Gå til innhold
Hundesonen.no

Så kom diagnosen...


Recommended Posts

Sterk grad hofteleddsdysplasi.

Lidelsen angår begge hofteledd og røntgenbildene viser at det har oppstått: Store forkalkninger i venstre ledd. Markerte forkalkninger i høyre ledd.

Oscar har altså fått grad E!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ï brevet står det også:

Hunder med denne diagnosen vil som oftest få problemer med bakparten på et eller annet tidspunkt, selv om unntakene finnes. Har en hund med sterk HD vært symtomfri de første 2-3 årene av sitt liv er dette et godt tegn. Slike hunder vil ofte leve et tilnermet normalt liv under forutsettning at de får fornuftig mosjon og fornuftig foring.

Dette høres jo bra ut for Oscar`s del da...

Han er jo 2 år og har vært symptomfri. :)

Utrolig leit å høre:( Hva skjer med agilitykarrieren da?

Det blir ikke noe mer agility på han da. Blir nok bare lydighet og spor på han i fremtiden.

Veldig synd, for han elsker jo agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo og en E hund, og hun fungerer veldig bra så lenge treningen tilrettelegges for henne, sånn sett skal vi være glad for at vi har små hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg har jo og en E hund, og hun fungerer veldig bra så lenge treningen tilrettelegges for henne, sånn sett skal vi være glad for at vi har små hunder!

Nåja.... jeg kjenner faktisk to hunder jeg som fikk diagnose HD grad E i svært godt voksen alder, den ene var 11 - den andre var 8 eller 9. Den ene en schæfer, den andre en golden. Begge disse gikk agility til diagnosen ble stillet og de var ALRDRI plaget. De ble ikke bevisst HD-røntget. Golden ble røntget fordi de mistenkte forstoppelse etter inntak av noe som ikke var spiselig. Schæferen grunnet mistanke om prostatakreft. At HD ble oppdaget var tilfeldig.

Begge levde lykkelig videre med sine diagnoser uten å være plaget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det er ikke kjekt å få en slik beskjed, spesielt ikke når det kommer som et sjokk. Får bare satse på at han fortsetter å holde seg så frisk som han er.

Har selv en hund som skal røntges i løpet av de neste ukene, og når 2 av 3 røngtede søsken har fått konstatert HD D, så gruer vi oss litt selv om han er aldri så symptomfri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.... jeg kjenner faktisk to hunder jeg som fikk diagnose HD grad E i svært godt voksen alder, den ene var 11 - den andre var 8 eller 9. Den ene en schæfer, den andre en golden. Begge disse gikk agility til diagnosen ble stillet og de var ALRDRI plaget. De ble ikke bevisst HD-røntget. Golden ble røntget fordi de mistenkte forstoppelse etter inntak av noe som ikke var spiselig. Schæferen grunnet mistanke om prostatakreft. At HD ble oppdaget var tilfeldig.

Begge levde lykkelig videre med sine diagnoser uten å være plaget av det.

-Og nettopp derfor er det at grad har lite å si for hvor plaget hunden er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har en berner med HD grad D og hun har vært ganske plaget. Men så begynte de med akupunktur et par ganger i året og hunden fungerer alldeles strålende uten smerter (Asker dyreklinikk )Det er verdt å sjekke det nærmere om det skulle bli ille for Oscar.

Fordelen til Oscar er jo at han er liten og lett - en diger hund vil nok kjenne belastningen mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kom nok som et sjokk ja.. stakkars dere..Cavalier er slett ikke en hd rase for å si det så, men vi kan ikke være trygge.. har hd hund selv, operasjonen i februar ble velykket, og haner friskmeldt ,etter uker på tredemølle og massasje men jeg vet hvordan det føles..

Oppdretter er vel informert? Vi må passe på rasen vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kom nok som et sjokk ja.. stakkars dere..Cavalier er slett ikke en hd rase for å si det så, men vi kan ikke være trygge.. har hd hund selv, operasjonen i februar ble velykket, og haner friskmeldt ,etter uker på tredemølle og massasje men jeg vet hvordan det føles..

Oppdretter er vel informert? Vi må passe på rasen vår!

Ja, oppdretter er selvfølgelig informert. Jeg snakket med henne samme kveld som han ble røntget også, før jeg visste hvilken grad det var. Hun ble selvfølgelig sjokkert.

Han har også en ener på patella luxasjon på høyre kne og oppdretter fortalte at pappan har fått påvist en liten bilyd på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...