Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei! har en valp på 8 uker, skal jeg begynne å lære han?


arjapia

Recommended Posts

Hei!er ny med hund! har en valp på 8 uker, skal jeg begynne å lære han? får å si det sånn har jeg begynt å lære han litt, han skjønne litt med sittingen men ikke 100%. :P

han biter utrolig mye enda, hvordan lære han å ikke bite(jeg vet at han er liten men jeg må spør når han blir gammel nåkk?)prøver å si nei!. damen jeg kjøpte valpen fra sier at jeg måtte bare ta ham i nakkeskinnet og legge ham på bakken , eller si nei! eller lokke munnen hans. har mest prøvd ordet nei! eller Fy!. vet ikke helt hva som er best. :? skal melde på meg kurs, når skal jeg begynne? han er litt red å være ute enda, men idag gjorde han ett stor frammskritt! gidde han litt go biter ,og straks ble han glad å være ute :P:P var det riktig av meg?

sorry at det ble mange spørsmål men må bare spøre når man er ny! :roll:

ps: det er en jack russel terrier. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale deg å la den sove i bur! Så sover du selv feks på en madrass i det samme rommet, eller rett utenfor burdøren, som du stenger, så valpen er trygg på at du er der. Ikke la den komme ut selv om den piper. Når den sover, vil den våkne og pipe fordi den vil ut, og da tar du selvfølgelig den helt ut så den får tisse. Deretter putter du den i buret igjen for å sove videre.

Det kommer selvfølgelig an på hva du mener om burbruk, er du helt imot det, så.. Men jeg syns det er mer praktisk å ta den ut hver gang den sovner, enn at den skal få boltre seg i rommet og pisse på gulvet.

Og dersom du kjefter på den om den tisser inne, så ikke gjør det! Da vil den lære at det å gjøre fra seg er negativt, og neste gang gjemmer den seg heller bort i et hjørne og gjør det der.

Jeg tenkte som så at det var min feil dersom Mona tissa inne, for da var det for lenge siden jeg hadde vært ute med henne.

Det med bitinga, det er valpebiting, det klør i tenna vet du :P Så da kan du feks avlede med en leke, eller bare si nei, reise deg og snu ryggen til den. Da skjønner den at det lønner seg å ikke bite på mennesker.

Noe som pleier å funke på mange valper er å hyle et tynt og høyt AU, akkurat som en valp, når den biter, og så snu seg vekk. Det funka ikke med min, hun syntes det var moro når vi hylte. Hehe.

Men jeg ville ikke tatt han skikkelig i nakkeskinnet bare pga valpebitinga..

Du trenger ikke stresse med en valp på åtte uker, men jeg syns det er greit at den skal sitte fø den får maten. Første gangene kan du bare holde den tilbak med hånden til den slutter å gi press, og så slipper du den og sier vær så god. Jeg er utrolig glad jeg har lært bikkja mi det, så slipper jeg en hund som HOPPER på meg bare jeg bærer skåla hennes. Nå setter hun seg automatisk hver gang jeg kommer med maten :P

Når dere er rute, så ikke klapp han og si jaada, det går så braa så. Hehe.. Da viser du at, jamen, det er jo faktisk farlig! For han får trøst når han er redd! Bare lat som ingenting og tusle litt rundt i hagen. Så kan du gi han en godbit når han kommer til deg.

Vel..Det var hvertfall noen av mine meninger, du kommer sikkert til å få høre så mye annet også at du blir helt forvirret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som pleier å funke på mange valper er å hyle et tynt og høyt AU, akkurat som en valp, når den biter, og så snu seg vekk. Det funka ikke med min, hun syntes det var moro når vi hylte. Hehe.

Men jeg ville ikke tatt han skikkelig i nakkeskinnet bare pga valpebitinga..

Slik ville jeg ha prøvd det først, men den funker jo ikke på Mona, hihi :P:P En annen ting... Mange valper er så gal etter oppmerksomhet at man MÅ snu ryggen til for at den skal slutte. Det er ikke alle hunder som lar seg lære av å bli lagt i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ville jeg ha prøvd det først, men den funker jo ikke på Mona, hihi :P:P En annen ting... Mange valper er så gal etter oppmerksomhet at man MÅ snu ryggen til for at den skal slutte. Det er ikke alle hunder som lar seg lære av å bli lagt i bakken.

Nei, men det er jo verdt et forsøk, vi prøvde jo også den. Nå biter hun omtrent ikke på oss lenger. Hehe.. Ting tar tid :P Men nå er det ekstremt vanskelig å overse en på 30 kg som hopper oppetter deg da. Uansett, vi legger henne omtrent ikke i bakken. Lenge siden jeg har gått så drastisk til verks.

Nei, som sagt, jeg er totalt imot at du legger den i bakken, den prøver ikke akkurat å dominere deg. Hehe. Vetke om du er klikker jeg?

Benedicte, er du enig med meg i de andre greiene eller? Bare luuuurer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW: Ja, jeg er klikkertrener :P Og jeg er enig i det andre du sier...! Jeg pleier å dra ut fordeler når hunden er valp og man gir den mat med matskålen. Man kan lære den både sitt, bli og værsågod så lett som bare det! Som IW sa, hold matskålen i hendene, om valpen hopper opp, så bare står du der og sier ingenting. Den vil da sikkert sitte seg ned, og da setter du også ned matskålen. Da vil valpen mest sannsynlig storme mot matskålen for å ete, men da tar du raskt skålen i hendene igjen. Vent til den sitter seg og ta den ned igjen. Du må kanskje repetere dette 3-5 ganger, men snart vil hunden din både sitte og IKKE løpe bort til matskålen når den er på gulvet. DA kan du si "værsågod" og da går det nok automatisk. Hunden din vil storme bort og kaste seg over maten. Når du mater en valp 3 ganger for dagen, så vil du etter en uke allerede ha en sitt, bli og en "værsågod" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde bare sånn at vi satt skåla på gulvet, og valpen kastet seg selvfølgelig mot den. Da bare holdt vi henne tilbake med hånden, til presset gav seg. Etter hvert krevde vi en sitt før hun fikk den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dere det er greit at jeg har valpen min i en kurv? han pleier å ligg der når han tar en lur :P. men noen ganger vil han oppi sengen min. redd for å venne han til det.hvordan lære han å tisse ute '? vet jeg egentli bør vite det selv men er bare 13 år:) ! men han tisser og bæsjer på aviser :P:P men noen ganger bommer han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar han bare ut OFTE.. og Roser når han går på do.

Og de gangene han har uhell inne så tar du han ut med en gang.

Du sier ingenting, bare tar han med ut.

Og hvis han går på do ute da, så roser du han veldig.

(Bare ikke overdriv, da kommer hunden til deg istedenfor)

Det kan ta ett par mnd men han blir iallefall husren..:P

Og hvis du ikke vil at han skal sove i senga, så lar du han aldri få lov.

Hunden forstår ikke hvis du lar den får lov en natt men den andre får den ikke..

Kurv er jo bra.. :P Så har han en egen plass og sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...