Gå til innhold
Hundesonen.no

For eller imot nynorsk?


Jeampi

Recommended Posts

Har hatt tentamen i dag hvor vi har skrevet om vi er for eller imot sidemål, og i mitt tilfelle er det nynorsk.

Selv er jeg imot nynorsk og er drittlei alle folkene som skal vandre rundt og være "nynorsk misjonærer"

Jeg syns det er bortkastet tid og energi på å lære å skrive to skrftspråk i norge som er så lik at man kan forstå det fint selv om man ikke har hatt det i alle år på skolen. Én ting hadde vært hvis de var så forskjellige at man ikke klarte å forstå hva som står der hvis man leste det, men hvorfor i all verden skal vi bruke mange år på å lære oss å skrive "eg" istedenfor "jeg" og "korleis" i stedenfor "hvordan" og omvent.

Kjenner jeg blir SINT når jeg tenker over hvor mange timer norske skoler "kaster bort" ved å lære ungene å skrive to skriftspråk i stedenfor ett.

EDIT: Så tenker jeg på dere nordlendinger som må lære dere to skriftspråk som ikke er litt likt dialekten engang, bare to dialekter som vi snakker her i sør...

Hva er deres mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tentamen i dag hvor vi har skrevet om vi er for eller imot sidemål, og i mitt tilfelle er det nynorsk.

Selv er jeg imot nynorsk og er drittlei alle folkene som skal vandre rundt og være "nynorsk misjonærer"

Jeg syns det er bortkastet tid og energi på å lære å skrive to skrftspråk i norge som er så lik at man kan forstå det fint selv om man ikke har hatt det i alle år på skolen. Én ting hadde vært hvis de var så forskjellige at man ikke klarte å forstå hva som står der hvis man leste det, men hvorfor i all verden skal vi bruke mange år på å lære oss å skrive "eg" istedenfor "jeg" og "korleis" i stedenfor "hvordan" og omvent.

Kjenner jeg blir SINT når jeg tenker over hvor mange timer norske skoler "kaster bort" ved å lære ungene å skrive to skriftspråk i stedenfor ett.

EDIT: Så tenker jeg på dere nordlendinger som må lære dere to skriftspråk som ikke er litt likt dialekten engang, bare to dialekter som vi snakker her i sør...

Hva er deres mening?

Nå er det faktisk endel nordlendinger som snakker aller nærmest nynorsk, av alle dialektene.. Så det er vel ikke mer synd på de enn resten. Vel. Jeg synes det er vanskelig, slitsomt og krevende å lære to skriftspråk, og jeg synes det er kjempesynd at noen ikke lærer seg å skrive NOEN av språkene riktig, fordi man må konse på to. Samtidig synes jeg det er viktig å ta vare på nynorsken, som er det eneste NORSKE språket. Nynorsk synes jeg er vakrere, rikere og dikt skrevet på nynorsk blir gjerne ENDA finere. Så av prinsipp synes jeg at dersom et av språkene skulle fjernes, burde det vært bokmål. Siden jeg er lat av natur ville ikke det vært en veldig god løsning.

Problemet tror ikke jeg ligger i å lære to skriftspråk, problemet er mer det at det er utrolig mange skoler som har mangelfull nynorskundervisning. Det er bevist at de skolene som har nynorsk som hovedmål får elever som er a) mye flinkere i nynorsk enn resten av landet, og b) like flinke i bokmål. "Alle" kan lære seg bokmål fordi man får det inn gjennom så mange kanaler, det er vanskeligere å lære nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingenting imot språket nynorsk - mange sanger er f.eks 10 ganger finere på nynorsk enn på bokmål. Jeg er derimot veldig imot at man skal måtte lære begge, og mener det er long overdue at man lar folk velge, og bare 1 obligatorisk skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tuppetroll her.

Nynorsk bør for all del ikke forsvinne fra landet vårt! Selv om alle forandringene gjør det mer og mer likt bokmål..

