Gå til innhold
Hundesonen.no

Stressing på agilitybanen


jennajensen

Recommended Posts

Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som bjeffer mens de går en bane, bare så det er sagt, men jeg skjønner du vil ha bort det ukonsentrerende stresset.. :)

Jeg kjenner jo ikke hunden din, men det kan være at hun

  • ikke skjønner hva du vil hun skal gjøre
  • har for høyt "arousal-nivå" til å kunne utføre det du vil hun skal

Jeg vet heller ikke hvor langt du har kommet, det kan jo ha noe å si. Hvis du har lært inn alle hindrene, og vil sette sammen kombinasjoner, så kan du jo starte med å baklengskjede to hinder (forutsatt at du har trent positivt, da). Da vet hun hva du vil hun skal gjøre (for hun kommer alltid til det hun kan best/har gjort mest), og hun har noe å jobbe frem mot etter første hinderet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklengskjeding er å ta det siste hinderet først og så bygge på baklengs til hun tar hele banen i riktig rekkefølge. Logisk? Det er slik vi trener inn, og trener agility der jeg har lært det, så jeg trodde det var vanlig prosedyre ved innlæring av sammensatte atferdskjeder! Eller flere momenter rett etter hverandre.

Ville brutt og roet henne ned ved minste tegn til stressing (ikke konsentrert iver, men bjeffing, biting i armen etc.). Start igjen der dere brøt, eller hinderet før. Da vi trente ag med en tilsvarende hund, ble det mange bryt i en periode, men nå tror jeg hun kan gjøre hva som helst og det "værste" som kan skje er et lite jump og napp i armen. Da forsvinner ballen i lomma og mor snur seg vekk. Bikkja klasker ned på rompa med et "ops, det var ikke meningen sltså" og vi kan gjennoppta det vi drev med.

Men det er viktig å ikke forsterke det tullet på noen som helst måte. Like viktig er det å fortsette treningen når hun har roet seg. Ganske fort (eller i løpet av et års tid for vårt vedkommende :) ), vil hun forstå at selvbeherskelse lønner seg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på ag med Luna nå.. Men hu stresser så fælt.. Hu bjeffer og løper rundt meg mens hun prøver å hoppe opp å nappe i gensern min.. Dette skjer ikke hvis det bare er et enkelt hinder ..

Hvordan får jeg vekk bjeffinga?

Av de tilfellene jeg har sett, sånn som du beskriver, har det vært fører som er for seint ute med kommando slik at hunden blir frustrert over at den ikke vet hvor h*n skal.

Prøv å gi kommando for neste hinder før hunden lander etter hinderet før, slik at når beina treffer bakken så vet den hvor hun skal.

Ellers så har muligens hunden din endel liggende latent, bc / stress, spisshund / lav terskel for bjeffing.

Dersom du får tilbakemeldinger på at du har god timing på kommandoene, kan du begynne å stoppe hunden hver gang den biter/napper og bjeffer for å få det til å stoppe.

Viktig da at hun blir stoppet vær gang det skjer.

Vær obs på at du kan drepe noe motivasjon på denne måten, bjeffingen kan du nok leve med men biting/napping ville jeg ikke ha tolerert.

Lykke til videre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...