Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trenes hunder i forsvaret?

Aya

Recommended Posts

Jeg har fått høre at når man trener opp hunder i forsvaret (ikke søkshunder og sånt), så isoleres valpene fra de er helt små. De får ikke se andre hunder eller mennesker enn føreren, og blir på den måten vannvittig lydig. Når den er voksen, og i stand til å holde seg rolig under kommando blir den introdusert for andre hunder/mennesker, og reagerer (selvsagt) med frykt og sinne. Stemmer dette, eller er det bare løse rykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets hunder er ofte kennelhunder. Forsvarets hundeskole har plass til 80 hunder på sin kennel, og livet til hundene er nok tilsvarende rutinepreget. Nei, de bruker nok ikke dagene til å leke med hverandre disse hundene, men at de settes i isolat tror jeg nok er en overdrivelse.

Jeg kan garantere deg at den jevne forsvarshund ikke reagerer med frykt når den ser et menneske. Da hadde de vært umulig å trene på figurant i forsvarsarbeid og massetjeneste (demonstrasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mange detaljer. Men både min fetter som nå er hundefører i tollvesenet (eller instruktør for hundeførere, er han vel blitt) og en god venn og kollega, var hundeførere i forsvaret. De trener begge "klikkersk" og har lært meg mye, både om treningsmetoder og hundehold generellt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i forsvaret er ekstremt lydig når de er på jobb.

Enkelte hunder blir med hjem til føreren etter jobben og lever "valig"

Hvis disse hundene reagerer med frykt for andre mennesker ville de ha vært svært uegnede til jobben de gjennomfører.

Dessuten blir alle hundene evaluert psykisk og fysisk for å se det mentale og læringsviljen til en hver hund.

Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er løse rykter når vi hører at de blir isolert og at dagen bare er basert på rutiner.

Selvsagt - hunder SKAL ha rutiner i hverdagen. Når maten kommer, når de skal trenes osv.

Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Her i huset finnes det ikke en eneste rutine, med mindre mat 2 ganger om dagen regnes som en rutine.

Stusset litt på den jeg og..Mine hunder har ikke en eneste rutine i hverdagen. Ikke når og hvordan maten blir servert en gang... Noen ganger står jeg opp 04 om morgnen og da er det tur eller så er det gjerne ved 09-10 tiden. Noen ganger legger vi oss kl 20 andre ganger langt på natt. Trene gjør vi når jeg gidder. Om det er dag, natt, morgen eller kveld. Orker ikke hunder som maser etter mat/trening kl 18 hver dag og jeg jobber skift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rutinene trenger ikke å være at de trenger det og det til visse faste tidspunkter.

Men rutiner er at de får mat hver dag, tur hver dag osv. Også rutiner slik at de sover hjemme, i buret f.eks.

Er ikke snakk om skikkelig strenge rutiner, men man skal ikke være slik at hunden får (kanskje) to treninger i uka og resten bare late dager, andre uker hver dag og en uke ingenting..

En hund som bor slik vil til slutt bli frustrert over å ikke få brukt energien sin jevnlig.

Eller en hund som ikke har en "fast" hånd. At eieren f.eks lar andre trene hunden hele tiden (da er det snakk om at det skifter personer hele tiden)

Eller at hunden skifter miljø.

Det at hunden er hjemme i huset ditt er en rutine. Det hadde ikke vært en rutine at hunden hadde skiftet eiere hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...