Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trener du inn fri ved fot


MartineH

Recommended Posts

Jeg trente det inn ved å styre ganske mye med pølse jeg... rett og slett...

Jeg startet med veldig veldig korte økter. Ofte bare forflytninger rundt i en firkant (høyrevendinger). Eller så gikk det mye i et skritt frem - holdt og løse ut (gå bakover og rose og belønne masse!). Noen ganger gikk jeg bare 2-3 skritt og løste ut igjen.

Etterhvert gikk jeg litt lenger og belønnet underveis (det er det jeg kaller å "styre med pølse" - opp og ned med belønningen).

Synes det fungerte fint. Med Alaska vil jeg nok gjøre det litt anerledes (hun er jo 6 mnd og da, men jeg må jo begynne fra bunnen av allikevel). Med henne vil jeg nok ha godbiten litt mindre fremme og starte tidligere med bakpartskontroll (selv om Amira er litt ekstrem med sin bakpartskontroll - på tross av hvor seint jeg startet med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ambisjoner om å gå noe lp, men det ser jo fint ut å ha en hund som går og ser opp på deg når man går, praktisk er det også om man skal passere forstyrrelser. Etterhvert har det nok blitt litt mer rettet mot "skikkelig" lp, altså å lære inn selve "øvelsen" gå fri ved fot. Men jeg begynte altså med å fri-shape selve gåingen med kontakt. Det var i utgangspunktet ikke viktig hvor hun gikk, nå krever jeg at hun går ganske nærme.

Etterpå begynte vi å lære inn utgangsstilling, da inntil en vegg e.l. Klikkertrening. Deretter var det bakpartskontroll; rygging. Det går greit nok, men jeg tråkket på henne for en liten stund siden fordi hun gikk skeivt innover, og etter det har hun gått mer skeivt utover. :) Men det retter vi fort opp igjen.

Jeg husker ikke hvordan jeg lærte henne å sette seg når jeg stoppet, lurer på om jeg frishapet det også. Nå krever jeg en mye mer korrekt sitt når hun setter seg enn hva jeg gjorde før.

Vi har ingen ferdig øvelse, for utgangsstilling begynte vi med for tre uker siden eller noe, og det er også etter den tid jeg har begynt å sette krav til hvordan hun skal gå osv. Før den tid fikk hun gå ca hvor hun ville, så lenge hun gikk på en av sidene mine (gosh, det hørtes dumt ut), og så opp på meg, jeg forsterket dog mest på venstre side, men høyre side var ikke utelukket.

Målet er fra nå av en fin fri ved fot, som i konkurranse-LP. Kanskje det kan få meg til å ville starte i noe.. hehe..

Glemte å si noe om hvordan jeg syns det fungerer: Det fungerer i grunnen greit, men vurderer å gå over fra ren klikkertrening til noe lokking, det er altså for å få utgangsstilling på plass. Resten går greit. Syns det er vanskelig å få henne til å sette seg korrekt uten hjelpemiddel som en vegg fx. Alternativt vurderer jeg å shape det også inn, og har begynt med det, dvs en korrekt sitt under fri ved fot, og så håpe på at hun kommer i den stillingen ellers også. Men det går fremover, så hvis det fortsetter som nå, kommer jeg vel til å holde meg til ren klikkertrening tenker jeg. Har fått tips i å bruke en pute eller en boks i stedet for vegg etterhvert, men det bryr hun seg ikke om, og setter seg på puten eller biter i boksen. Velger å ikke bruke negativ straff der, og heller lokke, men det er jo en avveining da. Hun blir mer frustrert når jeg straffer, og mer positivt giret når jeg lokker (har prøvd det et par ganger), så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått best resultater med er å først frishape rygging forann fører for så å shape inn fvf ved å bygge på kontakt. Har brukt samme metoden på to av hundene og får/fikk mye skryt av foten på de begge. Ikke noe godbit eller leke synlig, selv under innlæringen, i såfall bruker jeg det som avstandsbelønning eller forstyrrelse. Loke fikk en ganske bra føling på hva fvf var i løpet av en uke så det går rasende fort. Kommer til å bruke samme metode på Lyra og har allerede lært henne å rygge forann meg og har begynt å belønne henne for å ha øyekontakt med meg imens hun går på venstre side. Bruker noen ganger å å ha godbit i venstre hånd som henger rett ned som hun da må ignoere og heller ta kontakt med meg for å få.

Har brukt ploffing og godbit på brystet med tidligere hunder men der sleit jeg med at de falt litt sammen når jeg trente vekk godbiten og at de var mer opptatt av hånden min enn øyekontakt. Synes det er mye greiere å lære de inn riktig atferd med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnebilde.

Først har jeg lært hunden sitt. og kontakt. Når hunden kan det så har jeg stilt meg inntil hunden i korrekt posisjon og belønnt.

Etterhvert som dette sklir inn så begnner jeg å stille meg skjevt inntil hunden og hunden søker selv til korrekt posisjon også belønnes det. Så begynner jeg med å stille meg "feil" bakover, sidelengs osv. Hele tiden små steg, søker ikke hunden etter så er det ett par steg tilbake i innlæringen. Til dags dato har jeg ikke skjeve holdter.

Så egentlig er min fvf lært inn ved steg forflyttning.

Dette er en metode jeg kommer til å fortsette å bruke da jeg syns det har fungert utmerket på Blaze

Dette er vell egetnlig bare essensen av innlæringen,det er endel andre detajer med inn i bilde :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med den øvelsen for Pito ville ikke gå tett inntill meg pga hun vil ha øyenkontakt med meg og da må hun gå et stykke vekk for hun er så liten + at hun er litt redd for å bli tråkket på..Rart siden hun aldri har blitt tråkket på.

Men jeg begynte med å belønne henne for å følge etter meg da jeg rygget. Så litt etter litt snudde jeg meg mer og mer til siden og tilslutt helt rundt slik at hun kom opp på siden min. Belønner for ørsmå fremskritt. I begynnelsen belønnet jeg ofte for bare ett steg på riktig plass, og så økte jeg kriteriene.

I dag har hun en nydelig fri ved fot, marsjerer skikkelig med flott kontakt. Selv om hun av og til vil lengre fra for å se ansiktet mitt ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket det inn, altså begynte med rygging og kontakt, og vendte meg gradvis rundt til jeg gikk rett frem med hunden på siden. Derfra økte jeg bare kravene frem til en meter, tre meter og så videre.

Men nå har vi aldri hatt en sånn dritgod fvf da, så :ahappy: ikke akkurat den øvelsen vi har lagt mest vekt på. Bikkja syns det er dødskjedelig, så det er vel jeg som har vært litt lat med å finne bra forsterker og å trene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har shapet inn øvelsen på valpen. Hadde allerede lært den sitt, så da gikk det ikke lang tid før han forstod at han skulle sette seg av seg selv. Har trent mye bakpartskontroll og sideforflytninger. Har også belønnet ganske heftig. Verste jeg vet er hunder som går som roboter. Typisk LP-hundene i høyere klasser. Noe så trist! Jeg vil ha intensitet!

I innlæringen brukte jeg kun shaping. Nå korrigerer jeg også, men nå begynner han å bli ganske rutinert, så vi "forstår hverandre". Det er ikke alle som har myke og uselvstendige BC'er ;-)

Trener aldri med synlig belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...