Gå til innhold
Hundesonen.no

Han rakk ikke å fylle 4 mnd engang


Yodel

Recommended Posts

Jeg surfet litt rundt på hjemmesidene til div. basenji oppdrettere, og kom plutselig over nyheten om at en av årets valper- En herlig liten og lovende hannhund som var eksportert til utlandet- ble funnet død i sin egen seng da eier kom hjem fra jobb. Vetrinær ble øyeblikkelig tilkalt, men det var ingenting en kunne gjøre. Vetrinær fant ingen logisk forklaring på dødsfallet.

Valpen hadde blitt vaksinert noen dager tidligere, og eier spekulerte i at det kunne være en allergisk reaksjon? Har noen erfaringer med dette?

Skummelt, og veldig trist.

Min dypeste medfølelse går til oppdretter og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surfet litt rundt på hjemmesidene til div. basenji oppdrettere, og kom plutselig over nyheten om at en av årets valper- En herlig liten og lovende hannhund som var eksportert til utlandet- ble funnet død i sin egen seng da eier kom hjem fra jobb. Vetrinær ble øyeblikkelig tilkalt, men det var ingenting en kunne gjøre. Vetrinær fant ingen logisk forklaring på dødsfallet.

Valpen hadde blitt vaksinert noen dager tidligere, og eier spekulerte i at det kunne være en allergisk reaksjon? Har noen erfaringer med dette?

Skummelt, og veldig trist.

Min dypeste medfølelse går til oppdretter og eier.

Når valper dør på den måten er det eneste man kan gjøre å obdusere dem. Personlig ville jeg holdt en knapp på hjertefeil - heller enn en allergisk reaksjon flere dager etter vaksineringen. For både eiers, oppdretters og øvrige raseentusiasters skyld så håper jeg de gjør hva de kan for å få bragt på det rene hva som ligger bak.

Trist er det uansett når slikt skjer, for alle involverte.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hørt at allergiske reaksjoner på vaksiner ofte kommer FORT etter sprøyten er satt. En vet. jeg brukte slapp ikke valpeeieren ut av klinikken på en halvtime etter vaksinen var satt, nettopp for å kunne gi kontra-medisin (kortison) hvis noe skulle skje.

Men ja, en obduksjon hadde jo vært eneste riktige. Det kan jo ha vært så mangt. Hjertefeil, som nevnt, valpen har spist noe skarpt som har perforert mage el. tarm og fått innvendig blødning, forgiftning (funnet noe ute - eller "gærne" folk i nabolaget), den kan ha blitt skremt av noe og gått i sjokk (og blitt kvalt), etc..

Men fryktelig trist for alle involverte selvsagt!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min tanke gikk også på hjertefeil. Jeg var også innom tanken på basenjiens nyresykdom, "fanconi", men slo det raskt fra meg. Selvom den er dødelig kommer den ytterst sjelden så brått på, og jeg har aldri hørt om individer som er yngre enn to år som får diagnosen. Vanligvis vises ikke denne sykdommen før 4-8 års alder.

Jeg håper virkelig at valpen blir obdusert, og at oppdretter har mot nok til å offentliggjøre resultatet selvom det skulle vise seg å være en arvelig anlagt sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ei dame oppi nabolaget her hadde for en tid tilbake et kull på sin GS. Naboen av denne damen kjøpte en av henne, og når de skulle ut å reise en gang, så skulle ho som hadde satt kull på tispa si passe på hunden. Ho slapp begge hundene i skogen, og ropte etter de når de ble "borte" og kun den ene kom tilbake. Ho gikk og leita etter den siste, men den fant ho død! ;)

Der var det en hjertefeil som stanset livet.

Trist når sånnt skjer, kondolerer til eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...