Derimot syns jeg det er tull at folk skal måtte lære sidemål i skolen. Vi forstår jo hverandre, og det burde holde. Hvis man er interessert i å lære begge skriftspråkene så finnes det jo mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge JEG slipper å lære et språk jeg syntes er helt grusomt så kan vi godt beholde det, hvis jeg må lære det kan det bare *****!

(Beste eleven i nynorsk som dere sikkert skjønner, sier ikke mer enn 2 på sist tentamen jeg :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot nynorsk. De aller fleste skriver bokmål(som høres mye mye penere ut), og det er bare tull å ha to språk! Jeg kan dessuten ikke fordra nynorskkvotering i avisene, og hopper konsekvent over artiklene som er skrevet på nynorsk. Skriver folk på nynorsk på fora på nettet, så gidder jeg stort sett ikke å lese det heller.

Håper at nynorsk kommer til å dø ut, og synes alle skulle ha boksmål i skolen. Evt. kunne man hatt nynorsk som valgfag hvis man ønsker... TO skriftlige eksamener i norsk er jeg virkelig imot!

Norge har hatt to store katastrofer: Svartedøden og Ivar Aasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mot nynorsk, jeg er mot å tvungen opplæring av sidemål. Bokmål og nynorsk er faktisk ikke så ulike at man ikke klarer å forstå de hvis man ikke lærer begge deler. Jeg mener at det er viktigere at folk lærer å skrive korrekt hovedmål, i stedefor å bruke masse tid på å lære ett sidemål i tillegg til det hovedmålet man kanskje ikke kan skrive korrekt.

Jeg synes sidemål, på lik linje med matten i videregående skal være valgfritt. For veldig mange, meg også, ødelegger nynorsken veldig for snittet på vitnemålet.

OT, men jeg har aldri skjønt det der. Nynorsk er det eneste faget der du fysisk sitter med fasiten på tentamen/eksamen! Alle ord står riktig bøyd i ordlisten - finn svaret der og du ror deg inn til 4 eller 5 uten problemer...

Joda, det er sant, men hvis man er såpass dårlig som meg som må slå opp annet hvert ord på en nynorskstil så er det faktisk et problem. Det er begrenset med tid på en eksamen/tentamen, og hvis man skal slå opp halvparten av ordene i tillegg til å skrive en god tekst så tar det utrolig lang tid. Det er ikke alle som snakker likt nynorsk, i min dialekt finnes det få likheter med nynorsk(iallefall likheter som jeg har bruk for når jeg skriver stil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nina sier så har man ikke så god tid på tentamen, så skulle man (som jeg hadde måttet gjøre) slått opp hvert verb hadde man brukt en uke på en stil. Og hvis man i tillegg ikke er så god på dette stilgreiene så har faktisk innholdet en del og si også selv om det er på sidemål, så man kan ikke hanke inn en 5'er på null komma niks hvis innholdet ikke er så veldig bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot tvungen opplæring av begge skriftmålene. De er ikke så forskjellig at man ikke skal klare å forstå sidemålet sitt. Så kan det være opp til den enkelte å bestemme hvilket skriftspråk man skal ha. Mange sliter nok med å lære seg å skrive korrekt hovedmål fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier eigentleg å skrive bokmål her inne, men sidan dette er ein nynorsk tråd, så får eg heller slå over til "morsmålet" :ahappy:.

Eg er einig med mange her inne, ein burde heller konsentrere seg om å lære seg eit skriftspråk, og ikkje to. For dei som lærar nynorsk, vert det fort ei blanding av både bokmål og nynorsk om ein har begge delar, så det å berre ha eit å forhalde seg til trur eg er ei mykje betre ordning.

I klassen min der vi har flest nynorsk elevar, er det ytterst få som faktisk klagar over at dei må lære seg sidemål. Bokmål er ikkje noko problem for oss, sidan vi får det stort sett gratis.

