Gå til innhold
Hundesonen.no

Skritter du ned etter trening

Rottis jentå

Recommended Posts

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Jeg tar meg bestandig god tid til både oppvarming, og nedskritting. Viktig for hesten få ned pulsen gradvis.

Vis jeg har kjørt bakketrening så varmer jeg godt opp og skritter godt ned, men ellers så er jeg ikke så nøye på det, tar det litt som det kommer :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis det er så himla viktig, hvorfor har aldri jeg hatt syke, sitve eller ødelagt hester? jeg sire ikke at det ikke er lurt eller noe, men min hester er jo ikke noe mer uvanlige enn andres...

Har det slått deg at du har vært heldig?

Hvorfor tror du idrettsfolk varmer opp/ned? Det burde da ikke være noe forskjell på hester og mennesker i så måte..

Ja, jeg har alltid varmet opp, og skrittet ned hester jeg har ridd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis det er så himla viktig, hvorfor har aldri jeg hatt syke, sitve eller ødelagt hester? jeg sire ikke at det ikke er lurt eller noe, men min hester er jo ikke noe mer uvanlige enn andres...

Kanskje det blir en forskjell når hesten(e) blir eldre?

Varmer også alltid godt opp og skritter dem av, gjerne på tur, etterpå. Som med hundene - de får heller ikke gå inn etter beinhard aktivitet uten å rusle litt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skritter ALLTID av! Spesiellt om hesten er svett. Merker at pulsen og svetten går ned etterhvert som jeg skritter, og har heller aldri hatt stive hester.

Skritter alltid opp, og alltid ned. Hvis jeg har ridd på banen tar jeg alltid en skrittetur etterpå :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skritter alltid min. 10-15 minutter FØRST og minimum 15. minutter etterpå, og det spiller ingen rolle om jeg har vært på tur eller ridd på banen. Ofte leier jeg også en 5stund etter en økt.

Nå tror jeg ikke det er så himla enkelt å se om en traver er stiv og støl eller ikke, de er jo generelt stive hele tiden - de er jo liksom ikke kjent for å være smidige. For de av oss som bare har holdt på med ridehester så kan nok den forskjellen sees mye bedre.

De traverne jeg har vært borti har tidvis vært støle dagen etter harde økter, men det eneste man har kunnet se det på er litt kortere skrittlengde (og/eller tendens til avlastningsgange/passgang) på starten av neste dags økt.

Rir litt på en gammel avdanket traver selv nå om dagen, og hun er en fantastisk tur-hest - men det er jo som å sitte på en totomfire - det bøyer seg ikke akkurat lekkert i noen retning *ler* Skjønner jo at det kan være ugreit å kjenne om den er støl eller ikke liksom ......

Jeg ser på unghesten jeg leker litt med om dagen (av traverblod, men ikke traver traver), når han har jobbet i longeringen så trenger han å få strukket seg etterpå, hadde jeg ikke latt han gjøre det så ville jo hesten fått belastningsskader før han ble skikkelig innridd.

Om man ser på de hestene som varer lenge i gamet - og ser på treningsmetodene til de som trener/eier dem, så handler det mye om fysisk velvære i form av mye tøy og bøy og god oppvarming og nedskritting - og med å vare lenge mener jeg at de går aktivt i løp i 10 + år - de blir ikke kassert når de er 6 år fordi de ikke lenger kan trave liksom.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skritter alltid min. 10-15 minutter FØRST og minimum 15. minutter etterpå, og det spiller ingen rolle om jeg har vært på tur eller ridd på banen. Ofte leier jeg også en 5stund etter en økt.

Nå tror jeg ikke det er så himla enkelt å se om en traver er stiv og støl eller ikke, de er jo generelt stive hele tiden - de er jo liksom ikke kjent for å være smidige. For de av oss som bare har holdt på med ridehester så kan nok den forskjellen sees mye bedre.

De traverne jeg har vært borti har tidvis vært støle dagen etter harde økter, men det eneste man har kunnet se det på er litt kortere skrittlengde (og/eller tendens til avlastningsgange/passgang) på starten av neste dags økt.

Rir litt på en gammel avdanket traver selv nå om dagen, og hun er en fantastisk tur-hest - men det er jo som å sitte på en totomfire - det bøyer seg ikke akkurat lekkert i noen retning *ler* Skjønner jo at det kan være ugreit å kjenne om den er støl eller ikke liksom ......

