Gå til innhold
Hundesonen.no

bruk av strøm...

Shilamon

Recommended Posts

Hei.

I korte trekk kan strøm deles i to:

1. Strøm mot bufu/klovvilt ( sau, rådyr, rein ). Her brukes strøm for å skremme hunden mot dyret. Hunden skal altså bli redd eks. sauen. Dette må gjøres hos en autorisert instruktør og hunden får en sterk strøm"karamell".

Likevel er dette ingen garanti, men for de alle fleste så betyr dette at hunden blir redd sau og holder seg unna. Grunnen til at man gjør dette er at hunden ( forhåpentligvis ) ikke vil jakte/skade sau/rådyr/rein på jakt. Flere grunneiere krever sauerenhets bevis når man skal kjøpe jaktkort.

Slike sauebevis er som regel gyldig i 2 år og man må ta testen på nytt.

Min hund er snart 6 år. Var på første sauekurs når hun var 1 år.

Fikk en karamell, ny retest etter 2 uker og holdt seg unna sauen. Hunder under 2 år må testes hvert år og deretter annethvert år. Min hund er livredd sau, og selv om hun ikke har sett sau på 2 år og vi er på nye steder, så er sauen farlig. Hvorvidt hun ville vært redd på fjellet vet jeg ikke, men det er større sannsynlighet for at hun er redd sauen nå enn om hun aldri hadde vært testet/strømmet for dette.

Jeg har ingen ting i mot strømming på denne måten ( sau,rådyr og rein ). Ser på det som et onde man må gjennom får å få lov til å jakte.

2. Strøm i dressur. ( rios etc )

Her bruker man strøm, men mildere enn ved sau. Her skal man ikke skremme hunden, men korrigere den.

Har ikke brukt strøm selv, men kjenner flere som gjør/har gjort dette. Og flere har prøvd det på hånden sin og sier at det er et lite mildt støt - for å "vekke" hunden.

De som bruker strøm bruker strøm av flere årsaker:

- de får korrigert hunden på avstand

- de får en raskere fremgang

- korrekt timing

og sikkert masse flere.

Jeg er enig med Teddy.

Dette blir et etisk spørsmål. Kan kanskje se at til nød kan strøm være en siste utvei for noen. Men jeg mener at man fint kan trene en fuglehund uten strøm.

En jakthund har masse instinkter og disse er sterke.

Den løper hele dagen for å finne fugl og endelig finner den fugl. Tar stand ( som er naturlig ), venter til fører kommer og løper frem for å få fuglen på vingene. Rypa letter og det er overhode ikke naturlig for hunden å sette seg - den vil så klart løpe etter. Grunnen til at hunden skal sette seg/være i ro når fuglene letter er at det er lettere å skyte fuglen. Å skyte fugl når hunden løper etter er ikke særlig lønnsomt/smart ......

Å lære hunden å sette seg når fuglene flyr er det vi kaller RIOS.

Og det er en vanskelig jobb, å jobbe mot de sterke instiktene til hunden. Alle som har hunder som elsker å løpe etter katter vet selv hvor vanskelig det kan være å få hunden til å sitte/komme når den har fått løpe etter 10 meter etter katten ...... Det kan sammenliknes med å reise fugl ( løpe 10-50 meter før rypa flyr ) og så sette seg ....

En liten nøtt med andre ord.

Et annen ting ved strøm er dette med dressurbarhet og avl. Om man har hunder med (for) sterke instikter og disse strømmes av dyktige folk og får masse premier. Brukes i avl og gir sterke individer som gjør det håpløst for mannen i gata å dressere/jakte med hunden. Dette er ikke en god utvikling. Hundene må være gode og dressbare uten strøm, slik at mannen i gata også skal ha en sjans til å lykkes.

Dessverre er det ( altfor ) mange som bruker strøm, selv om de ikke tør å innrømme det. Jeg tror at det vil skje en endring etterhvert.

Pigghalsbåndet er forbudt og strøm følger nok etter. I Sverige er det ikke lov å bruke strøm, hverken til dressur og eller bufe. Så det blir spennende å se hvordan Sverige løser sau/bufe saken. Jeg synes strøm er mer humant enn å la hunden bli banken opp av søye hvor man har null kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom Norge og Sverige ligger jo nettopp i dette med sau - at Norge har hundretusen sau gående på utmarksbeite, der svenskene har et helt annet sauehold.

Så der blir det igjen snakk om å sette hundens kortvarige ubehag opp mot muligheten for jakthunder som jager sau til døde. Slik strømbruk er også lettere å dokumentere/sette standarder for, enn å få hunden skremt av sau... og det er nettopp en eller annen form for "bevis" man trenger. Alle har jo snille hunder, right, men man må kunne se det i en slags sammenheng - "live" så og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med sauekurs uten strøm. Vet du om man får et sånt "saueren"-sertifikat etter kurs hos Canis? Har du en link?

Vet ikke. Fant ikke noe link, lette etter det nå. Husker ikke hvor jeg har lest det heller.. :D Tviler på at man får noe sertifikat, siden det kun er denne jeger og fiskeforeningen som har lov å gi ut det, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...