Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi hunden spy

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Leste innpå et annet forum at det var en hundeeier som hadde gitt hunden sin sitt eget oppkast (altså, hunden fikk eierens oppkast). Så hunden spiste da altså dette. Jeg syntes det høres bittelitt ekkelt ut. Er oppkast bra for hunder? Evt skadelig?

Skrevet

Yuk! :D Hørtes utrolig ekkelt ut.. Vet ikke om det er skadelig, men det er jo ganske mye syre i spy, og jeg tviler på at det er noe bra fullkost.. :D haha..

Stod det noe om hvorfor hunden hadde fått det?

Skrevet

Jeg kan ikke helt se at det skal være noen grunn til å gi hunden spy, snarere tvert imot.. Det høres rimelig ekkelt ut, syns jeg :D

Skrevet

Det gjør de sikkert, men jeg ser ikke helt at det er noen god grunn til å servere de spy av den grunn, jeg? :closedeyes:

Skrevet

greit at ulven er åtseleter også... men hva i aller huleste er grunnen til å gi hunden oppkast!? :D

Har man så dårlig råd at man ikke har råd til for!?

Skrevet

Jeg hadde en hund som taklet å spise uteliggerbæsj på tur, det betyr da ikke at jeg lot ekkle dyret få gjøre det..

Kunne denne personen gjøre rede på hvorfor hunden hadde nytte av halvnedbrutt menneskemat fullt av magesyre? Det finnes vel bedre måter å fore pelsen på...

Skrevet
Har man så dårlig råd at man ikke har råd til for!?

Det har vel mer å gjøre med at man ikke gidder/orker å "få det opp" selv...

Skrevet

det der var bare sikkelig ekelt og lese :D..... jeg hadde aldri tenkt tanken en gang på og gi hunden mitt eget spy.. ehh hallo.. det er greit at hunden ikke er meneske me stakkars.. ekke så veldig digg og få spy på menyen.. :D

ugh ugh <_< :angry2:

Skrevet

Ikke videre delikat nei, men om det er så "farlig" er en annen sak.. Det kommer vel mest an på årsaken til at eieren kastet opp.. Hvis det var på grunn av omgangsyke f.eks., så spørs det om det kan være en viss smittefare forbundet med inntak av det returnerte mageinnholdet..

Man må forresten ikke glemme at tisper forer hvalpene med halvfordøyd mat( når det gjelder viltlevende hundedyr, så gjør også flokkmedlemmer det)

Svært mye av det som blir betraktet som "ekkelt eller motbydelig" å innta , er kulturellt betinget. Jeg f.eks. skulle vært SVÆRT sulten, før jeg ga mg til å spise friterte vannteger, noe som blir betraktet som en delikatesse i enkelte deler av Asia.

Skrevet
Ikke videre delikat nei, men om det er så "farlig" er en annen sak.. Det kommer vel mest an på årsaken til at eieren kastet opp.. Hvis det var på grunn av omgangsyke f.eks., så spørs det om det kan være en viss smittefare forbundet med inntak av det returnerte mageinnholdet..

Man må forresten ikke glemme at tisper forer hvalpene med halvfordøyd mat( når det gjelder viltlevende hundedyr, så gjør også flokkmedlemmer det)

Svært mye av det som blir betraktet som "ekkelt eller motbydelig" å innta , er kulturellt betinget. Jeg f.eks. skulle vært SVÆRT sulten, før jeg ga mg til å spise friterte vannteger, noe som blir betraktet som en delikatesse i enkelte deler av Asia.

Nå glemmer du årsaken til at folk flest finner spy ekkelt - det er ikke kulturelt betinget, det er genetisk. Folk som holdt seg borte fra avføring, oppkast, etc. unngikk i større grad smitte og fikk dermed bedre overlevelse.

En veldig kjekk egenskap å ha, ettersom man kaster opp fordi magen oppfatter at noe er galt et sted, og "antar" at noe farlig er blitt spist - og kvitter seg med det. Da er det lurt av andre å ikke ville dytte ansiktet nedi smittestoffet, liksom.. Langt mindre spise det.

Så kan man diskutere hvorvidt magesyke hos mennesker kan smitte til hund - jeg tror/synes det er mer betimelig å spørre seg hvorfor mennesket mangler den naturlige aversjonen mot oppkast (som gjør at vi ikke ville finne på å bruke det som mat til noen), men den diskusjonen hører ikke hjemme her.

Skrevet

Grunnen til oppkastet var sykdom, ja, så det var ikke slik at eieren stakk fingeren i halsen for å kunne gi det til hundene.

Skrevet
Nå glemmer du årsaken til at folk flest finner spy ekkelt - det er ikke kulturelt betinget, det er genetisk. Folk som holdt seg borte fra avføring, oppkast, etc. unngikk i større grad smitte og fikk dermed bedre overlevelse.

