Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trenes hunder i forsvaret?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har fått høre at når man trener opp hunder i forsvaret (ikke søkshunder og sånt), så isoleres valpene fra de er helt små. De får ikke se andre hunder eller mennesker enn føreren, og blir på den måten vannvittig lydig. Når den er voksen, og i stand til å holde seg rolig under kommando blir den introdusert for andre hunder/mennesker, og reagerer (selvsagt) med frykt og sinne. Stemmer dette, eller er det bare løse rykter?

Skrevet

Forsvarets hunder er ofte kennelhunder. Forsvarets hundeskole har plass til 80 hunder på sin kennel, og livet til hundene er nok tilsvarende rutinepreget. Nei, de bruker nok ikke dagene til å leke med hverandre disse hundene, men at de settes i isolat tror jeg nok er en overdrivelse.

Jeg kan garantere deg at den jevne forsvarshund ikke reagerer med frykt når den ser et menneske. Da hadde de vært umulig å trene på figurant i forsvarsarbeid og massetjeneste (demonstrasjoner).

Skrevet

Jeg vet ikke så mange detaljer. Men både min fetter som nå er hundefører i tollvesenet (eller instruktør for hundeførere, er han vel blitt) og en god venn og kollega, var hundeførere i forsvaret. De trener begge "klikkersk" og har lært meg mye, både om treningsmetoder og hundehold generellt!

Skrevet

Hunder i forsvaret er ekstremt lydig når de er på jobb.

Enkelte hunder blir med hjem til føreren etter jobben og lever "valig"

Hvis disse hundene reagerer med frykt for andre mennesker ville de ha vært svært uegnede til jobben de gjennomfører.

Dessuten blir alle hundene evaluert psykisk og fysisk for å se det mentale og læringsviljen til en hver hund.

Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Skrevet

Jeg tenkt meg det, skjønner du, for har fra annet hold bare hørt positive ting om forsvarets trening..

Skrevet

Forsvaret har jo utrolig flotte, mentale og friske hunder, som jobber bra.

Og alle her på hundesonen vet jo at man kommer ingen vei med en hund som ikke trives eller motiveres noe særlig.

Skrevet
Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Skrevet
Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Stusset litt på den jeg og..Mine hunder har ikke en eneste rutine i hverdagen. Ikke når og hvordan maten blir servert en gang... Noen ganger står jeg opp 04 om morgnen og da er det tur eller så er det gjerne ved 09-10 tiden. Noen ganger legger vi oss kl 20 andre ganger langt på natt. Trene gjør vi når jeg gidder. Om det er dag, natt, morgen eller kveld. Orker ikke hunder som maser etter mat/trening kl 18 hver dag og jeg jobber skift :)

Skrevet

rutinene trenger ikke å være at de trenger det og det til visse faste tidspunkter.

Men rutiner er at de får mat hver dag, tur hver dag osv. Også rutiner slik at de sover hjemme, i buret f.eks.

Er ikke snakk om skikkelig strenge rutiner, men man skal ikke være slik at hunden får (kanskje) to treninger i uka og resten bare late dager, andre uker hver dag og en uke ingenting..

En hund som bor slik vil til slutt bli frustrert over å ikke få brukt energien sin jevnlig.

Eller en hund som ikke har en "fast" hånd. At eieren f.eks lar andre trene hunden hele tiden (da er det snakk om at det skifter personer hele tiden)

Eller at hunden skifter miljø.

Det at hunden er hjemme i huset ditt er en rutine. Det hadde ikke vært en rutine at hunden hadde skiftet eiere hver måned.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...