Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørr på snuten

Recommended Posts

Svigers har ei labradortispe som har blitt så fryktelig tørr på snuten i det siste. Helt innerst på snuten er den nesten skorpete. Hva kan dette skyldes? Er det noe som kan smøres på snuten? Det bør vel kanskje være noe luktfritt uten alkohol o.l? Hun kommer jo sikkert til å slikke det av med en gang, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at om hunden er tørr på nesen så er ikke formen på topp, merker det på mine at når de er slitne og trøtte etter lange turer på heia blir de gjerne tørre på snuten når kvelden kommer og de legger seg for å slappe av. Ei venninne av meg har en cocker som stort sett alltid har vært tørr på nesen med en slags skorpe helt inne på snuten, dyrlegen hadde aldri noen konklusjon på hva det kunne være for hunden var frisk. Nå i senere tid når hunden er blitt en gammel herremann var han til dyrlegen angående noe med øynene og hun fikk øyedråper til han, han hadde nemlig noe i veien med tårekanalene og dette førte også til at nesa bestandig var tørr.

Ikke noe farlig, men kunne nok væt greit å finne ut hva det kom av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har ei labradortispe som har blitt så fryktelig tørr på snuten i det siste. Helt innerst på snuten er den nesten skorpete. Hva kan dette skyldes? Er det noe som kan smøres på snuten? Det bør vel kanskje være noe luktfritt uten alkohol o.l? Hun kommer jo sikkert til å slikke det av med en gang, men...

Sjekk med veterinær om hunden har tette tårekanaler. Det pleier å hjelpe på tørr snute når man stikker de opp. Da fukter tårevesken snuten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med veterinær om hunden har tette tårekanaler. Det pleier å hjelpe på tørr snute når man stikker de opp. Da fukter tårevesken snuten igjen.

Hmm... tette tårekanaler? Det har jeg ikke tenkt på. Fukter tårevæsken snuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at om hunden er tørr på nesen så er ikke formen på topp, merker det på mine at når de er slitne og trøtte etter lange turer på heia blir de gjerne tørre på snuten når kvelden kommer og de legger seg for å slappe av. Ei venninne av meg har en cocker som stort sett alltid har vært tørr på nesen med en slags skorpe helt inne på snuten, dyrlegen hadde aldri noen konklusjon på hva det kunne være for hunden var frisk. Nå i senere tid når hunden er blitt en gammel herremann var han til dyrlegen angående noe med øynene og hun fikk øyedråper til han, han hadde nemlig noe i veien med tårekanalene og dette førte også til at nesa bestandig var tørr.

Ikke noe farlig, men kunne nok væt greit å finne ut hva det kom av.

Hei min tispe pleide også å bli tørr på snuten,den "sprakk"liksom...det var spesielt på denne årstiden.Jeg fant ut at jeg skulle prøve "tander Care" fra Oriflame på hundens snute.Smurte på om kvelden og neste dag var hun fin...smurte alltid på om kvelden etter at hun hadde spist. Kunne kanskje ha samengheng med væromslag...eller årstider... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hehe, ja de dro sikkert frem målebåndet :) Jeg aner egentlig ikke hvordan de fant ut det, men de ser det visstnok når hun slikker seg på snuten (eller noe sånt). Tungen rekker bare på siden og ikke på toppen. Så konklusjonen ble altså den at snuten er tørr fordi tungen ikke er lang nok til å fukte den... Men den ser mye bedre ut nå enn tidligere. Nå smører de den vel med vaselin innimellom, slik jeg forsto det. Også hadde svigers en teori om at snuten nå var bedre fordi hun brukte den mer. Var vist noen fra retrieverklubben som hadde gått et spor med henne.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja de dro sikkert frem målebåndet :P Jeg aner egentlig ikke hvordan de fant ut det, men de ser det visstnok når hun slikker seg på snuten (eller noe sånt). Tungen rekker bare på siden og ikke på toppen. Så konklusjonen ble altså den at snuten er tørr fordi tungen ikke er lang nok til å fukte den... Men den ser mye bedre ut nå enn tidligere. Nå smører de den vel med vaselin innimellom, slik jeg forsto det. Også hadde svigers en teori om at snuten nå var bedre fordi hun brukte den mer. Var vist noen fra retrieverklubben som hadde gått et spor med henne.... :P

Nei, det er det verste..! Jeg begynner å tvile på disse dyrlegene jeg, tenk å betale for å få høre at tungen til hunden er for kort! :shocked: Har de undersøkt tårekanalene?

Vaselin er nok sikkert ikke det dummeste å smøre på, ellers fins det jo kremer av diverse slag som sikkert fungerer bra også. Har hatt god erfaring med en fuktighetskrem fra Mary Kay, men ikke til snuter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg foreslo jo det med tårekanalene for dem før de dro til dyrlegen, men det var det visstnok ikke. Men det er godt å høre at det er flere enn meg som syns det høres merkelig ut. Men jeg tviler på at de drar til en ny dyrlege bare fordi jeg foreslår det...

Men altså, dersom det ikke er tårekanalene hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er utelukket at det er tette tårekanaler kan det fint være at tungen er for kort...

Men om dette er noe som har kommet i senere tid så er det jo en eller annen forandring (tunga blir jo ikke automatisk kortere liksom), og den kan være så enkel som at kanskje ikke hunden slikker seg så mye på snuten som tidligere? Om det ikke er funnet noe galt på hunden så er det jo lite å bekymre seg over at nesa er tørr, men som sagt, det må være ekskludert at tårekanalene er tette!

Gamle myter om at hunden har "feber" ol om den er tørr og varm på snuten er det jo bare å glemme liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe til en dyrlege og spørre om en hund kan ha for kort tunge til å slikke seg tilstrekkelig på snuten.. :) Enten får du et ja, eller så har du fått en dyrleges travle hverdag til å bli litt morsommere.. :P

Jeg aner ikke hva det kan være. Dette med tårekanalene visste jeg ikke engang før jeg leste det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...