Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder være STAE?

Benedicte

Kan hunder være stae?  

21 stemmer

1. 1.

• Ja
      15
    • Nei
      6

Recommended Posts

Hører så altfor mange si at hunden deres er så sta, og blablabla... Og at den og den rasen er veldig sta, mens andre ikke er det.

Er det kun jeg som syns det er tull?

Så er hunden sta hvis du roper på den og den ikke kommer? Og hvis du prøver å dra den inn i dusjen, så er den sta?

Er sta bare et morobegrep folk bruker eller mener man virkelig at HUNDEN ER STA?!

Altså, hunden vil ikke komme fordi den ikke oppnår noe "kult" ved det, eller den får ingen ubehageligheter for å ikke komme. Selvsagt, hvorfor skal hunden ville komme? Men å kalle den sta?

Samme når det gjelder dusjen. Selvfølgelig vil ikke hunden inn i dusjen fordi den ikke vil bli spylt! Men å kalle den sta?

Så kanskje det bare er et begrep noen bruker, men hvorfor sier da alle at f.eks newfoundlandshunder er stae, mens retrievere ikke er det? Hører så altfor ofte om folk som skal kjøpe rase, men ikke vil ha av "den stae typen".

Da kan man jo oversette sta med hunder som ikke liker godbiter f.eks?

Hvis dere forstod den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunder er sta. Men kanskje egenrådig.

Altså hvis jeg står og roper på Pito og hun ikke kommer så er hun ikke sta men det er noe annet som frister mer (f.eks en hund som har tisset) enn å komme til meg.

At en rase er sta tror jeg ikke. jeg vil tro de er mer egenrådig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det...

Hvis hunden nekter å gjøre en øvelse så er det ikke sta men forstår kanskje ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger vel sammen med lærevillighet det der.. Er ikke mange som sier at f.eks en BC er "sta", mens derimot kan en afghaner være "sta". Synes heller ikke det er helt riktig begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter det når du har vært et sted hunden liker å være også skal dere gå og da NEKTER den å gå??

Den NEKTER.. du må dra den.. og enda så går den ikke. du må bære den for å få den med seg..

Jeg kaller det STA!

hunde kan være sta.. enig med at hunden ikke er sta hvis den ikke kommer hvis den roper.. og alt det dere sier..

Men sånn med tini.. vi er i leiligheten til broren min.. hun elsker å være der fordi pusen er der.. Hun NEKTER å gå.. skjedde senest i sta.. jeg satt hun til slutt i sekken og gikk.. var ute på byen i går.. orket ikke diskutere med henne.. prøvde å få henne til å gå flere ganger.. HUN NEKTET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror på at hunder kan være sta. Mange hundefolk som altid snakker om hvordan hannhunden er dominat og sta, i forhold til tispen..

Jeg vil heller kalle det dominant og egenrådig. Men hunder er ikke sta på den måten som vi mennesker der på det. Det er en grunn til at de er det vi kaller "sta". De bestemmer seg ikke bare for at "nå gidder jeg ike høre mer,for jeg er så sta"

utrolig dårlig å forklare :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter det når du har vært et sted hunden liker å være også skal dere gå og da NEKTER den å gå??

Den NEKTER.. du må dra den.. og enda så går den ikke. du må bære den for å få den med seg..

Jeg kaller det STA!

hunde kan være sta.. enig med at hunden ikke er sta hvis den ikke kommer hvis den roper.. og alt det dere sier..

Men sånn med tini.. vi er i leiligheten til broren min.. hun elsker å være der fordi pusen er der.. Hun NEKTER å gå.. skjedde senest i sta.. jeg satt hun til slutt i sekken og gikk.. var ute på byen i går.. orket ikke diskutere med henne.. prøvde å få henne til å gå flere ganger.. HUN NEKTET!

Men å kalle det sta? Hunden vil jo ikke komme fordi det er mye gøyere å være igjen på yndlingsstedet... Hva om du hadde tatt fram noe veldig, veldig godt som hunden liker bedre enn å snuse på yndlingsstedet sitt, da ville jo vi ikke kalt den sta :?

Huff, dette ble rotete:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror STa er et feil ord å bruke.

Dersom hunden ikke vil ha godbit, ikke leke, og bare glaner dumt på deg,selv om den bare sitter på fortauet og ingenting skjer, så tror jeg ikke sta er det rette ordet å bruke. Da ville jeg heller sagt den er vrang, den kjeder seg, eller den bare driter i deg. At den rett og slett ikke gidder og er umotivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...