Gå til innhold
Hundesonen.no

Mark


Marianne

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer litt på om sommerfuglishannen min har fått mark! <_< Han har noe hvit på seg ihvertfall, som kan minne om mark... Hva kan gjøres? Smittsomt? :icon_confused:

Skrevet

Høres ut som om du har fått en eller annen slags parasitt - finnes en del av dem og skikkelig nasty er de og. Yakk!

Her er en artikkel om div. sykdommer/parasitter og hvordan du eventuelt kan behandle: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Håper du finner ut av hva det er. Har selv hatt gjellemark i et kar en gang og det var rett og slett ekkelt men ble heldigvis kvitt det.

Skrevet

Takk for link! :) Men jeg fant ingenting der som så ut som det han har.. Det ser ikke ut som om noen andre av fiskene har fått det, og det ser ikke ut til å plage han. Han er like eplekjekk som han alltid har vært :rolleyes: og like på førter'n med dama si.

Nå har jeg hatt et ganske stort frafall i karet den siste tiden, uten at jeg har klart å skjønne hvorfor men de har ikke hatt sånn mark eller hva det nå enn er.

*Hrmpf* <_<

Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Skrevet
Nå har jeg hatt et ganske stort frafall i karet den siste tiden, uten at jeg har klart å skjønne hvorfor men de har ikke hatt sånn mark eller hva det nå enn er.

Antall liter?

Antall fisk?

Vannbytter?

Nitrit?

Skrevet
Antall liter?

Antall fisk?

Vannbytter?

Nitrit?

112 liter

Antall fisk som er døde er vel 5 om jeg ikke husker helt feil

Vannbytter en gang i uka

Nitritt har jeg ikke sånn målegreie for. Men hadde det vært det så hadde vel alle fiskene hengt med gjeipen..? Nå ser det ut som om alle har det fint, utenom det med marken da.. :rolleyes: Men han ser overhodet ikke syk ut!

Skrevet

Nitrittforgifting trenger ikke å slå knock-out på all fisk på kort tid, de kan pines sakte og sikkert i hjel over uker. Vil så absolut anbefale deg å teste vannet enten ved å kjøpe tester selv eller ta med ei vannprøve til dyrebutikken. De aller fleste tester vannet ditt gratis.

Har du testet for Nitrat?

Hvordan er PH'n og er den stabil?

Hvor hardt er vannet ditt (GH)?

Hva salgs fisker har du og har du nylig satt inn noen nye?

Skrevet
Nitrittforgifting trenger ikke å slå knock-out på all fisk på kort tid, de kan pines sakte og sikkert i hjel over uker. Vil så absolut anbefale deg å teste vannet enten ved å kjøpe tester selv eller ta med ei vannprøve til dyrebutikken. De aller fleste tester vannet ditt gratis.

Har du testet for Nitrat?

Hvordan er PH'n og er den stabil?

Hvor hardt er vannet ditt (GH)?

Hva salgs fisker har du og har du nylig satt inn noen nye?

Testet pH'n nå og den var på ca 7. Jeg har ikke noe annet testemulighet nå, men skal prøve å ta med meg en vannprøve på dyrebutikken imorgen. Jeg har ikke satt inn noen fisk på leeeenge, ikke siden sommerfuglisene kom.

Det jar har nå er ansistruser, seilfinnemollyer, sommerfugliser,noen tetraer og en 5båndsbarbe. Noen av sneglene mine (den råååsa bl.a. :) ) har også tatt natta... Men rekene holder koken og ser friske og fine ut...

*Sukk* :)

Skrevet
Det jar har nå er ansistruser, seilfinnemollyer, sommerfugliser,noen tetraer og en 5båndsbarbe. Noen av sneglene mine (den råååsa bl.a. :) ) har også tatt natta... Men rekene holder koken og ser friske og fine ut...

Hoi, hvor mange fisk/hva slags fisk har du oppi der?

Skrevet
Hoi, hvor mange fisk/hva slags fisk har du oppi der?

Hehehe 2 sommerfugliser, 4 mollyer, 3 tetraer, 1 barbe, og 3 suttiser :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...