Gå til innhold
Hundesonen.no

Det heter konstatere


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Guest Christine
Bra dere kan skrive norsk da,siden dere ikke kan noe særlig om hunder.

:twitch:

For en underlig påstand.

Fins folk her inne med laang erfaring med hund, og noen nybegynnere. Alle kan da ikke være like flinke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, jeg er ikke wannabe-østlending-ungdoms-trondhjemmer, tenk.

Pøhhh... det er du det så.. *ler*.

Forresten er det vel vi "inant" som sier "vess" ja... :twitch:. For de uvitende betyr det altså at vi som kommer fra Inn-trøndelag sier det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:twitch:

For en underlig påstand.

Fins folk her inne med laang erfaring med hund, og noen nybegynnere. Alle kan da ikke være like flinke?

Jeg vet det finnes folk her inne med laang erfaring med hund, og noen nybegynnere. Men, et par av de som har skrevet i denne debatten og utbrodert sitt gode norske språk, sitte ikke inne med så veldig mye matnyttig hva gjelder hundehold. Derfor denne påstanden fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes folk her inne med laang erfaring med hund, og noen nybegynnere. Men, et par av de som har skrevet i denne debatten og utbrodert sitt gode norske språk, sitte ikke inne med så veldig mye matnyttig hva gjelder hundehold. Derfor denne påstanden fra min side.

1. Det vet vel du lite om, med mindre du snakker om folk du kjenner.

2. "Innlegg: 1" står det hos deg, så foreløpig kan jeg ikke si meg imponert over det "matnyttige" du har kommet med heller.

Edit: Hvorfor har du to profiler, forresten? Ble den andre stengt? :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder orddeling så kan du smake på det i munnen hvis du ikke er sikker på hvordan det skal skrives. Hvis det kun er et trykk i ordet når du sier det, skal det skrives i ett ord. Er det to trykk skal det skrives i to ord.

Det heter ikke "Ansjons biter i vann" eller "Annanas ringer" :twitch:

Er litt språknazi selv.. Kan ikke unngå det når jeg har en norsklærer til far :P

edit: det var ikke "om det skal skrives", men "hvordan det skal skrives"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irriterende at folk bare MÅ poengtere ordfeil. Joda, vi kan skrive ganske så mange feil noen ganger, men for meg spiller det liten rolle - så lenge jeg skjønner hva han/hun mener.

Ja, noen folk skriver kanskje litt feil her og der, men noen sliter faktisk med det. Ikke alle har det lett for å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irriterende at folk bare MÅ poengtere ordfeil. Joda, vi kan skrive ganske så mange feil noen ganger, men for meg spiller det liten rolle - så lenge jeg skjønner hva han/hun mener.

Ja, noen folk skriver kanskje litt feil her og der, men noen sliter faktisk med det. Ikke alle har det lett for å skrive.

Det er irriterende at man hver eneste gang man påpeker språkfeil i "befokningen", så MÅ noen poengtere at det finnes mennesker med vansker. Ja, vi VET det, og hensikten er heller ikke å henge ut disse. Derfor lager jeg egen tråd, istedet for å pirke på språkfeil overalt der jeg ser det (det er vel heller ikke lov på sonen).

Det er faktisk ikke veldig vanskelig, som regel, å se om noen har vansker eller ikke (for eksempel er ikke "konstantere" forbeholdt dyslektikere - som jeg skrev, "alle" skriver det).

Jeg skjønner hva noen mener hvis de skriver "skikklg kult az" også, med litt anstrengelse, men det er ikke dermed sagt at det er greit at de skriver sånn, fordi de ikke gidder å lære seg sitt eget språk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, denne diskusjonen traff virkelig midt i hjertet :P

Det er godt å vite at det er flere enn meg med denne "lidelsen"/"syndromet". :P

Vil også legge til min favoritt når det gjelder skrivefeil: "Tunfisk biter i vann" :P

Mannen min, derimot, registrerer imidlertid at hundeeiere har flere ting felles enn det han var klar over fra før... :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ta en liten reprimande på hvilken/hvem og de/dem også? Grusomt irriterende for oss språknazier...

Altså - det heter; Hvilken dag er det? IKKE Hvem dag er det?

Og riktig versjon er; Valpene har nå blitt 6 uker - DE er nå fulle av aktivitet. Ikke DEM!