Jeg ser på unghesten jeg leker litt med om dagen (av traverblod, men ikke traver traver), når han har jobbet i longeringen så trenger han å få strukket seg etterpå, hadde jeg ikke latt han gjøre det så ville jo hesten fått belastningsskader før han ble skikkelig innridd.

Om man ser på de hestene som varer lenge i gamet - og ser på treningsmetodene til de som trener/eier dem, så handler det mye om fysisk velvære i form av mye tøy og bøy og god oppvarming og nedskritting - og med å vare lenge mener jeg at de går aktivt i løp i 10 + år - de blir ikke kassert når de er 6 år fordi de ikke lenger kan trave liksom.......

For det første, å si at en traver er generelt stive, er det dummeste jeg har hørt på lenge! Min traver står hos norges beste travtrene på kaldblods og da vi var hos han og han var ute og kjøre med han, skrittet han ikke lengre enn fra banen og ned til stallen, ca 70meter. Det er jo en grunn til at han er norges beste og jeg vil tro det er fordi han vet hva han gjør. Å se om en hest er stiv er enkelt, enten det er travere eller ridehester. Du ser det jo på hele hestens holdning og måten den beveger seg på! Sier bare at det finnes vel andre muligheter og alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, å si at en traver er generelt stive, er det dummeste jeg har hørt på lenge! Min traver står hos norges beste travtrene på kaldblods og da vi var hos han og han var ute og kjøre med han, skrittet han ikke lengre enn fra banen og ned til stallen, ca 70meter. Det er jo en grunn til at han er norges beste og jeg vil tro det er fordi han vet hva han gjør. Å se om en hest er stiv er enkelt, enten det er travere eller ridehester. Du ser det jo på hele hestens holdning og måten den beveger seg på! Sier bare at det finnes vel andre muligheter og alternativer...

Det er gjerne litt begrepsforvirring ute og går? Det er forskjell på stiv og støl, hehe, støle hester har på godt norsk gangsperr. Stive hester derimot, de er stive. At travere, spesielt dem som ikke blir ridd gjennom ved siden av, er stive, er vel ingen nyhet. De går godt innspent enten på rakbaner eller mot klokken og det er det. Om man hadde forsøkt dem i enkle dressurøvelser/løsgjørende øvelser hadde man lagt merke til at hesten er stiv som en pinne, de bøyer og bærer seg selv dårlig og trenger mye øvelser og trening både for å bli løsgjorte og for å bli rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At travere, spesielt dem som ikke blir ridd gjennom ved siden av, er stive, er vel ingen nyhet. De går godt innspent enten på rakbaner eller mot klokken og det er det. Om man hadde forsøkt dem i enkle dressurøvelser/løsgjørende øvelser hadde man lagt merke til at hesten er stiv som en pinne, de bøyer og bærer seg selv dårlig og trenger mye øvelser og trening både for å bli løsgjorte og for å bli rett.

Er enig med vipsen her ut fra det lille jeg har lært om travhester. Venninna mi fikk en varmblodstraver som hun omskolerte til hobby/dressurhest, og hun brukte veldig lang tid på å få gjort hesten mykere i bevegelsene før hun kunne begynne med faktiske dressurøvelser.

Edit: Glemte å svare på topicen; Jeg har alltid skrittet opp og ned alle hester jeg har ridd, og det kommer jeg alltid til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne litt begrepsforvirring ute og går? Det er forskjell på stiv og støl, hehe, støle hester har på godt norsk gangsperr. Stive hester derimot, de er stive. At travere, spesielt dem som ikke blir ridd gjennom ved siden av, er stive, er vel ingen nyhet. De går godt innspent enten på rakbaner eller mot klokken og det er det. Om man hadde forsøkt dem i enkle dressurøvelser/løsgjørende øvelser hadde man lagt merke til at hesten er stiv som en pinne, de bøyer og bærer seg selv dårlig og trenger mye øvelser og trening både for å bli løsgjorte og for å bli rett.