Men likevel må eg få sagt at eg er utruleg lei av å høyre på alle "bokmåls-folka" som syt og klagar over nynorsken. Alt er så vanskeleg, det er så kjedeleg og det er berre bønder som skriv det o.l. Eg trur at mykje av orsaka til desse haldningane er at lærarane i nynorsk som sidemål kanskje ikkje alltid er like kvalifiserte?

Nynorsk er ikkje eit språk med -ar ending over alt, det heiter heller ikkje kvisleis(hvorfor/kvifor) :D

Men når det vert snakk om at ein fjernar sidemålet heilt, kan eg ikkje sei at eg er heilt einig. Eg har opplevd fleire gonger at folk ikkje har forstått/ikkje vil forstå når eg skriv på nynorsk. Er verkeleg det så vanskeleg, det er tross alt same språket? Mange har faktisk gitt meg beskjed å slutte å skrive på dialekt, sjølv om det faktisk berre er nynorsk eg skriv. Så kanskje det ikkje er så lurt å fjerne sidemålet likevel? Nokon treng tydelegvis å lære det.

Tilsutt vil eg berre få sei at eg håpar at folk har forstått kva eg har skrive i denne tråden, og at den ikkje har blitt hoppa over, berre fordi den er på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for nynorsk. Jeg mener at skriftspråket bør være så likt talespråket som mulig, og siden dialektene i Norge er såpass forskjellige som de er, er nynorsk en god løsning. De fleste dialektene ligner mer på nynorsk enn på bokmål, og derfor vil det være enklere å lære nynorsk for en som skal lære seg å skrive.

Jeg syns det er dumt at mange sliter og ikke klarer å lære seg noen av skriftspråkene særlig godt, men samtidig undrer jeg meg litt over dere som skriver at det er bortkastet tid å bruke mange timer på å lære nynorsk. Selv har jeg knapt hatt nynorskundervisning... Vi snakker om rundt ti skoletimer med rein nynorskundervisning i løpet av snart fire år. Det er alt for lite i forhold til hva som kreves av oss!

Allikevel har vi fått nynorsktentamener siden jul i åttende, og jeg kommer meg fint gjennom dem alle uten å slå opp annethvert ord.

Jeg mener at man ikke skal ha tvungen opplæring i to skriftspråk, men jeg syns derimot at de fylkene som har nynorsk som offentlig skriftspråk, skal ha dette som eneste skriftspråk i skolene. Fylkene som har dette, for eksempel Sør-Trøndelag, har også dialekter som ligger forholdsvis tett opp mot nynorsk.

Personlig skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde nynorsk som hovedmål. Jeg skulle egentlig ha det, men pga manglende ressurser i barneskolen fikk jeg det ikke. Og nå har jeg fått for lite undervisning til at jeg egentlig kan greie det. Bøyninger går som oftest greit, særlig fordi jeg allerede skriver såpass radikalt bokmål at forskjellen ikke blir så stor. Men det er en del ord som er forskjellige og som jeg rett og slett ikke kan eller husker på, som for eksempel at hovedmål heter hovudmål og evighet heter æve (som forresten er et utrolig flott ord!).

Nynorsk er et mye vakrere skriftspråk enn bokmål, og det klinger mye bedre når det leses opp. Nynorsk ligger mye nærmere talespråket vårt enn bokmål.

Ja til nynorsk, nei til to skriftspråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at man MÅ lære seg to skriftspråk! De som vil ha nynorsk, kan for all del lære det!

Uansett, tenk på hvor mange timer vi kaster bort på det ! Timer vi kunne brukt på viktigere fag som matte og engelsk! Norske elever er jo "så" dårlige i matte, hvorfor ikke bruke timer til matte på det? (og ja, jeg hater matte også.. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vel kanksje ikke kalge, som rodde i land bra karakter i nynorsk.. fikk faktisk bedre i nynorsk enn bokmål ( forstå det den som kan).. av den enkle grunn den lille søte digge ordboka = fasit boka:) Om folk tar seg tid til å lære seg den, og pugge litt, bruke god gammeldags pugging, så sitter de reglene om bøying og stress :icon_confused:

