Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

skjønner ikke at det er så farlig å ha en hund som hører å ha den løs:P

vis den vil få løpe fra seg litt , kan få gå løs:p

men men . gidder ikke å krangle om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar
Guest Christine
skjønner ikke at det er så farlig å ha en hund som hører å ha den løs:P

vis den vil få løpe fra seg litt , kan få gå løs:p

men men . gidder ikke å krangle om det

Helt ærlig: Tror du at du har 100% kontroll over hunden din om det kommer vilt forbi?

Loven er her for å beskytte vilt, og selvom man mener man har kontroll så skal man ikke bryte den. Man vet aldri hva reaksjonen til hunden er om det kommer vilt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke at det er så farlig å ha en hund som hører å ha den løs:P

vis den vil få løpe fra seg litt , kan få gå løs:p

men men . gidder ikke å krangle om det

Beklager, men jeg blir skikkelig irritert inni meg når jeg hører folk si dette. Vil du la henne løpe fra seg litt, så gå en lang tur, jogg, sykle, bruk langline. (nesten) alle andre får det til, så hvorfor skal ikke du klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bor jo rett med skog er det hele tia, det er jo der jeg har ho løs, har ho jo ikke løs på veien :)

ho halter når vi sykler med ho , så det går ikke enna.hehe..

Leser du noe av det vi skriver?

Båndtvangen er ikke laget for at du skal verne bikkja de mot trafikk i byen, ol. Men pga viltet. I disse tider, får de små dyrebebiser, som trenger ro, dette gjelder også fugler. Så skogen er jo det siste stedet du skal bryte den loven (selvom du IKKE skal bryte den uansett).

EDIT. selvom du selvfølgelig må verne bikkja de for trafikken da :rolleyes: (men det håper jeg du skjønte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
vi bor jo rett med skog er det hele tia, det er jo der jeg har ho løs, har ho jo ikke løs på veien :)

ho halter når vi sykler med ho , så det går ikke enna.hehe..

Det er jo i skogen viltet er, ikke på veien!

Edit: Altså.. Det kan komme vilt midt inne i byen også... Men båndtvangen gjelder jo overalt og for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bor jo rett med skog er det hele tia, det er jo der jeg har ho løs, har ho jo ikke løs på veien :)

ho halter når vi sykler med ho , så det går ikke enna.hehe..

Skjønner ikke du at båndtvang ikke har noe med folk å gjøre, det har med VILT å gjøre! Viltet er ekstremt sårbart i denne perioden, og det har INGENTING med om du har full kontroll eller om hunden ikke er snill med andre hunder i bånd. Det er for å beskytte dyrelivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke du at båndtvang ikke har noe med folk å gjøre, det har med VILT å gjøre! Viltet er ekstremt sårbart i denne perioden, og det har INGENTING med om du har full kontroll eller om hunden ikke er snill med andre hunder i bånd. Det er for å beskytte dyrelivet!

AMEN!!

Jeg blir skremt i blandt her inne jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke at det er så farlig å ha en hund som hører å ha den løs:P

vis den vil få løpe fra seg litt , kan få gå løs:p

men men . gidder ikke å krangle om det

Her ser du et resultat av at en hund skulle bare få løpe litt i fra seg. Plutselig skjer det uforutsette ting, og ulykken er ute. Det er tross alt bare hunder vi har med å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved jo det :) .. :/

det er ei løype man kan gå, der man kan ha de løse. det er rett med skogen :)

passer jo på i heia:P

snart er det jo ingen plasser man kan ha de løse:P

Og vet du hvorfor det blir så strengt? FORDI NOEN IKKE KLARER Å HOLDE REGLENE!!

Sier en ting: LANGLINE... Jeg klarer det, Christine klarer det, og sikker på at mange andre her inne klarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
ved jo det :) .. :/

det er ei løype man kan gå, der man kan ha de løse. det er rett med skogen :)

passer jo på i heia:P

snart er det jo ingen plasser man kan ha de løse:P

Selvom du passer på så kan hunden jage/ta/skremme vilt!

Og nei- Det skal ikke være en plass å ha hunden løs. Det er båndtvang nå!

Båndtvang= Det er tvunget at båndet skal være på..... Enklere blir det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lage litt "moro" her, så må jeg spørre om noe.

Vi har hage i "byen" som er forsvarlig gjerdet inn som loven sier, og her kan han jo løpe løs da. Men OM et dyr kommer inn i hagen (vi hadde f.eks rev i hagen for noen år siden som hadde forvillet seg inn hit), og rex tar den, hva skjer da?

