Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra Sverige


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Familien Normann kjøper valp fra Sverige. Hvordan blir det da med registrering osv?

Kan hunden omregistreres til NKK, og hvordan blir det bare rett og slett?

Noen som vil fortelle litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er veldig enkelt. I Sverige får man med stamtavle (som oftest) når man henter valpen. Jeg sendte bare inn stamtavlen, jeg, og fikk ny NKK-stamtavle i retur. Husker ikke om jeg sendte med noe vaskinasjonsbevis, men mulig jeg gjorde det. Det er jo snart to år siden.. :D (Skal du ha valp fra Sverige, altså?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Du spør jo ikke om dette da, men nevner det for det jeg :D

Om valpen koster med enn 6000 kr, skal man egentlig innom tollen og betale moms. Dette er 25% av kjøpesummen...

Trodde det var 5000 jeg, men kanskje de har økt grensa siden jeg kjøpte valp i Sverige. Koster valpen over grensa går det jo ann å avtale med oppdretter at dere skriver 5000 eller 6000 (hvis det er det som er grensa) på kontrakten også betaler du bare resten kontant til oppdretter. Er mange som gjør det sånn, men da vet jeg ikke hvordan det blir med forsikring og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var 5000 jeg, men kanskje de har økt grensa siden jeg kjøpte valp i Sverige. Koster valpen over grensa går det jo ann å avtale med oppdretter at dere skriver 5000 eller 6000 (hvis det er det som er grensa) på kontrakten også betaler du bare resten kontant til oppdretter. Er mange som gjør det sånn, men da vet jeg ikke hvordan det blir med forsikring og sånt?

Sendte mail til Tollvesenet fordi jeg lurte, og fikk følgende til svar:

Dersom hunden koster mer enn 6.000 kroner (fribeløpsgrensen for reisende),

plikter du å deklarere hunden på rød sone ved ankomst norsk grense hvor det vil

beregnes 25 % moms av hele innkjøpsprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Sendte mail til Tollvesenet fordi jeg lurte, og fikk følgende til svar:

Ja, da har det sikkert gått opp. Er ganske mange år siden jeg var å henta valp der, så det stemmer helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er veldig enkelt. I Sverige får man med stamtavle (som oftest) når man henter valpen. Jeg sendte bare inn stamtavlen, jeg, og fikk ny NKK-stamtavle i retur. Husker ikke om jeg sendte med noe vaskinasjonsbevis, men mulig jeg gjorde det. Det er jo snart to år siden.. :D (Skal du ha valp fra Sverige, altså?) ;)

Hva må man egentlig sende inn? Holder det med Stamtavlen? Eller må man sende inn kjøpekontrakten også? og da regner jeg med at man sender inn en kopi?

EDIT: fant det ut. "Fra Sverige må det sendes inn en kopi av kjøpeavtale eller ID-eierkort i tilegg til original stamtavle." sto det på siden til NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sende inn stamtavle, bevis på vaksinasjon og kopi av kjøpskontrakten.

Gjorde det i dag :)

Nei, du må ikke sende inn vaksinasjonsbevis. Det er ikke pålagt å være vaksinert for å bli registrert, og det er ikke NKKs ansvar å sjekke at hunden er tatt inn lovlig med riktige vaksiner og slikt.

Og med FCI-stamtavle da? Gjør man det på samme måte da?

Hva mener du med FCI-stamtavle? NKK omregistrerer 99,99 prosent bare hunder som er importert fra land og registrert i en kennelklubb som samarbeider med FCI.

De har dog et unntak for border collie, som har sin egen ordning der. Det kjenner jeg dessverre ikke så veldig godt til, men det er så vidt jeg vet et internasjonalt register for border collie, med en bestemt type stamtavle som NKK anerkjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm:

MÅ hunden ha fylt 8 uker for at den kan tas inn i landet?

Vurderer å hente henne en dag før, men om de er såpass strenge på det venter jeg heller til den dagen ho er leveringsklar. :)

Jeg er usikker på om det er noen regler fra norsk side, men sist jeg hentet valp i Sverige fylte valpene åtte uker på mandag. Vi lurte dermed på om vi kunne få hente valpen i helga, men fikk kjapt nei fra oppdretter. Ifølge henne er det for svenske oppdrettere ikke lov til å selge valpen før den er åtte uker gammel. Hvis hun hadde fått besøk av kennelkontrollen (jeez, hva heter det igjen?), og det manglet en valp, kunne hun få anmerkning/problemer - selv om det var bare 24 timer.

Dette er noen år siden, så mulig ting er endret. Men det var i hvert fall umulig da på grunn av svenske regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...