En veldig kjekk egenskap å ha, ettersom man kaster opp fordi magen oppfatter at noe er galt et sted, og "antar" at noe farlig er blitt spist - og kvitter seg med det. Da er det lurt av andre å ikke ville dytte ansiktet nedi smittestoffet, liksom.. Langt mindre spise det.

Så kan man diskutere hvorvidt magesyke hos mennesker kan smitte til hund - jeg tror/synes det er mer betimelig å spørre seg hvorfor mennesket mangler den naturlige aversjonen mot oppkast (som gjør at vi ikke ville finne på å bruke det som mat til noen), men den diskusjonen hører ikke hjemme her.

Det stemmer formodentlig at motvilje mot nærkontakt med oppkast og avføring (hos mennesker) er genetisk betinget. Men for å pirke, så sa jeg heller ikke at motvilje mot oppkast og avføring er kulturellt betinget.. Jeg sa svært mye er det og da var det i hovedsak diverse fødeemner ,utenom de nevnte, jeg tenkte på.. :D

Siste del av innlegget ditt fant jeg noe forvirrende, det later til at du både bekrefer og benekter at mennesker (eller er det den først omtalte personen?) har aversjon mot inntak av oppkast?

Skrevet
Det stemmer formodentlig at motvilje mot nærkontakt med oppkast og avføring (hos mennesker) er genetisk betinget. Men for å pirke, så sa jeg heller ikke at motvilje mot oppkast og avføring er kulturellt betinget.. Jeg sa svært mye er det og da var det i hovedsak diverse fødeemner ,utenom de nevnte, jeg tenkte på.. :D

Og hvordan er det relevant for dette, om det ikke var for å forsøke å putte oppkast inn i den kategorien?

Siste del av innlegget ditt fant jeg noe forvirrende, det later til at du både bekrefer og benekter at mennesker (eller er det den først omtalte personen?) har aversjon mot inntak av oppkast?

-Så kan man diskutere hvorvidt magesyke hos mennesker kan smitte til hund - jeg

tror/synes det er mer betimelig å spørre seg hvorfor DETTE mennesket mangler den

naturlige aversjonen mot oppkast (som gjør at vi ikke ville finne på å bruke det

som mat til noen), men den diskusjonen hører ikke hjemme her.-

Skjønte du det nå?

Skrevet
Og hvordan er det relevant for dette, om det ikke var for å forsøke å putte oppkast inn i den kategorien?

-Så kan man diskutere hvorvidt magesyke hos mennesker kan smitte til hund - jeg

tror/synes det er mer betimelig å spørre seg hvorfor DETTE mennesket mangler den

naturlige aversjonen mot oppkast (som gjør at vi ikke ville finne på å bruke det

som mat til noen), men den diskusjonen hører ikke hjemme her.-

Skjønte du det nå?

Sånn generellt sett, så anser jeg ikke oppkast( i den form det diskuteres her) som et fødeemne.. :D

Ja, når du gjorde det klart at det ikke var menneskeheten som sådan, men den først omtalte personen, du mente.. :D

Skrevet
Sånn generellt sett, så anser jeg ikke oppkast( i den form det diskuteres her) som et fødeemne.. :D

Igjen, hvorfor bringe det på banen da?

Dette er virkelig ikke noe jeg gidder å kaste bort tiden på å kverulere mer om...

Ja, når du gjorde det klart at det ikke var menneskeheten som sådan, men den først omtalte personen, du mente.. :D

Flott!

Skrevet
Igjen, hvorfor bringe det på banen da?

Dette er virkelig ikke noe jeg gidder å kaste bort tiden på å kverulere mer om...

Flott!

Så kan man jo "kverulere" om hvem som startet å kverulere... :Laugh:

Skrevet

Små valper kaster ofte opp og spiser sitt eget spy. Hvorfor?

Jo, fordi maten er for vanskelig å fordøye noen ganger, slik at de må fordøye maten to ganger...

Så det skal ikke være farlig å gi hunden sin oppkast. Som regel spiser de oppkastet sitt selv, så lenge de ikke kaster opp på grunn av forgiftning eller ufordøyelige ting.

Skrevet

Hvis jeg har forstått rett nå, så vet jeg hvilket innlegg det var. Og grunnen til at hun kastet opp var matforgiftning fordi det var noe galt med kjøttet. Ikke aner jeg om det er skadelig for hunden..men jeg ville ikke tatt sjansen.

Guest Belgerpia
Skrevet

Himmel og hav, kan dere ikke snakke om noe som er mindre motbydelig.

...... hunder er ikke åtselsetere, de er omnivore - dvs. de spiser det de får og finner....... - men jeg vil påstå at en hund som blir foret på eierens spy har en sinnsykt syk eier (på mer enn en måte).....

syke syke mennesker.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...