvordan pelsen skal ligge (innbiller meg å ha hørt noe om at mopsepelsen blir myk av å bades rett før, men jeg skal ikke si det sikkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...