Gå til innhold
Hundesonen.no

ser hunden farger?

Gabriella

Recommended Posts

Skrevet

Det har jeg også lurt litt på. Har hørt at de ikke ser farger og har hørt at de ser farger. Så er litt spent på svarene i denne tråden. :ahappy:

Skrevet

Hunder ser farger, men oppfatter ikke fargene likt som oss mennesker. De kan ikke se så mye farger som det vi kan, enkelt forklart.

Hundene har fargesyn http://www.norsknatur.no/lesestoff/fauna/xxxxx.htm

At hundene ikke kan se farger har lenge vært en godtatt «sannhet». Senere forskning har imidlertid vist at hundene til en viss grad kan oppfatte farger, selv om man vet lite om hvordan fargene blir oppfattet og hvor stor betydning de har for hunden.

Enkelte forskere tror at hunden oppfatter selv de klareste og kraftigste farger som forskjellige pastellsjatteringer. Det man kan slå fast er at hunden har et visst fargesyn, men at det er dårligere utviklet enn hos mennesket. For hunden er det imidlertid andre sider ved synet som er viktigere enn fargesynet.

I likhet med de fleste pattedyr, men til forskjell fra mennesket, har hundens øye en oppbygning som gjør det særlig effektivt under dårlige lysforhold. Dette henger sammen med rovpattedyrenes jaktsyklus, som innebærer størst aktivitet i grålysning og skumring. Under slike forhold fungerer hundeøyet langt bedre enn vårt eget. Du har sikkert lagt merke til at etterhvert som lyset blir svakere blir det vanskeligere å oppfatte farger. Alt glir over i forskjellige nyanser av grått og svart.

Både hunde- og menneskeøyet inneholder to forskjellige slags sanseceller, kalt staver og tapper. Stavene sørger for sort/hvitt syn i svakt lys, mens tappene er viktige for evnen til å oppfatte farger. Hundens øye har en overvekt av staver noe som gjør det svært effektivt under dårlige lysforhold.

Skrevet

Hunder har så vidt jeg vet to typer tapper i øynene, mennesket/reptiler har 3 og fugler har 4. Evolusjonsmessig foregikk det slik. Reptiler hadde 3 typer tapper, så mistet de tidlige pattedyrene 1 type tapper siden dette ikke var viktig for dem siden de levde i skjul om natten. Dette preger alle pattedyr i dag helt frem til en ape trengte bedre fargesyn for å finne moden frukt og fikk tilbake en tapp slik at mennseker og mange aper har 3 typer tapper i dag.

For å si det enkelt de har fargesyn, men ikke så godt som mennesker og fugler har et veldig godt fargesyn...

Skrevet

Ser hunder godt i mørket? Har selv opplevd at hunden ikke ser så bra i mørket, spess personer kjenner han ikke igjen før lukten kommer. Også på lang avstand i dagslys, ser ikke hunden hvem det er. Er hundene rett og slett nærsynte?

Skrevet

Hunder ser vel ting som beveger seg veldig godt, men værre med ting som ligger helt i ro. Selv har jeg hørt og lest at de kan oppfatte farger til en viss grad, men at fargene ikke har noen "mening" for hunden. O.o Ikke flere som har hørt om hunder som legger blå baller i den blå bøtta, og røde baller i den røde bøtta? Feks?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...