Gå til innhold
Hundesonen.no

bruk av strøm...


Shilamon

Recommended Posts

Hei.

I korte trekk kan strøm deles i to:

1. Strøm mot bufu/klovvilt ( sau, rådyr, rein ). Her brukes strøm for å skremme hunden mot dyret. Hunden skal altså bli redd eks. sauen. Dette må gjøres hos en autorisert instruktør og hunden får en sterk strøm"karamell".

Likevel er dette ingen garanti, men for de alle fleste så betyr dette at hunden blir redd sau og holder seg unna. Grunnen til at man gjør dette er at hunden ( forhåpentligvis ) ikke vil jakte/skade sau/rådyr/rein på jakt. Flere grunneiere krever sauerenhets bevis når man skal kjøpe jaktkort.

Slike sauebevis er som regel gyldig i 2 år og man må ta testen på nytt.

Min hund er snart 6 år. Var på første sauekurs når hun var 1 år.

Fikk en karamell, ny retest etter 2 uker og holdt seg unna sauen. Hunder under 2 år må testes hvert år og deretter annethvert år. Min hund er livredd sau, og selv om hun ikke har sett sau på 2 år og vi er på nye steder, så er sauen farlig. Hvorvidt hun ville vært redd på fjellet vet jeg ikke, men det er større sannsynlighet for at hun er redd sauen nå enn om hun aldri hadde vært testet/strømmet for dette.

Jeg har ingen ting i mot strømming på denne måten ( sau,rådyr og rein ). Ser på det som et onde man må gjennom får å få lov til å jakte.

2. Strøm i dressur. ( rios etc )

Her bruker man strøm, men mildere enn ved sau. Her skal man ikke skremme hunden, men korrigere den.

Har ikke brukt strøm selv, men kjenner flere som gjør/har gjort dette. Og flere har prøvd det på hånden sin og sier at det er et lite mildt støt - for å "vekke" hunden.

De som bruker strøm bruker strøm av flere årsaker:

- de får korrigert hunden på avstand

- de får en raskere fremgang

- korrekt timing

og sikkert masse flere.

Jeg er enig med Teddy.

Dette blir et etisk spørsmål. Kan kanskje se at til nød kan strøm være en siste utvei for noen. Men jeg mener at man fint kan trene en fuglehund uten strøm.

En jakthund har masse instinkter og disse er sterke.

Den løper hele dagen for å finne fugl og endelig finner den fugl. Tar stand ( som er naturlig ), venter til fører kommer og løper frem for å få fuglen på vingene. Rypa letter og det er overhode ikke naturlig for hunden å sette seg - den vil så klart løpe etter. Grunnen til at hunden skal sette seg/være i ro når fuglene letter er at det er lettere å skyte fuglen. Å skyte fugl når hunden løper etter er ikke særlig lønnsomt/smart ......

Å lære hunden å sette seg når fuglene flyr er det vi kaller RIOS.

Og det er en vanskelig jobb, å jobbe mot de sterke instiktene til hunden. Alle som har hunder som elsker å løpe etter katter vet selv hvor vanskelig det kan være å få hunden til å sitte/komme når den har fått løpe etter 10 meter etter katten ...... Det kan sammenliknes med å reise fugl ( løpe 10-50 meter før rypa flyr ) og så sette seg ....

En liten nøtt med andre ord.

Et annen ting ved strøm er dette med dressurbarhet og avl. Om man har hunder med (for) sterke instikter og disse strømmes av dyktige folk og får masse premier. Brukes i avl og gir sterke individer som gjør det håpløst for mannen i gata å dressere/jakte med hunden. Dette er ikke en god utvikling. Hundene må være gode og dressbare uten strøm, slik at mannen i gata også skal ha en sjans til å lykkes.

Dessverre er det ( altfor ) mange som bruker strøm, selv om de ikke tør å innrømme det. Jeg tror at det vil skje en endring etterhvert.

Pigghalsbåndet er forbudt og strøm følger nok etter. I Sverige er det ikke lov å bruke strøm, hverken til dressur og eller bufe. Så det blir spennende å se hvordan Sverige løser sau/bufe saken. Jeg synes strøm er mer humant enn å la hunden bli banken opp av søye hvor man har null kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Norge og Sverige ligger jo nettopp i dette med sau - at Norge har hundretusen sau gående på utmarksbeite, der svenskene har et helt annet sauehold.

Så der blir det igjen snakk om å sette hundens kortvarige ubehag opp mot muligheten for jakthunder som jager sau til døde. Slik strømbruk er også lettere å dokumentere/sette standarder for, enn å få hunden skremt av sau... og det er nettopp en eller annen form for "bevis" man trenger. Alle har jo snille hunder, right, men man må kunne se det i en slags sammenheng - "live" så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med sauekurs uten strøm. Vet du om man får et sånt "saueren"-sertifikat etter kurs hos Canis? Har du en link?

Vet ikke. Fant ikke noe link, lette etter det nå. Husker ikke hvor jeg har lest det heller.. :D Tviler på at man får noe sertifikat, siden det kun er denne jeger og fiskeforeningen som har lov å gi ut det, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...