Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloskade

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er altfor sløv med å klippe klør og i dag fikk Lyra lide for det. På vei ut for å tisse i dag tidlig satt hun kloa fast trappa (har sånn messing trapp) og hylte som en idiot (sikkert populært kl 0630 en søndagsmorgen :) ). Hun blødde pittelitt, men ikke så mye at det ble spor etter henne. Kloa ser ikke brekt ut men det er en sprekk der. Ga henne en rimadhyl og nå sover hund. Hun har ikke haltet og hun har brukt kloa etterpå, jeg så b.l.a at hun strakk på alle klørne når hun strakk seg. Jeg får lov til å pelle der og det virker faktisk ikke som hun har særlig vondt. Normalt sett ville jeg ha ringt dyrlegen med en gang det ble kristelig tid, men jeg har altså ikke telefon for tiden så å ringe vett innebærer å kjøre i 45 minutter for å låne telefonen. (joda, kan sikkert låne telefon av naboen, men de eneste naboene jeg menger meg med er ikke hjemme. Jeg kjører heller 45 minutter enn å "bli kjent med" de gjennværende)

Såh - det klassiske spørsmålet. Bør jeg se det ann til i morgen og heller bare holde henne i ro i dag?

Skrevet

Jeg ville bare sett det an. Dersom det ikke virker å plage henne så hadde jeg ikke ringt vet enda. :)

Skrevet
Jeg ville bare sett det an. Dersom det ikke virker å plage henne så hadde jeg ikke ringt vet enda. :)

Det var det vi og fikk beskjed om da Willis fikk en sprekk i ei klo, og det ordnet seg selv. :)

Skrevet

Ser ut som nerven er fremme helt i tuppen men tøtta bryr seg overhodet ikke. Det var hyl og vrær og "mamma, hjelp meg!" når det skjedde men etter det har jeg ikke sett noe tegn på smerter. Lar det gro i fred jeg :) Takker for svar!

Skrevet

Fy deg. Håper du har lært nå :)

Men over til det som kanskje hjelper.. Vent og se det an, Kia hadde en sprukket klo som førte til at hun haltet, men så lenge det ikke var hovent ved der kloa var så tok jeg det ikke så tungt, prøvde å forsegle sprekken litt med flytende plaster sånn at det ikke skulle gjøre vondt, men var vel heller fånyttes. Klipte vekk det som var veldig løst/filte litt på det. Tok ikke mange dagene før hun ikke reagerte lenger da jeg tok borti.

Hovner det opp i "klofestet" så hadde jeg nok tatt en tullefon til vet.

(hvordan går det an å ikke ha telefon?)

Skrevet
Fy deg. Håper du har lært nå :)

Men over til det som kanskje hjelper.. Vent og se det an, Kia hadde en sprukket klo som førte til at hun haltet, men så lenge det ikke var hovent ved der kloa var så tok jeg det ikke så tungt, prøvde å forsegle sprekken litt med flytende plaster sånn at det ikke skulle gjøre vondt, men var vel heller fånyttes. Klipte vekk det som var veldig løst/filte litt på det. Tok ikke mange dagene før hun ikke reagerte lenger da jeg tok borti.

Hovner det opp i "klofestet" så hadde jeg nok tatt en tullefon til vet.

(hvordan går det an å ikke ha telefon?)

*host* når man gir telefonen sin til små valper, katser den i betonggulvet, tråkker på den, mister den, setter seg på den o.sv så er man brått uten telefon :)

Jepp..tror jeg har lært :)

Skrevet
Ser ut som nerven er fremme helt i tuppen men tøtta bryr seg overhodet ikke. Det var hyl og vrær og "mamma, hjelp meg!" når det skjedde men etter det har jeg ikke sett noe tegn på smerter. Lar det gro i fred jeg :) Takker for svar!

Jeg ville latt det være i fred. Min hund pådro seg samme skade ute på vei ut av buret ( spør meg ikke hvordan hun klarte det ). Sprekk på begge sider av kloa, men hunden var ikke plaget av det. Jeg lot det bare være helt i fred og det gikk fint. Så lenge nerven ikke stikker ut og hunden ikke er plaget, så hadde jeg ikke bekymret meg mer for det. Kommer til å gå kjempe fint !

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...