Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trenes hunder i forsvaret?


Aya

Recommended Posts

Jeg har fått høre at når man trener opp hunder i forsvaret (ikke søkshunder og sånt), så isoleres valpene fra de er helt små. De får ikke se andre hunder eller mennesker enn føreren, og blir på den måten vannvittig lydig. Når den er voksen, og i stand til å holde seg rolig under kommando blir den introdusert for andre hunder/mennesker, og reagerer (selvsagt) med frykt og sinne. Stemmer dette, eller er det bare løse rykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets hunder er ofte kennelhunder. Forsvarets hundeskole har plass til 80 hunder på sin kennel, og livet til hundene er nok tilsvarende rutinepreget. Nei, de bruker nok ikke dagene til å leke med hverandre disse hundene, men at de settes i isolat tror jeg nok er en overdrivelse.

Jeg kan garantere deg at den jevne forsvarshund ikke reagerer med frykt når den ser et menneske. Da hadde de vært umulig å trene på figurant i forsvarsarbeid og massetjeneste (demonstrasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mange detaljer. Men både min fetter som nå er hundefører i tollvesenet (eller instruktør for hundeførere, er han vel blitt) og en god venn og kollega, var hundeførere i forsvaret. De trener begge "klikkersk" og har lært meg mye, både om treningsmetoder og hundehold generellt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i forsvaret er ekstremt lydig når de er på jobb.

Enkelte hunder blir med hjem til føreren etter jobben og lever "valig"

Hvis disse hundene reagerer med frykt for andre mennesker ville de ha vært svært uegnede til jobben de gjennomfører.

Dessuten blir alle hundene evaluert psykisk og fysisk for å se det mentale og læringsviljen til en hver hund.

Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Stusset litt på den jeg og..Mine hunder har ikke en eneste rutine i hverdagen. Ikke når og hvordan maten blir servert en gang... Noen ganger står jeg opp 04 om morgnen og da er det tur eller så er det gjerne ved 09-10 tiden. Noen ganger legger vi oss kl 20 andre ganger langt på natt. Trene gjør vi når jeg gidder. Om det er dag, natt, morgen eller kveld. Orker ikke hunder som maser etter mat/trening kl 18 hver dag og jeg jobber skift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rutinene trenger ikke å være at de trenger det og det til visse faste tidspunkter.

Men rutiner er at de får mat hver dag, tur hver dag osv. Også rutiner slik at de sover hjemme, i buret f.eks.

Er ikke snakk om skikkelig strenge rutiner, men man skal ikke være slik at hunden får (kanskje) to treninger i uka og resten bare late dager, andre uker hver dag og en uke ingenting..

En hund som bor slik vil til slutt bli frustrert over å ikke få brukt energien sin jevnlig.

Eller en hund som ikke har en "fast" hånd. At eieren f.eks lar andre trene hunden hele tiden (da er det snakk om at det skifter personer hele tiden)

Eller at hunden skifter miljø.

Det at hunden er hjemme i huset ditt er en rutine. Det hadde ikke vært en rutine at hunden hadde skiftet eiere hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...