:twitch:

Takk Tuppetroll! Det har jeg irritert meg over lenge. Heldigvis (!) er det ikke utbredt å si dette på vestlandet (enda). For dette er en av de mest irriterende feilene jeg vel om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen her (Lotta?) fortelle meg hvordan X skal uttales på norsk? X er ikke en norsk bokstav, og vi har den ikke "naturlig" her, så helt norsk blir det vel uansett ikke. Men hva sier reglene?

Xylofon, uttales det det sylofon eller ksylofon?

Har en pågående diskusjon om det her hjemme. :rolleyes:

X uttales eks :P

Xylofon uttales sylofon, om jeg ikke husker helt galt :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Bra dere kan skrive norsk da,siden dere ikke kan noe særlig om hunder.

Hvordan klare å gjøre seg upopulær på ett innlegg; slik!

Eller heter det sånn i denne sammenhengen? Dette med uttale er en ting, men å skrive sms-språk (med eller uten bindestrek?) er helt kaudervelsk for meg. Ja, jeg er SGT og jeg nekter å måtte lese en setning minimum to ganger for å forstå hva som står der. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter:

"Jeg har snakket med henne", ikke "jeg har snakket med hun"...

Ser en del til den feilen mange steder egentlig.. For meg høres det språklig galt ut i si hun i en sånn sammenheng, så det er greit å ta med den lille "leifen" i denne tråden.

Forøvrig har jeg installert en ordliste-funksjon fra Mozilla Firefox (anbefales!) slik at det kommer røde streker under alle ord jeg skriver på nettet, dersom de er feil skrevet. Veldig greit for en som har seriøse problemer med det at hun skriver for fort for seg selv uten å ha tid til å sjekke tekstens grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har problemer med norsk-skriving, slet ganske mye for 3'ern min(som jeg fikk på skolen). Men synes alikevel denne tråden er fin jeg, ettersom jeg får repetert endel som jeg hadde glemt. Er endel år siden jeg gikk på skolen :twitch:

Så istenden for å klage på at noen tar opp dette så kan man vel bare hoppe over hele tråden, eller gjøre som meg, suge til seg mest mulig informasjon.

Mvh

En dysletiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg installert en ordliste-funksjon fra Mozilla Firefox (anbefales!) slik at det kommer røde streker under alle ord jeg skriver på nettet, dersom de er feil skrevet. Veldig greit for en som har seriøse problemer med det at hun skriver for fort for seg selv uten å ha tid til å sjekke tekstens grammatikk.

Hva heter den addonen? Har prøvd å kikke litt etter den men finner den ikke :P Hadde vært veldig greit og hatt den hvertfall. Jeg har begynt å skrive så fryktelig mye feil syns jeg, og det liker jeg ikke. Men en ting jeg aldri har vært god på, og det er og/å. Der skriver jeg feil konstant, men ser som oftest de feilene når jeg leser igjennom.

Selv irriterer jeg meg over feil bruk av hvem, dem og da/når men er ellers ganske tolerant over skrivefeil (kanskje fordi jeg skriver endel feil selv :twitch: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si" hvem dag er det?"

Selv har jeg noe jeg kaller steinerskoledysleksi, uten at jeg skal utdype det noe videre.. Jeg sliter blandt annet med ordeling (hmm) Jeg vet ikke om man kan skrive kjempegøy i to ord, eller om det MÅ stå i ett.. Det er litt slikt jeg sliter med i norsken.

Ellers så er jeg faktisk litt språknazi jeg også, selv om jeg har mye feil selv.

Morsom tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke blitt noen oppdateringer ang rettskrivningsregler for en liten tiden siden? Mener det var en slik test på nettet ang de nye reglene (type kan man skrive alternativ A eller B), og det var egentlig mye endringer i forhold til da jeg lærte å rable ned bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke blitt noen oppdateringer ang rettskrivningsregler for en liten tiden siden? Mener det var en slik test på nettet ang de nye reglene (type kan man skrive alternativ A eller B), og det var egentlig mye endringer i forhold til da jeg lærte å rable ned bokstaver.

Jepp, det har kommet mange endringer- uten at jeg skal utbrodere (av den enkle grunn: jeg kan ikke de nye reglene selv). Noen snakket noe om endringer i en ordklasse, men jeg husker ikke nøyaktig hva..

EDIT: Jeg må og få tilføye, at selv om jeg er totalt språk-hitler i bokmål, så sliter jeg kjempemasse med nynorsk. Der skriver jeg lassevis av tåpelige feil, som andre språk-nazier ville lynsjet meg for. Jeg jobber med saken, og har iallefall sluttet å skrive svensk *himle*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...