Gå til innhold
Hundesonen.no

retrieverjakt

Wanderlust

Recommended Posts

Lang fremover i tid har jeg lyst på en en Toller (etter jaktlinjer).

og da forhåpentligvis har jeg tatt jegerprøver (har et ønske om det senere en gang).

men så lurer jeg på noe:

1. Hva brukes retrieverne når det kommer til jakt?

Apportere den døde fuglen? noe mer?

2. Åssen jakt kan de bli brukt på?

tenker da på, ender, ryper (fjellet), og skogen.

Nei, jeg kan som sagt ikke så mye om sånt ennå. Men skaffer jeg meg toller vil jeg ha en ordentlig "jakt"type, og vil derfor bruke den til det. I tillegg jaktprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang fremover i tid har jeg lyst på en en Toller (etter jaktlinjer).

og da forhåpentligvis har jeg tatt jegerprøver (har et ønske om det senere en gang).

men så lurer jeg på noe:

1. Hva brukes retrieverne når det kommer til jakt?

Apportere den døde fuglen? noe mer?

2. Åssen jakt kan de bli brukt på?

tenker da på, ender, ryper (fjellet), og skogen.

Nei, jeg kan som sagt ikke så mye om sånt ennå. Men skaffer jeg meg toller vil jeg ha en ordentlig "jakt"type, og vil derfor bruke den til det. I tillegg jaktprøver.

Retrieveren brukes som apportør etter skudd. Dvs at på en ordentlig jakt så skal ikke retrieveren gjøre noe før fuglen er funnet, skutt og falt - og helst skal fører bestemmer akkurat når den skal løpe ut og hente inn fuglen. På noen jakter som f.eks fasanjakt er det vanlig å gå to linjer, hvor den første linjen består av spaniels som søker sikksakk innen skuddhold hvor skytterne går enten på den samme linjen/rekka eller litt foran. Spanielene søker opp fuglen, støkker den og skal trekke seg tilbake når fuglen letter. Skytterne skyter, og når retrieverførene får beskjed fra skytter så sender de ut retrieverne for hente inn fuglene. Noen ganger flere retrievere ute om gangen, det kommer an på erfaringen dems.

Det mest vanlige i Norge er vel due og andejakt med retriever, og det er svært sjelden man drar inn spaniels her. Men drar som regel ut som et jaktlag med retrievere og et par skyttere. Her jobber retrieveren på akkurat samme måte, den sitter klistret til førerens legg inntil den blir sendt ut for å hente allerede skutt vilt.

Noen få bruker retrieveren på storfugljakt og på rypejakt, men da man er nesten avhengig av å ha med en stående fuglehund som kan reise fuglen.

På ordinær jaktprøve for retrievere er det annerledes. Der kommer man ut på standplass alene, hilser på dommer og kobler av hunden. Dommer gir tegn til skytter som kaster dummy (dummy i BK og EK) og skyter, så får du tegn til å sende ut hunden. Så går du og dommer til neste oppgave, kanskje et feltsøk eller vannmarkering, kanskje en fremadsending på en dummy som hunden ikke har sett osv. Forskjellige oppgaver som er lagt opp til din klasse.

BK er begynnerklasse, AK er åpen klasse med bruk av kaldt vilt, EK er elite klasse. Tollere kan forøvrig stille på egne tollingprøver hvor den skal lokke ender i skuddhold i tillegg til å apportere de når de er skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en god forklaring :o

OM det blir jegerprøve på meg, så vil jeg nok importere en toller etter jaktlinjer. (er vel ikke så mange av det i norge, men sverige har vel mer av dette etter hva jeg har sett).

Ja, det har vel kanskje blitt sånn med toller'n også, at den er avlet i to retninger. Uansett så blir jo tolleren lite brukt til jakt i Norge, så det har jo lett for å bli slik at man avler ut fra eksteriør osv, og ikke jaktegenskaper. Har ikke sett så mange tollere i Norge som har jaktchampions over hele stamtavla, så er det nok greit å snuse litt over grensa ja.

