Gå til innhold
Hundesonen.no

GUppyen er så slapp


jennajensen

Recommended Posts

Skrevet

Den ene hunnguppyen er litt slapp... Den står i en av hjørnene og tar luft nesten hele tiden... Og hvis den svømmer bort, så driver den å svømmer på siden noen ganger... Hva skal jeg gjøre? :)

Skrevet

Hadde du fisk i med en gang du startet opp akvariet? Om den puster og hiver etter 'luft' er det muligens en del ekle stoffer i vannet - bytt halvparten av vannet i dag og så bytter du litt vann i morgen og i overmorgen. Et akvarie skal stå uten fisk i minst 14 dager, aller helst litt over fire uker for at filteret skal få nok bakterier som dreper de ekle stoffene i vannet, ellers vil disse samle seg opp og ofte ta livet av fiskene.

Skrevet

Er ikke karet ditt ganske nystartet?

I så fall må du sjekkes PH, temperatur og ikke minst nitritt.

Kan dette ha noen sammenheng med dine andre tråder om mistanke om sykdom, at du har satt inn flere, og feil type, fisk samt at karet ikke har fått kjørt seg inn godt nok?

Du gir altfor få opplysninger til at vi kan si hva det ene eller andre er.

Skrevet

Ikke vet jeg... Den slappe fisken puster helt fint egentlig, men den er ikke like pigg som de andre.. Dyrebutikken ga meg heller ikke no informasjon om det med at akvariet skal stå litt.. De sa bare at steinene jeg hadde oppi måtte skyldes... Skal få bytta vann og slikt, og se om den blir bedre...

Men kan det ha noe med at den andre hunnguppyen driver å napper i den slappe?

Skrevet

Altfor mange ansatte i dyrebutikker har dårlig/ingen kunnskap om akvaristikk. Bytt halvparten av vannet i dag du, og så en tredjedel et par dager og se om det hjelper. INGEN flere fisker oppi på en stund, hiv heller ut de neontetraene vi snakket om. Fint om du får testet vannet med dråpetester (sånne strips blir ofte anbefalt av butikkene men de er bare boss), PH og Nitrit er det viktigste å teste. Fór fiskene lite og vær flink med vannbytter en gang eller to i uken.

Edit: skriveleif, ikke hørt om noentetra før.

Skrevet

Trekk ut strømmen til pumpen (den må ikke gå tørr, da blir den ødelagt), den tåler å være av en kortkort stund før bakteriene begynner å dø. Du har tilitersbøtte? Bruk en slange som er lang nok til å ha fra karet og ned i bøtten, et par meter holder sikkert fint. Hold den ene enden nedi akvariet, sug i den andre enden til du ser vannet begynner å renne gjennom (enden du suger i må være lavere enn vannrflaten). Så renner det av seg selv til bøtten er full, da tar du ut enden fra karet, lar vannet i slangen renne i bøtten, vips ferdig.

Husk å bruke utstyr som IKKE har vært noe som helst såpe eller vaskemiddel i.

Skrevet

...også går du på biblioteket å låner deg et par bøker om selskapsakvarier og leser litt om vannkjemi, vedlikehold og ikke minst de forskjellige fiskenes behov. Mye billigere og enkelere enn å få råd i en dyrebutikk...

Skrevet

Den slappe døde i går kveld... Går heldigvis kjempe bra med de andre.. Skal prøve å få kjøpt en-tre guppier til helga...

Skrevet
Den slappe døde i går kveld... Går heldigvis kjempe bra med de andre.. Skal prøve å få kjøpt en-tre guppier til helga...

IKKE kjøp fler fisk før tetraene er ute og vannverdiene har stabilisert seg! *streng*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...