Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørr på snuten


Recommended Posts

Svigers har ei labradortispe som har blitt så fryktelig tørr på snuten i det siste. Helt innerst på snuten er den nesten skorpete. Hva kan dette skyldes? Er det noe som kan smøres på snuten? Det bør vel kanskje være noe luktfritt uten alkohol o.l? Hun kommer jo sikkert til å slikke det av med en gang, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at om hunden er tørr på nesen så er ikke formen på topp, merker det på mine at når de er slitne og trøtte etter lange turer på heia blir de gjerne tørre på snuten når kvelden kommer og de legger seg for å slappe av. Ei venninne av meg har en cocker som stort sett alltid har vært tørr på nesen med en slags skorpe helt inne på snuten, dyrlegen hadde aldri noen konklusjon på hva det kunne være for hunden var frisk. Nå i senere tid når hunden er blitt en gammel herremann var han til dyrlegen angående noe med øynene og hun fikk øyedråper til han, han hadde nemlig noe i veien med tårekanalene og dette førte også til at nesa bestandig var tørr.

Ikke noe farlig, men kunne nok væt greit å finne ut hva det kom av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har ei labradortispe som har blitt så fryktelig tørr på snuten i det siste. Helt innerst på snuten er den nesten skorpete. Hva kan dette skyldes? Er det noe som kan smøres på snuten? Det bør vel kanskje være noe luktfritt uten alkohol o.l? Hun kommer jo sikkert til å slikke det av med en gang, men...

Sjekk med veterinær om hunden har tette tårekanaler. Det pleier å hjelpe på tørr snute når man stikker de opp. Da fukter tårevesken snuten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med veterinær om hunden har tette tårekanaler. Det pleier å hjelpe på tørr snute når man stikker de opp. Da fukter tårevesken snuten igjen.

Hmm... tette tårekanaler? Det har jeg ikke tenkt på. Fukter tårevæsken snuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at om hunden er tørr på nesen så er ikke formen på topp, merker det på mine at når de er slitne og trøtte etter lange turer på heia blir de gjerne tørre på snuten når kvelden kommer og de legger seg for å slappe av. Ei venninne av meg har en cocker som stort sett alltid har vært tørr på nesen med en slags skorpe helt inne på snuten, dyrlegen hadde aldri noen konklusjon på hva det kunne være for hunden var frisk. Nå i senere tid når hunden er blitt en gammel herremann var han til dyrlegen angående noe med øynene og hun fikk øyedråper til han, han hadde nemlig noe i veien med tårekanalene og dette førte også til at nesa bestandig var tørr.

Ikke noe farlig, men kunne nok væt greit å finne ut hva det kom av.

Hei min tispe pleide også å bli tørr på snuten,den "sprakk"liksom...det var spesielt på denne årstiden.Jeg fant ut at jeg skulle prøve "tander Care" fra Oriflame på hundens snute.Smurte på om kvelden og neste dag var hun fin...smurte alltid på om kvelden etter at hun hadde spist. Kunne kanskje ha samengheng med væromslag...eller årstider... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hehe, ja de dro sikkert frem målebåndet :) Jeg aner egentlig ikke hvordan de fant ut det, men de ser det visstnok når hun slikker seg på snuten (eller noe sånt). Tungen rekker bare på siden og ikke på toppen. Så konklusjonen ble altså den at snuten er tørr fordi tungen ikke er lang nok til å fukte den... Men den ser mye bedre ut nå enn tidligere. Nå smører de den vel med vaselin innimellom, slik jeg forsto det. Også hadde svigers en teori om at snuten nå var bedre fordi hun brukte den mer. Var vist noen fra retrieverklubben som hadde gått et spor med henne.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja de dro sikkert frem målebåndet :P Jeg aner egentlig ikke hvordan de fant ut det, men de ser det visstnok når hun slikker seg på snuten (eller noe sånt). Tungen rekker bare på siden og ikke på toppen. Så konklusjonen ble altså den at snuten er tørr fordi tungen ikke er lang nok til å fukte den... Men den ser mye bedre ut nå enn tidligere. Nå smører de den vel med vaselin innimellom, slik jeg forsto det. Også hadde svigers en teori om at snuten nå var bedre fordi hun brukte den mer. Var vist noen fra retrieverklubben som hadde gått et spor med henne.... :P

Nei, det er det verste..! Jeg begynner å tvile på disse dyrlegene jeg, tenk å betale for å få høre at tungen til hunden er for kort! :shocked: Har de undersøkt tårekanalene?

Vaselin er nok sikkert ikke det dummeste å smøre på, ellers fins det jo kremer av diverse slag som sikkert fungerer bra også. Har hatt god erfaring med en fuktighetskrem fra Mary Kay, men ikke til snuter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg foreslo jo det med tårekanalene for dem før de dro til dyrlegen, men det var det visstnok ikke. Men det er godt å høre at det er flere enn meg som syns det høres merkelig ut. Men jeg tviler på at de drar til en ny dyrlege bare fordi jeg foreslår det...

Men altså, dersom det ikke er tårekanalene hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er utelukket at det er tette tårekanaler kan det fint være at tungen er for kort...

Men om dette er noe som har kommet i senere tid så er det jo en eller annen forandring (tunga blir jo ikke automatisk kortere liksom), og den kan være så enkel som at kanskje ikke hunden slikker seg så mye på snuten som tidligere? Om det ikke er funnet noe galt på hunden så er det jo lite å bekymre seg over at nesa er tørr, men som sagt, det må være ekskludert at tårekanalene er tette!

Gamle myter om at hunden har "feber" ol om den er tørr og varm på snuten er det jo bare å glemme liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe til en dyrlege og spørre om en hund kan ha for kort tunge til å slikke seg tilstrekkelig på snuten.. :) Enten får du et ja, eller så har du fått en dyrleges travle hverdag til å bli litt morsommere.. :P

Jeg aner ikke hva det kan være. Dette med tårekanalene visste jeg ikke engang før jeg leste det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...