Eller skal jeg kreve at det ville dyret overholder båndtvangen? (*ler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke at det er så farlig å ha en hund som hører å ha den løs:P

vis den vil få løpe fra seg litt , kan få gå løs:p

men men . gidder ikke å krangle om det

Du kan ikke vite 100% at hunden din aldri vil stikke fra deg. Er mange hunder som hører til hverdags, men du aner ikke hva som skjer hvis det dukker opp noe helt uforutsett. Dessuten kan den få løpt fra seg uten å være løs, som andre sier er langline en fin ting. Båndtvangen er til for å beskytte vilt og andre dyr, og det burde respekteres. Verken du eller hunden din tar skade av å bruke bånd eller line ca 4 måneder. Og du sa vel at du hadde hage, der kan hunden din være løs og løpe fra seg så mye den vil så lenge hagen er ordentlig inngjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
har faktisk lest loven :)

Men gidder ikke å gjøre noe stort ut av dette her:P

Om du har lest den- hvorfor holder du den ikke da?

Og er du klar over konsekvensene du faktisk kan få for å ha hunden din løs. Ikke nok med bot, men om hunden din tar vilt så sitter du i saksa. Og hva er unnskyldningen da? "Jeg hadde jo full kontroll da, men så kom det plutselig et vilt" ? Vel, ingen kommer til å høre på den, fordi du slapp faktisk hunden.

Nei, du gidder ikke å gjøre noe stort ut av det, men båndtvangen er faktisk et ganske så provoserende tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

"han slo, så da kan jeg slå"...

Tenkt om alle skal tenke sånn?

På tide at hunden din lærer seg å gå på do i bånd. Ikke vanskelig i det heltatt, for en gang MÅ ho...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

Tynt.. Det er faktisk et annet problem. Bruk langline om du ikke får henne til å drite da!

Javel, ingen på Hortemo følger loven, men det er deres problem. Du gjør det som er best for deg du, ikke det som er best for viltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menmen :/

Key:/

da sier vi det sånn ;P

SÅ er vi ferdig med det..

Dere kan jo ikke vite om jeg bryter loven , kan jo være jeg har ho løs en en plass som det er innegjeret:P

SÅ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menmen :/

Key:/

da sier vi det sånn ;P

SÅ er vi ferdig med det..

Dere kan jo ikke vite om jeg bryter loven , kan jo være jeg har ho løs en en plass som det er innegjeret:P

SÅ..

du sier selv du går på turstier i skogen, og disse er ikke forsvarlig inngjerdet. Aldri jeg hørt om hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ikke vite om jeg bryter loven , kan jo være jeg har ho løs en en plass som det er innegjeret:P

SÅ..

Joda, det sier du jo selv her:

vi bor jo rett med skog er det hele tia, det er jo der jeg har ho løs, har ho jo ikke løs på veien :)

ho halter når vi sykler med ho , så det går ikke enna.hehe..

Og her:

ved jo det :) .. :/

det er ei løype man kan gå, der man kan ha de løse. det er rett med skogen :)

passer jo på i heia:P

snart er det jo ingen plasser man kan ha de løse:P

mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

Må hun så må hun, bånde eller ikke bånd.

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

Så jeg kan rane banker siden andre gjør det om jeg finner det best? Eller banke bikkja di fordi andre slår hunder og jeg finner det best? Vet du hva de andre sauene gjør? Følger bjellesauen...

Og nei, du kan ikke stole på at bikkja di ikke stikker til skogs om den får ferten av noe spesielt. Tror du noe annet så lurer du deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snart er det jo ingen plasser man kan ha de løse:P

Er det så viktig?

Jeg kan skjønne at valper og unghunder til en viss grad må få leke og tumle litt. Tror ingen vil bøtlegge noen som lar valpen sin leke litt på et skjermet sted, heller.

Voksne hunder kan vi da mosjonere på annet vis. Leke kan hunden gjøre med deg. Det er da ingen voksne hunder som trenger å fly løse uten mål og mening for å ha et fullverdig liv? Selvfølgelig syns jeg også det er deilig når lina kan kneppes av utpå høsten, men det er ganske gøy å trene spor og alt det andre vi finner på under båndtvangen, også. Det er da ingen big deal å følge loven sånn nogenlunde, er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som heller ikke klarer det:P

HUnden min vil ikke gå på do hvis den er i bånd så jeg har et lite priblem..

Ho kan tisse.. men det er sjeldent:P

vet det er veldig viktig.. men når ikke hunden min vil gå på do:P så ..

det er egentlig bare derfor jeg har ho løs av av åte sånn at ho kan få gått på do..

har møtt viltre dyr før.. hun har ikke løpt etter de ..

for å si det sånn, ingen her på hortemo tror jeg følger den love..

Til å med de som er veldig med loven.. men det er jo ikke mitt problem ...

jeg gjør bare det jeg tror er best ..

Døh - DET er bare en dårlig unnskyldning for å ikke ha båndet på! Det er ikke et stort problem - en eller annen gang må hun tisse!

Også må jeg le litt da.. med en gang folk begynner å være uenige med deg drar du fram unnskyldningen om at du BARE tar av båndet slik at hun får gått på do - når du flere steder har skrevet før at du har henne løs og du at du synes det er helt greit..

En lov er en lov, jeg sier ikke at jeg ikke har brutt den selv, for det har jeg gjort. Hvis jeg blitt møtt av en politimann/eller en annen med hunden løs, fortjener jeg den boten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...