Gå til innhold
Hundesonen.no

Tina har fått valpegrind...


mbakkevold

Recommended Posts

Etter gode tips fra sonen har jeg gått til innkjøp av en stk kompostgrind fra Biltema. Fått rigget den opp i stua, lagt aviser på gulvet og buret fint plassert midt i. Med andre ord, himmel for en liten valp mener jeg! Tina er av en annen oppfatning... Da jeg plasserte krapylet oppi tok hun en runde rundt, før hun på høylytt Beagle-vis gav beskjed om at dette kunne jeg BARE glemme. Hun hadde da aldeles ikke tenkt å bli plassert i no slikt! Skal vedde på hun hørtes rundt hele studentboligen (takk gud for at det er natt til første mai, og de fleste studenter er på fylla :D ). Etter litt om og men har hun nå roet seg med favoritt tygge saken (strupe), så får vi se hvor lenge det varer! Natten kan bli spennende!hehe

IMG_3172.jpg

IMG_3173.jpg

IMG_3170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha.... :D må man bruke sånn avansert html, eller barre "limer" du inn adressa?

Trykker på det bildet ikonet som er rett over der du skriver, og limer inn andressen bare ;) Tror nok de fleste gjør det her inne :P (eller om du har bilder ute på en annen side: høyreklikk på bildet, kopier URL adressen, og lim inn i den bildetingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve bingen så jo ganske liten ut.. Jeg får plass til mange voksne springere i min binge (hvis jeg hadde prøvd altså), men det er fordi jeg setter den ikke sammen, men heller inntil en vegg, fx i et hjørne. Skjønner det kan bli litt problematisk med aviser og sånt, men du kan jo legge aviser i bare ett hjørne av grinden. Ellers finner hun nok fort roen, og blir nok vant til å være der. Flott at hun sovnet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kommer nok til å kjøpe et sett til, var i minste laget!den sovinga varte ikke lenge desverre...nå er det hyling igjen...bør jeg bare ignorere det?*tenker på de stakkars naboene*

Hehe.. har samme problem nå for tiden, og jeg har en "voksen" (8mnd) hund som gjør det. Utrolig hvor mye lyd som kan komme av en sånn liten hund.. :shocked: Jeg overser til han blir stille noen sekunder (han bjeffer også, og det er ganske ille lyd), så lar jeg han komme ut. Roser når han er stille selvsagt. Og så tenker jeg at det ikke høres godt gjennom til naboene, og at de uansett må tåle litt. Noe de faktisk "må", har jeg hørt, men at de bør tåle mer hyling på dagtid, enn på tidlig morgen/kveld, når det liksom skal være litt rolig. Hunden jeg passer hyler bare når han er i buret da, og det er ikke alltid det hjelper å holde ned en hånd til han. Noen ganger må han også gjøre fra seg, så det er litt greit å vite når han vil hva. Er det bare for oppmerksomhet er jeg streng, må han gjøre fra seg (jeg vet jo at han må det om morgenen), går jeg ut med han selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne innhegninger egner seg vel best som trygg plass når du må gjøre noe annet enn å passe på valp. Det blir fort for kjedelig for valpen å sitte der, den er programmert til å utforske, sniffe på alt, dra på ekspedisjoner. Jeg satte opp grinder mellom rommene, så fikk Pippin gå fritt omkring i det rommet vi befant oss på. Sånn så det ut:

aviseroggrind.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne innhegninger egner seg vel best som trygg plass når du må gjøre noe annet enn å passe på valp. Det blir fort for kjedelig for valpen å sitte der, den er programmert til å utforske, sniffe på alt, dra på ekspedisjoner. Jeg satte opp grinder mellom rommene, så fikk Pippin gå fritt omkring i det rommet vi befant oss på. Sånn så det ut:

aviseroggrind.jpg

lagde du grindene selv ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbelt sett av biltema-grinder. Knott var veldig misfornøyd i starten, men lærte det fort. Jeg synes din så litt vel liten ut, Knott har plass til å hoppe, sprette, leke og tøyse litt rundt i sin. Poenget er vel ikke at hun skal ligge som i et bur, men ha mer plass enn det. Husk at selv om valpen er liten er det ganske fort gjort å stappe hodet under, løfte opp og så bli liggende der. Jeg ville ikke brukt den når du ikke er i leiligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ha Tina hatt bingen sin et par dager, og det går mye bedre. Natta er ikke like lett...Tina syns det er trist og skummelt å måtte ligge alene, og ikke på mitt rom. Våkner ca annen hver time, og det ender med at jeg drar madrassa ut i stua. Blir bedre for hver natt uansett, og har ennå ikke hatt sinte naboer på døra :) Det er hovedsaklig om natta jeg vil ha henne der for øyeblikket, så får jeg finne et mer stødigere alternativ når jeg begynner å jobbe.

Det som var en positiv overaskelse er at hun roer seg mye bedre når hun får sove i bingen/buret på dagtid. Da har hun meg og ei veninne under oppsyn mens vi skriver bachleor og hun slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet også med nattesøvnen i starten...

Huff, den biten savner jeg ikke.

Peico brukte dobbel sett valpebinge og vekker på to av sidene, så han hadde god plass.

Men kom fort ut av de da...

Stå på!

Når hun starter å sove hele natta er det verdt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg var bortskjemt med en valp som sov hele natten gjennom med unntak av en tissetur innimellom! :yes: (Han sov forøvrig fra dag én søtt som bare det, i sengen min... :) )

Samme her!! Hun sovnet i 10-tiden på kvelden og våknet ca klokka 7 neste morgen! Jeg hadde henne i sengen sammen med meg de 2-3 første dagene, slik at jeg merket når hun våknet. Deretter flyttet hun i stort bur (veldig stort for henne!!) på gulvet ved siden av sengen. Var ikke et pip å høre før 7-8 tiden om morgenen. Etter en uke eller to flyttet hun ned på gangen og var like rolig og stille.

Blir spennende med neste valp (som jeg får om 6-10 uker!!)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg var bortskjemt med en valp som sov hele natten gjennom med unntak av en tissetur innimellom! :yes: (Han sov forøvrig fra dag én søtt som bare det, i sengen min... :) )

heldigris ;) Tina er også veldig fornøyd dersom hun en sjelden gang får komme opp i senga. Da kan hun sove hele natta. Tingen er at jeg tror ikke at hund i senga er løsningen med tanke på min kjære samboer (som er i nordsjøen :) ) Så jeg får bite i det sure eplet et par netter til, så ordner det seg nok! *håpehåpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg var bortskjemt med en valp som sov hele natten gjennom med unntak av en tissetur innimellom! :yes: (Han sov forøvrig fra dag én søtt som bare det, i sengen min... :) )

Du er ikke den eneste. Fra og med den første natta sov han UTEN å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg var bortskjemt med en valp som sov hele natten gjennom med unntak av en tissetur innimellom! :yes: (Han sov forøvrig fra dag én søtt som bare det, i sengen min... :) )

Samme her. Pippin sov søtt og lykkelig ved siden av meg helt fra begynnelsen, ingen tissetur før tidlig om morgenen. Kanskje det enkleste er å ha bissevovvene i sengen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...