Gå til innhold
Hundesonen.no

staffordshire bull terrier


bastian

Recommended Posts

Som overskriften sier har min nabo på 16 skaffet seg en staffe. Det er ei tispe på 3 mnd. Hun er helt utrolig herlig, men det er ikke mange som får hilde på henne... eieren kan ikke mye om hundehold, bare at de skal spise sove og gå på turer, hun vet ikke hva miljøtrening er eller sosialisering. Jeg inviterte meg selv og Bastain for å hilse på og det gikk veldig bra...de hoppet og spratt og Bastain var hel trollbundet av denne søte lille puppyen. Men eieren så usikker ut hele tiden mens de holdt på.

Hun har være gjennom flere raser mens jeg har bod her... en sjæfer som bodde under treassen og fikk aldri komme inn i husen...den døde (ikke sikker på hvordan, men den var veldig skrå i ryggen og stor i en skråning hele dagen) Hellers har det bare vært hunder innom.

Hun har i dag en border collie i tillegg. Nettopp hatt kull på henne, og det var en opplevelse i seg selv...

Men vi i nabolaget er bekymret for denne lille søte valpen, åssen fremtid kan vi forvente oss?

Hvordan er rasen i forhold til andre hunder? Barn?

Er det krav om registrering av staffe og chip merking?

Hva skal jeg gjøre?? Hun har en historie av dårlig dyre hold... alt fra fugl til katt. Dyrevernsnemda har vært der 2 ganger...

Vil ikke risikere at Bastian skal bli angrepet eller noe, for hunden går løst på eiendommen deres og allerede vært i hagen vår...

Håper på innputt da vi er litt frustrerte. Mange bekymrede hundeeiere i nabolaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært mere nervøs for naboens staff enn når vedkommende kjøpte en border collie, forsåvidt. Og spesielt ikke siden denne valpen og din hund kommer til å treffes såpass ofte (i hagene som de tydeligvis kan dele, hvis de vil). Så, om ikke annet, vil den i alle fall møte dere ofte nok..

Siden dere kjenner hverandre såpass at du kan "invitere deg selv" dit - hvorfor ikke utnytte dette litt, ta med denne 16-åringen, hunden(e) og gå på turer, på treninger, få denne unge personen aktiv i hundemiljøet, etc.

Fortell henne om folks uro for en "sånn" hund - det er jo ikke sikkert at hun engang vet det?

Understrek viktigheten av at spesielt DEN hunden må oppføre seg upåklagelig hele sitt liv, nettopp pga uvitende naboer som kanskje er litt overhysteriske for "sånne hunder"..

Gjør det klart for henne at det er en lavere terskel for hva som er akseptert av en slik hund - uansett hvor urettferdig det er. Det at folk har blitt skremt for slike hunder (gjennom pressen) MÅ man være klar over når man eier en slik hund.

(Gjelder selvsagt alle hunder, bla, bla, bla - men det er vel ingen tvil om at folk er klart mere "på hugget", og redde, for en staff enn en shetland sheepdog...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner henne absolutt ikke...hun er bare nabo...jeg inviterte meg selv fordi jeg ville vite om set var amstaff eller staffe.

Hun skaffer seg dyr fordi hun ble mobbet mye på skolen og fyller tomrommet med dyr...

Jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne...

Hun er så innesluttet og snakker ikke med mange.

Men hvis hun ikke sosialiserer bikkja, hva kan vi vente da?

Border collien er utrolig lydig...men det er ikke med positiv forsterking for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn å forstå.

Men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg i alle fall forsøkt å få litt kontakt med denne stakkars jenta (som antakeligvis har litt problemer).

Hvis dere møtes ute i hagen - hør om hun vil være med på en tur, f.eks.

Jeg skjønner jo at det kanskje er litt vanskelig - og forsåvidt ikke heller DIN jobb å hjelpe henne, men sånn for nabofredens skyld og kanskje også menneskelig sett så hadde denne jenta kanskje hatt godt av å få en "venn" som nabo.

Det er ikke sikkert at det er så mye som skal til før hun skjønner hva du mener. Man kan jo alltids håpe at hun faktisk er veldig glad i dyrene sine, og med litt rettledning faktisk skjønner både det ene og det andre.

Det er ikke alltid det trengs så mye for å "vekke" en interesse.. Og det å få en slik jente inn i hundemiljøet, f.eks. hundeklubben, kan selvsagt bety enorm forskjell for hundene hennes og ikke minst nabolaget.

