Gå til innhold
Hundesonen.no

Stressing på agilitybanen


jennajensen

Recommended Posts

Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som bjeffer mens de går en bane, bare så det er sagt, men jeg skjønner du vil ha bort det ukonsentrerende stresset.. :)

Jeg kjenner jo ikke hunden din, men det kan være at hun

  • ikke skjønner hva du vil hun skal gjøre
  • har for høyt "arousal-nivå" til å kunne utføre det du vil hun skal

Jeg vet heller ikke hvor langt du har kommet, det kan jo ha noe å si. Hvis du har lært inn alle hindrene, og vil sette sammen kombinasjoner, så kan du jo starte med å baklengskjede to hinder (forutsatt at du har trent positivt, da). Da vet hun hva du vil hun skal gjøre (for hun kommer alltid til det hun kan best/har gjort mest), og hun har noe å jobbe frem mot etter første hinderet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklengskjeding er å ta det siste hinderet først og så bygge på baklengs til hun tar hele banen i riktig rekkefølge. Logisk? Det er slik vi trener inn, og trener agility der jeg har lært det, så jeg trodde det var vanlig prosedyre ved innlæring av sammensatte atferdskjeder! Eller flere momenter rett etter hverandre.

Ville brutt og roet henne ned ved minste tegn til stressing (ikke konsentrert iver, men bjeffing, biting i armen etc.). Start igjen der dere brøt, eller hinderet før. Da vi trente ag med en tilsvarende hund, ble det mange bryt i en periode, men nå tror jeg hun kan gjøre hva som helst og det "værste" som kan skje er et lite jump og napp i armen. Da forsvinner ballen i lomma og mor snur seg vekk. Bikkja klasker ned på rompa med et "ops, det var ikke meningen sltså" og vi kan gjennoppta det vi drev med.

Men det er viktig å ikke forsterke det tullet på noen som helst måte. Like viktig er det å fortsette treningen når hun har roet seg. Ganske fort (eller i løpet av et års tid for vårt vedkommende :) ), vil hun forstå at selvbeherskelse lønner seg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Av de tilfellene jeg har sett, sånn som du beskriver, har det vært fører som er for seint ute med kommando slik at hunden blir frustrert over at den ikke vet hvor h*n skal.

Prøv å gi kommando for neste hinder før hunden lander etter hinderet før, slik at når beina treffer bakken så vet den hvor hun skal.

Ellers så har muligens hunden din endel liggende latent, bc / stress, spisshund / lav terskel for bjeffing.

Dersom du får tilbakemeldinger på at du har god timing på kommandoene, kan du begynne å stoppe hunden hver gang den biter/napper og bjeffer for å få det til å stoppe.

Viktig da at hun blir stoppet vær gang det skjer.

Vær obs på at du kan drepe noe motivasjon på denne måten, bjeffingen kan du nok leve med men biting/napping ville jeg ikke ha tolerert.

Lykke til videre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...