Vær kresen hvis du skal ha jakthund, ikke ta det for god fisk når oppdrettere snakker om at det er kull etter tollere som brukes til jakt. De har kanskje bare stilt på en jaktprøve og tippoldefaren er viltsporchampion - det holder ikke spør du meg. Det er ikke jaktlinjer da. Men jeg skal ikke uttale meg for mye om rasen, jeg kjenner den ikke godt nok til å bedømme om den er avlet i to retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vel kanskje blitt sånn med toller'n også, at den er avlet i to retninger. Uansett så blir jo tolleren lite brukt til jakt i Norge, så det har jo lett for å bli slik at man avler ut fra eksteriør osv, og ikke jaktegenskaper. Har ikke sett så mange tollere i Norge som har jaktchampions over hele stamtavla, så er det nok greit å snuse litt over grensa ja.

Vær kresen hvis du skal ha jakthund, ikke ta det for god fisk når oppdrettere snakker om at det er kull etter tollere som brukes til jakt. De har kanskje bare stilt på en jaktprøve og tippoldefaren er viltsporchampion - det holder ikke spør du meg. Det er ikke jaktlinjer da. Men jeg skal ikke uttale meg for mye om rasen, jeg kjenner den ikke godt nok til å bedømme om den er avlet i to retninger.

Skjønner. Men som jeg har sagt, dette blir evt leeenge til. Snakk om mange år :o

Og om det blir noe av kommer jeg til å forhøre meg en del rundt. Får bare håpe at ikke alt går over til kun eksteriør da. (det er jo sånn det er her i norge nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare avl på eksteriør her i Norge. Det er flere oppdrettere som ikke har kastet seg på den trenden. Tolleren har ikke helt kommet dit at man kan si den er delt. Det som er problemet i Norge slik jeg ser det er at flere og flere avler mer for å mette markedet enn for å beholde tolleren rasetypisk. Fryktelig synd men sånn er nå utviklingen <_< Jeg håper de klarer å stoppe den, men det er kanskje som å tro på julenissen :o Men sånn som det er nå så er ikke tolleren helt delt på generell basis, men det er alt f or dårlig ivaretaelse av bruksegenskaper her i Norge. Og også endel eksteriør faktisk. Rasen lider nok litt under sin populæritet tror jeg.

her kan du lese mer om tollingprøver (og selvsagt, så må man på utenlandske sider for å finne informasjon :rolleyes: ) Om du er interessert i mer så kan du google på tollingjaktprov, tollingprov eller jaktprov tolling.

Det virker veldig spennende og jeg håper at sirompa Norge snart følger i Sverige sine fotspor. De er generelt flinkere på tolleroppdrett og å få brukt tolleren riktig, så det er nok dit jeg ville kikket i første omgang (eventuelt et par her i Norge, men det er så mye rart i avlen her) eventuelt et par tre oppdrettere her i Norge. Noen fornuftige er det selvsagt, selv om jeg kanskje virker litt skeptisk :)

(hadde ikke sverige vært medlem i eu skulle jeg flyttet dit gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
    • Kun positive erfaringer med K9. Masse kompetanse på instruktørene. Ingen fysisk avstraffelse av hundene, kun bruk av belønning og stemme ved korreksjon.
    • Ukultur.  Selv om det ikke skader hunden, bare er smertefullt eller ubehagelig, og det er effektivt, så synes ikke jeg det er greit. SÅ alvorlig er ikke hundeSPORT at en kan tillate seg å TVINGE hundene med makt. Avslører i beste fall bare at en ikke er en så flink trener som en gjerne skulle vært, om en ikke klarer motivere hunden til å utføre øvelsene riktig. Jeg mener det finnes force majeure, der en adferd potensielt er farlig for liv og helse, ta f.eks. forebyggende strømming mot sau eller akutt brutale rykk i bånd når fører har begått en dum feilvurdering av hund og situasjon og den gjør utfall mot noen eller hopper ut i veien for å gjete en bil, eller annet uforutsett og en MÅ handle uten noen tid til å tenke seg om, men ufarlig "tjenestenekt" i sportsutøvelse er noe annet. 80-tallet ringte og ville ha holdningene sine tilbake.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...