Vi har lett for å ikke bry oss om andre, vi er ofte for innesluttet og "meg, mitt og mine" - men av og til så overrasker folk en. Og det kan bety ALT for den personen.

Men jeg er ikke noe flink til slikt selv heller (har ofte mer enn nok med mitt og mine), men det er noen ganger man tenker tilbake på og angrer fælt på at man i alle fall ikke strakk fram en hånd litt oftere..

DET var det filosofiske for idag..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere bor på Jessheim. Nannestad O.Hk trener på Trandum (det vet du muligens)

Kanskje du kunne fått henne til å dra dit en tur? Trivlig miljø. Desverre tror jeg alle valpekursene er over :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering med andre hunder og mensker er viktig under valpetiden med alle raser, men med en Staff.Bull er det nok desto ennå viktigere vil jeg påstå.

Jeg har også en nabo uten hundeerfaring som anskaffet seg en slik og jeg var også bekymret for hvordan dette skulle gå, jeg hadde kanskje noen fordommer mot disse staffene og var vel litt opphengt i det at de lignet på en mini am.staff, men det gikk overaskende meget bra. Jeg foreslo hundeklubben jeg trener i til henne ang. valpekurs og som en helt fersk hundeeier med null kunnskap om hund valgte hun å følge rådene mine og har nå gått på kurs og trent med denne hunden i over 1 år nå og gikk opp til bronsjemerke før jul. Hunden til naboen min går sammen med alle, om det er tisper eller hannhunder, vil heller at mine hunder skal leke med den enn en annen hund. MEn så har eieren i dette tilfelle vært særdeles flink og viste seg voksen nok til å ta det ansvaret hun hadde tatt på seg. Jeg tok meg den friheten også til å fortelle at i mange hundemiljøer og hos andre hundeeiere med andre raser, så var det mange som var skeptiske til staffene og derfor igjen så svært viktig å få hunden sosialisert så mytene om rasen kunne legges død dersom hun var flink å jobbe med henne og fikk vist frem rasen på en positiv måte.

De fleste ferske hundeeiere hører på råd av hundevante mensker, de anskaffer seg jo ikke hund for at de ikke er glad i hunder, så går ut ifra at de fleste vil hundenes beste. Gi naboen din råd om sosialisering og valpe/grunnkurs, kommer hun til en god hundeklubb som arrangerer kurser får jo hun også all den nødvendige nformasjonen på hvorfor det er viktig med sosialiserte hunder og at man må begynne fra de er valp.

Lykke til, håper du lar godviljen om at hun skal lykkes med denne staffen istede for at fordommer om rasen skal overskygge det :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun fikk 5-6 valper..ingen fikk hilse på de. Eneste kontakt vi hadde med de var når mora stakk og valpene fulgte etter. De løp løs på veien....!!!

Mora fikk aldri fri fra valpene og ble litt frustrert av 5 stk valper som hang over henne.

Det jeg stusser over er de som kjøpte valpene...de ble solgt over nett og ble aldri hilst på før de ble hentet... Snålt mener jeg...

Skal prøve og snakke med henne...jeg har aldri fordommer mot rasen...heller mer mot eierene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler litt for å svare i denne tråden, føler litt med jenta kan du si. Jeg har stengt meg inne rundt et år, og valpekjøpet ble redningen for meg. Kanskje det kan bli det for henne også? Jeg var også usikker de første gangene hun traff andre hunder (alle hundene vi treffer på er vanligvis maaasse større enn henne) og så sikkert like forskremt ut som denne 16 åringen. Men det gikk seg til. Men jeg hadde ikke en kul nabo med hund som hjalp meg, jeg hjalp meg selv. Emma ga meg noe å gjøre og ga meg et liv, og nå er livet mitt hund og hundetrening... Livet mitt er henne. :ahappy:

Kan bare si hva jeg ville gjort. Jeg ville prøvd å dratt henne og valpen med på ting og møter med andre hunder. Kanskje får hun interessen opp for agility eller noe sånt og alle brikkene faller på plass.. Hadde iallefall ikke klart å sittet hjemme og lurt på hvordan den lille valpen har det som aldri blir sosialisert og sånne ting. Naboen din vil vel også legge merke til hvor glad og fornøyd valpen hennes blir når den får noe å gjøre og noen å leke med og lære av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er ikke akkuratt dyre elskere tror jeg...snakker aldri med oss...

de bare gir ungene sine det de vil ha...datteren har vært gjennom det meste fugl kanin katt og div hunderaser...

Foreldrene er ihvertfall ute og padler...de har ikke noe med hundene og gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...