Er forsovit enig i det at travere kanvær stive i den forstand, men det er ikke det jeg snakker om. Men det at de pfte er stive er jo noe eiere og trenerene lager dem når ikke noen rir de. Mange travtrenere nå annsetter "småjenter" til å dulle og ri for de har funnet ut at de trenger det. Mange travere nå går også montè, dressur eller annen form for ridning for å myke opp og for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsovit enig i det at travere kanvær stive i den forstand, men det er ikke det jeg snakker om. Men det at de pfte er stive er jo noe eiere og trenerene lager dem når ikke noen rir de. Mange travtrenere nå annsetter "småjenter" til å dulle og ri for de har funnet ut at de trenger det. Mange travere nå går også montè, dressur eller annen form for ridning for å myke opp og for variasjon.

Ja, og det er greit nok, men jeg har også jobbet i travstall, og har trent flere tidligere travere, og de ER generelt veldig stive, fordi de er muskelsatt og trent kun for et formål. Å ri en travhest opp til ridehest kan ta flere år, for det første må muskler bygges så de klarer å gå skikkelig med beina under seg, og få nok muskler i rygg og hals til å (eventuelt) kunne gå i form etterhvert. Så må man trene enormt med mykgjørende bøyningsøvelser for å få kunne få til skikkelige hjørner, volter osv.

Når det gjelder oppvarming og nedkjøling har nok du bare vært veldig heldig. Og du driver jo også med hund, det er minst like viktig der, spesielt på din som har svak AA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er greit nok, men jeg har også jobbet i travstall, og har trent flere tidligere travere, og de ER generelt veldig stive, fordi de er muskelsatt og trent kun for et formål. Å ri en travhest opp til ridehest kan ta flere år, for det første må muskler bygges så de klarer å gå skikkelig med beina under seg, og få nok muskler i rygg og hals til å (eventuelt) kunne gå i form etterhvert. Så må man trene enormt med mykgjørende bøyningsøvelser for å få kunne få til skikkelige hjørner, volter osv.

Når det gjelder oppvarming og nedkjøling har nok du bare vært veldig heldig. Og du driver jo også med hund, det er minst like viktig der, spesielt på din som har svak AA.

Ja, som du sier så er de kun trent for et formål, men som jeg skrev i mitt siste innlegg så er det under forandring nå. I tillegg så ansetter trenere "ridejenter" for å få trent også ryggmusklene og de andre "ridemusklene" så hesten ikke skal være så stiv.

Men tilbake til det med nedskritting: Når jeg er ute med min så skritter vi ned vår vet(150m) så jogger vi til bakken der vi trener (ca 1km) og spurter opp den bakken (900m) så skritter vi ned igjen og gjentar 2 ganger til. Så jogger vi hjem igjen og skritter opp vår vei. Hesten har både fått en variert og fin trening i tillegg til å fått skrittet en del, kanskje ikke i slutten av treningen, men innimellom. detter gjør vi 4 ganger i uken, med en rusle-ridetur etter to dager i bakken. Hesten har aldri vært så fin i form.

Det å si at jeg har vært heldig ser jeg på som lite sansynelig, vi har hatt 10 hester inn og ut av vår stall siden jeg begynte når jeg var 6 år, men vi har hatt 3 før det også. Alle har vært suksessfulle travere, westernhester og avlsmerrer og alle har blitt trent likt. Alle er i flott form og var fornøyde fra hestskoen til øretuppene. Ingentilg å klage på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du har vært heldig som tidligere nevnt her, her drivi med hester i 17 år, og lært hvor utrolig viktig det er å skritte av hesten. hester er ikke akkurat laget for å bli ridd på og vi må ta godt vare på beina dems... jeg har hatt en hingst på 4 år, han kjøpte jeg fra Øvrevoll, han måtte jeg varme opp 20 min i skritt og skritte av rundt 20 min, men greit, han var ung, jeg kjøpte senere en araber fra Øvrevoll som var 9 år da jeg kjøpte han og skritter fortsatt alltid av 20 min etter en økt, er det en veldig hard økt, da skritter jeg han 20 min, spyler han, og leier han kanskje 30 min... og han er 18 år nå og like sprek som en 3-åring enda. Det er en grunn til at han som til og med har gått mange galoppløp faktisk har fine bein i en alder av 18 år...