Jeg er ikke for den ordningen som er nå, men man må uansett gjøre det beste ut av det vettu :whistle:

Det som hadde vært det beste i mine øyne, er at man kunne valgt, enten bokmål eller sidemål, og brukt timene man "sparte inn" på andre fag som man f eks sliter med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot nynorsk. De aller fleste skriver bokmål(som høres mye mye penere ut), og det er bare tull å ha to språk! Jeg kan dessuten ikke fordra nynorskkvotering i avisene, og hopper konsekvent over artiklene som er skrevet på nynorsk. Skriver folk på nynorsk på fora på nettet, så gidder jeg stort sett ikke å lese det heller.

Håper at nynorsk kommer til å dø ut, og synes alle skulle ha boksmål i skolen. Evt. kunne man hatt nynorsk som valgfag hvis man ønsker... TO skriftlige eksamener i norsk er jeg virkelig imot!

Norge har hatt to store katastrofer: Svartedøden og Ivar Aasen...

SÅ ENIG SÅ ENIG! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nynorsk er veldig fint, både å lese og høre på. Da jeg lever i en nynorsk kommune er jeg veldig vant til å bare lese,høre og snakke en del nynorsk. Bor på "strila landet" hvor alle vennene mine snakker ren nynorsk.

Så jeg håper ikke at nynorsken dør ut. Men jeg er veldig imot at man er tvunget til å lære seg to skriftspråk, da man heller burde lære seg ett godt.

Merker at det er flest østlendinger som syter over nynorsken :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: HAR IKKE LEST HELE TRÅDEN.

Jeg synest at vi burde kun ha et skriftspråk. jeg bare blander dem. Får alltid mye skrivefeil på prøver. Synes at vi bare skulle hatt en av dem. Hvilken vet jeg ikke. Kunne blandt dem i samen slik at fikk et :icon_redface: . blir forvirret av det der:wacko: :)

Eller så kunne vi bare droppet nynorseken. De fleste skriver jo på bokmål. I aviser(de fleste), bøker(de fleste) og på tv-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot nynorsk. De aller fleste skriver bokmål(som høres mye mye penere ut), og det er bare tull å ha to språk! Jeg kan dessuten ikke fordra nynorskkvotering i avisene, og hopper konsekvent over artiklene som er skrevet på nynorsk. Skriver folk på nynorsk på fora på nettet, så gidder jeg stort sett ikke å lese det heller.

Håper at nynorsk kommer til å dø ut, og synes alle skulle ha boksmål i skolen. Evt. kunne man hatt nynorsk som valgfag hvis man ønsker... TO skriftlige eksamener i norsk er jeg virkelig imot!

Norge har hatt to store katastrofer: Svartedøden og Ivar Aasen...

Huttetu, det der er jo fryktelig egoistisk. Snakk om å tro at man er universets sentrum :icon_redface:

Hva med å kalle det sidemål isteden, for nynorsk er faktisk det primære skriftspråket for mange kommuner i landet vårt. Å sammenligne det med svartedøden håper jeg var litt spøk?

Vi blir jo et fattigere land hvis vi skal miste det eldste språket vårt. Hvis det er et skriftspråk som ikke passer inn, er det faktisk bokmål, fordi det har vi fått nesten helt fra danmark etter at de eide oss. Det er altså ikke "vårt" på samme måte som nynorsk, som stammer mer fra norrønt.

Jeg kan forstå at man ikke vil ha sidemål som obligatorisk fag i skolen, men å fjerne nynorsk fra hele landet? Absurd, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot nynorsk. Ikke at folk snakker det og skriver det, men som et fag i skolen. Jeg ser på det som totalt unødvendig å lære å skrive nynorsk for oss som ikke snakker nynorsk, da vi har bokmål som skriftsmål også, noe de fleste skriver. Det tar alt for mye tid og fustrasjon på skolen å skal prøve å lære seg nynorsk. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...