Gå til innhold
Hundesonen.no

NSSK og NCK Bergen


Caroline

Recommended Posts

Sikkert litt egotripp for oss som har sheltie/collie, men nå må jeg bare skryte litt ;)

Vi dro til Bergen med mindre forhåpninger, kanskje en av de 3 CK'ene vi mangler til å få CK-prisen til NSSK i år liksom.. Så jeg må si jeg ble lettere sjokkert av resultatet

Vi starter med lørdag, NSSK's dag, med invitert spesialdommer fra England (dvs. hun dømmer sheltie også i England, rasens hjemland). Dommer var Stella Clark.

Valpene var først ute, og det var 11 påmeldte på lørdagen, husker ikke helt hvor mange som stilte totalt.

Villa fikk følgende kritikk:

7 months. Nice neck and shoulder. Good front. Nice ribs. Nice hindquarters. Nice coat. Very sound puppy.

Nr. 1 6-9 mnd. HP 1 BTK og BIM

BIR ble Finn Helge Olsens Lundecock's Hit and Run (ikke overraskende), en nydelig tricolour hannhund.

Så var det Saeta sin tur, for aller første gang i åpen klasse (husker ikke antall i klassen, men det var en del), da hun fylte 2 år nå i april. Totalt var det 51 påmeldte voksne shelties.

Hun fikk denne kritikken:

Good crest of neck. Very feminine. Good outline. Moving freely. In excellent coat and condition. Very sweet expresssion. Perfect ear carriage. True typical sheltie.

1 kval 1 konk CK 1 BTK CERT BIM

:P

Jeg trodde jeg skulle dåne der jeg sto, og jeg har fremdeles ikke landa.. Lille flinke valpen min som har blitt stor :P

BIR ble igjen Finn Helge Olsen, nå med Lundecock's Fiddler On The Roof, som mange sikkert har sett. Han ble forøvrig også BIS både med valp og voksen.

Da går vi over på søndagen, og starter igjen med valper. 9 påmeldte denne dagen for dommer Joyce Cosme.

Villas kritikk:

Nice quality tricolour. Good earset. Good pigment. Very good length of neck and level topline. Good feet. Moved very well. For perfection I would like better shaped eye.

Nr. 1 6-9 mnd. HP 1 BTK BIM

BIR idag ble ikke samme som igår, husker ikke fullt navn på den akkurat nå..

Så var det de voksne igjen da. totalt 48 påmeldte voksne shelties. Her er Saetas kritikk:

Excellent quality shaded sable. Excellent head proportions. Good earset, eyecolour and expression. Good length of neck and level topline. Very good angulation front and rear from the side. Slightly out at right shoulder which spoils movement coming towards me. Good feet.

1 kval 3 konk CK (6 BTK som de skrev på alle)

Alt i alt, FOR EN HELG! Må legge til at hun jeg reiste sammen med tok hannhundcertet søndagen, ble beste hannhund og BIM. Så vi fikk en rimelig fin tur hjemover! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen :D Hun er hjemmelagd også, derfor er det jo ekstra moro. Moren er overhodet ingen utstillingshund ;)

Gratulere så mye :icon_fun:

Hvor er disse tre utstillingene da?

Hvordan gikk det med Silje/Gunn og co???

Kristiansand, Drammen og Bogstad (spesialen) :P

Silje var der, ikke Gunn. Enya slo oss på søndagen og fikk da 1AK 2 AKK CK (med Trond som handler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der også

stilte begge mine collier :) Med disse resultatene

Lørdag, dommer, Stella Clarke

Ronja :

Kritikk: 53 cm- 22 months. Very feminin. Very typical. Lovely head and expression. Good neck and sholulder. Nice conformation. Good bone+ enjulation. Good feet. One of the few good movers of the day ( kan tru jeg var stolt over den siste linja der)

Kval 1, konk 1, CK og 4BTK :)

Ruby:

13 month, 52 cm. very pretty bitch. Nice expression. good ears. good ribs. little steep in upper arm. And would like to se a little more hindangulation. Moves ok. very alert ant ettentive. good coat.

kval 1, konk 2, HP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...