Det er nok vitkigere enn du tror å skritte hesten ned... kanskje ikke alle som gidder det.. men jeg har vært mye omkring i "hestenorge" og alle vet at hesten skal skrittes og kjøles ned.... skriver ikke dette for å provosere, men vet bare hvor viktig det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå hører jeg at alle sier det er viktig, og det er det gjerne. Og jeg TROR IKKE jeg kan ha vært heldig med over 10 hester. Det at du Silje85, sier du skritter en hest tilsammen nesten en time er vel litt overdrevet. Jeg tror jo det er viktig å skrtiie ned, bare at jeg ikke alltid gjør det, når jeg kommer hjemm fra treningsturen sånn som i dag, og hesten ikke er annpusten når vi kjører inn i gardstunet, da hiver jeg han rett ut etter å ha selet av og striglet.

Det å kjøle hesten er jeg med på, hver dag jeg har vært ute med han vasser vi i elva på vei hjem. elva er jo rett rundt dørene her hos oss og den benytter vi hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrevent er det ikke, fordi jeg vet hvor viktig dette er, og jeg har kjøpt løpshester og de er ikke alltid kjent for å bli så gamle, pga beina dems tåler ikke den belastningen over lengre tid, derfor har jeg sett på det som svært viktig å skritte ned hesten mye... og hva har jeg igjen for det, en 18 år gammel løpshest som er som en 3-åring :)

Er ikke snakk om at de blir dårlige i beina der og da, dette går på tid... Blir fort tull med beina dems når de blir eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrevent er det ikke, fordi jeg vet hvor viktig dette er, og jeg har kjøpt løpshester og de er ikke alltid kjent for å bli så gamle, pga beina dems tåler ikke den belastningen over lengre tid, derfor har jeg sett på det som svært viktig å skritte ned hesten mye... og hva har jeg igjen for det, en 18 år gammel løpshest som er som en 3-åring :)

Er ikke snakk om at de blir dårlige i beina der og da, dette går på tid... Blir fort tull med beina dems når de blir eldre..

Nå har jeg også gammel traver, hoppe på 19 år og henne har jeg hatt siden hun var 10 år og hun gikk både løp før og etter at jeg fikk henne, det var jo min far som trente mest da, men på samme måte som meg. Hun er også sprek som en 3 åring og er en knall hest generelt. traveres bein er det generelt mye tull med og kommer du til dyrlegen med de, er det sprøyter i koder og kne som gjelder. Vi har aldri behøvd og sprøyte noen av våres og de har aldri hatt problemer med beina, hadde vi sett at de hadde slitt med beina hadde vi hller sluttet travlivet deres en å sprøyte de. Det er nok også mye innavlet etter tid. Vet mage hester som er kårede som har både ringfot og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vane sak det det nok lett at det blir. Nåvar jeg på løp på torsdag og på lørdag og da snakket jeg med ganske mange drevne hestefolk, mange som har holdt på med allslags hester, ride hester, sprang, dressur og trav, mangen i over 25år. Dette har plaget meg litt det med å skritte ned, for om det er SÅ viktig så må jeg jo gjøre det mer og bruke lengre tid av treningen til det. De fleste som jeg spurte sa at om hestene skrittet 3-4 minutter for de ble satt inn eller på beitet holdt det lenge, de har jo selfølgelig godt av å bevege seg, men utover 15 min er bortkastet tid. Tenk på deg selv, du bruker ikke så lang tid på å få ned pulsen etter å ha trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vane sak det det nok lett at det blir. Nåvar jeg på løp på torsdag og på lørdag og da snakket jeg med ganske mange drevne hestefolk, mange som har holdt på med allslags hester, ride hester, sprang, dressur og trav, mangen i over 25år. Dette har plaget meg litt det med å skritte ned, for om det er SÅ viktig så må jeg jo gjøre det mer og bruke lengre tid av treningen til det. De fleste som jeg spurte sa at om hestene skrittet 3-4 minutter for de ble satt inn eller på beitet holdt det lenge, de har jo selfølgelig godt av å bevege seg, men utover 15 min er bortkastet tid. Tenk på deg selv, du bruker ikke så lang tid på å få ned pulsen etter å ha trent.

Det handler ikke bare om å få ned pulsen, det handler om å kjøle seg ned på en sunn måte. Dette er også veldig viktig for hunder, og spesielt du som har en AA hund bør absolutt sette av ti minutter på begynnelsen og slutten av turen til oppvarming og avkjøling i bånd..

EDIT: Jeg velger også å lytte til veterinærer og ikke erfarne trav-folk når det gjelder dette. Det er en grunn til at idrettsutøvere ALLTID varmer opp og trapper ned treningen, og det er mye mer enn 3-4 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...