Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine


Recommended Posts

Skrevet

Jeg hadde tenkt å vaksinere og hd-røntge hunden min nå snart, men så sa min mor at det ikke var så lurt fordi hunden måtte ha en viss "karantene"-tid etter vaksinen før den kunne treffe andre hunder. Går altså på kurs med hunden hver uke nå.

Stemmer dette, eller husker min mor helt feil?

Skrevet
Jeg hadde tenkt å vaksinere og hd-røntge hunden min nå snart, men så sa min mor at det ikke var så lurt fordi hunden måtte ha en viss "karantene"-tid etter vaksinen før den kunne treffe andre hunder. Går altså på kurs med hunden hver uke nå.

Stemmer dette, eller husker min mor helt feil?

Det er vel bare etter den første valpe vaksinen, hvor det er karantene-tid? :)

Skrevet

Nesten pinlig å spørre om slikt ettersom familien har hatt hund i mange år. :rolleyes: Men det høres fornuftig ut! Da blander hun nok bare sammen :)

Skrevet
Nesten pinlig å spørre om slikt ettersom familien har hatt hund i mange år. :rolleyes: Men det høres fornuftig ut! Da blander hun nok bare sammen :)

Jeg tror det :)

Jeg har da hvertfall gått kurs etter vaksinering. Og har kun hørt om karantene tid på førstevaksinen.

Skrevet

Joda, det er helt rett - karenstiden gjelder etter den første vaksinen (tatt i 3 mndr alder).

Men tenk på at kanskje skal være litt forsiktig med å gå på kurs sånn umiddelbart etter vaksinen - da endel hunder kan bli litt småsyke en dag eller to etterpå.

Men hvis du røntger samtidig så er jo ikke dette et tema engang - da blir han jo søvd ned, og kommer til å være sliten og trøtt i alle fall den samme dagen.

Lykke til!

Susanne

Skrevet
Joda, det er helt rett - karenstiden gjelder etter den første vaksinen (tatt i 3 mndr alder).

Men tenk på at kanskje skal være litt forsiktig med å gå på kurs sånn umiddelbart etter vaksinen - da endel hunder kan bli litt småsyke en dag eller to etterpå.

Men hvis du røntger samtidig så er jo ikke dette et tema engang - da blir han jo søvd ned, og kommer til å være sliten og trøtt i alle fall den samme dagen.

Lykke til!

Susanne

Men ett spm.

Noen velger å ta en vaksine tidlig, og en senere, mens andre tar "alt" samlet ved 3 mnd alder. Men hva om man bruker den metoden der vaksine blir gitt først, også kommer det en etter? Gjelder karantene tiden etter første? eller etter siste?

Hvor viktig er egentlig denne karantene tiden? Det er jo snakk om valp, og de trenger jo "alt" av sosialisering som de kan få.

Skrevet

Hei,

Som regel tar man kun en vaksine som inneholder komponentene mot valpesyke, og det er den det er karenstid på.

De som vaksinerer to ganger (som er bortkastet, nå med de nye vaksinene) vaksinerer da mot parvovirus i 8 ukers alder, og så en "full pakke" (parvo, valpesyke, kennelhoste, hepatitt) ca 4 uker etterpå. Da gjelder karenstiden fra den siste vaksinen, sånn teoretisk sett..

MEN, jeg tror dette er litt overdrevent, jeg..

De aller fleste hundene i Norge er vaksinert mot det meste, og sjangsen for å møte på en uvaksinert OG tilfeldigvis syk hund den måneden din valp ikke er vaksinert må jo være nærmest lik null her i landet.

Men man kan kanskje droppe f.eks. hundejordet i Frognerparken eller på Ekeberg en liten periode, bare for å være ganske sikker? (Der det kommer et kunstig stort antall hunder på en og samme plass).

Jeg har aldri vært redd for å møte andre hunder med valpene jeg har hatt. Men jeg lar de heller ikke hemningsløst hilse på alt "rufs" de møter omkring her fordet, da.

Men det er pga frykten for LUS - ikke valpesyke eller parvo..

Susanne

Skrevet
Hei,

Som regel tar man kun en vaksine som inneholder komponentene mot valpesyke, og det er den det er karenstid på.

De som vaksinerer to ganger (som er bortkastet, nå med de nye vaksinene) vaksinerer da mot parvovirus i 8 ukers alder, og så en "full pakke" (parvo, valpesyke, kennelhoste, hepatitt) ca 4 uker etterpå. Da gjelder karenstiden fra den siste vaksinen, sånn teoretisk sett..

MEN, jeg tror dette er litt overdrevent, jeg..

De aller fleste hundene i Norge er vaksinert mot det meste, og sjangsen for å møte på en uvaksinert OG tilfeldigvis syk hund den måneden din valp ikke er vaksinert må jo være nærmest lik null her i landet.

Men man kan kanskje droppe f.eks. hundejordet i Frognerparken eller på Ekeberg en liten periode, bare for å være ganske sikker? (Der det kommer et kunstig stort antall hunder på en og samme plass).

Jeg har aldri vært redd for å møte andre hunder med valpene jeg har hatt. Men jeg lar de heller ikke hemningsløst hilse på alt "rufs" de møter omkring her fordet, da.

Men det er pga frykten for LUS - ikke valpesyke eller parvo..

Susanne

Okey, ja skjønner. :)

Tror oppdretter i sverige vaksinerer før jeg får den, om jeg ikke tar feil.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...