Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsklasser


HHC

Recommended Posts

Eier av den hunden som er far/mor til de andre deltakerne i avlsklassen må spørre respektive eiere om å stille i avlsklassen. Med mindre oppdretter har andre avtaler i kontrakten (lite trolig), er da dette basert på frivillig deltakelse, og ingen kan pålegge noen andre å være med i avlsgruppa. (Med unntak av oppdrettere som har hunden ute på for, da kan de antagelig pålegge eieren det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier av den hunden som er far/mor til de andre deltakerne i avlsklassen må spørre respektive eiere om å stille i avlsklassen. Med mindre oppdretter har andre avtaler i kontrakten (lite trolig), er da dette basert på frivillig deltakelse, og ingen kan pålegge noen andre å være med i avlsgruppa. (Med unntak av oppdrettere som har hunden ute på for, da kan de antagelig pålegge eieren det.)

Er du sikker på dette? Jeg trodde at så lenge hunden var påmeldt, kan ikke eier nekte å bli med i avlsklasse (eller oppdretterklasse, for den saks skyld).

Jeg vet at om man først har deltatt i raseringen, så har man forpliktet seg til å være igjen til store ringen. Altså, oppdretter eller eier av avlsdyr kan si at dette orker vi ikke vente på, men de andre kan ikke dra hjem. De må i så fall sette igjen hunden(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Jeg trodde at så lenge hunden var påmeldt, kan ikke eier nekte å bli med i avlsklasse (eller oppdretterklasse, for den saks skyld).

Jeg vet at om man først har deltatt i raseringen, så har man forpliktet seg til å være igjen til store ringen. Altså, oppdretter eller eier av avlsdyr kan si at dette orker vi ikke vente på, men de andre kan ikke dra hjem. De må i så fall sette igjen hunden(e).

Eh..? Det er vel uansett normal høflighet å spørre om man får lov å låne med seg andres hunder i ringen vel? Jeg hadde jo slutta å gå på samme utstillinger som oppdretteren jeg, om h*n bare kunne melde på hunden min akkurat som det passa vedkommende selv..

Og man kan alltid nekte å delta, man MÅ ikke stille selv om man har meldt på hund i "normale" klasser heller, liksom.. Det er jeg som bestemmer når jeg skal dra fra utstilling, ikke en som tilfeldigvis eier moren eller faren til hunden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke problemet jeg..... det er mulig jeg er spesielt kørka, men jeg bruker ikke å være det liksom. ...

Det ER normal høflighet å spørre sine valpekjøpere om de vil være så snille å være igjen til en avlsgruppe, men ingen kan tvinge noen til å delta om de ikke vil. (man kan også melde på avlsgruppe uten stille avlsgruppe liksom) Sånn er det med den saken. Det var del 1.

Når så det er sagt så er det da ingenting i veien for at X2 kan delta i ene gruppen og selv stille en gruppe. Det er jo kun EN av gruppene som går videre uansett, så de skal jo ikke bedømmes samtidig noe sted, unntatt i rangeringen av avslgruppene innen rasen - men det finner man vel en løsning på.

Det ideelle er jo selvsagt at eier av X1 finner ett annet avkom å ha med i sin gruppe, men det er ingenting i veien for å lirke det til slik at X2 kan være med i begge.

En annen side av dette er vel slik jeg ser det en vurdering av hvorvidt gruppen til X2 har en reell sjanse til å slå gruppen til X1? Og om man ønsker å fortsatt ha ett godt forhold til eier av X1, eller ikke liksom.

Kanskje kan eier av X2 vurdere å stille oppdrettergruppe istedet - så unngår man konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Jeg trodde at så lenge hunden var påmeldt, kan ikke eier nekte å bli med i avlsklasse (eller oppdretterklasse, for den saks skyld).

Jeg vet at om man først har deltatt i raseringen, så har man forpliktet seg til å være igjen til store ringen. Altså, oppdretter eller eier av avlsdyr kan si at dette orker vi ikke vente på, men de andre kan ikke dra hjem. De må i så fall sette igjen hunden(e).

I de gamle utstillingsreglene sto det faktisk at utstiller pliktet å stille i klasser dersom eier av avlshund eller oppdretter ønsket det.

Men dette er fjernet i de nye reglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gamle utstillingsreglene sto det faktisk at utstiller pliktet å stille i klasser dersom eier av avlshund eller oppdretter ønsket det.

Men dette er fjernet i de nye reglene!

Takk for svar - også til de andre.

Jeg forstår jo at det er høflig å spørre, men jeg mente å ha hørt at det sto i utstillingsreglene: En hund som er på utstillingsplassen plikter å delta i de klasser den kan delta i.

Siden jeg har hørt flere oppdrettere forbanna sine valpekjøpere i mente fordi de "stakk av" så snart hunden var ferdig bedømt, lurte jeg på hva som gjelder. Nå vitner det selvfølgelig også om litt dårlig planlegging eller kommunikasjon. Det gjør jo ikke noe å si fra til eierne at "Brutus fikk CK, og jeg lurer på å ta ham med i oppdretterklassen min - er det greit for dere?"

Angående hvorvidt man stiller en, begge eller ingen av avlsklassene, så er jo ikke målet bare å vinne - det kan jo være verdifullt å få en HP, selv om man blir slått. Det er ikke bedre å vinne, uten HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er jo egentlig ganske enkelt: Hvis man ikke har laget seg skriftlige eller muntlige avtaler, så MÅ man bare det som står i Norges lover! :)

Hvis du med Norges lover inkluderer utstillingsreglementet, i hvert fall! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reglementet forplikter du deg til å følge når du melder deg på utstillingen. Det er altså en avtale du inngår. :)

Selvfølgelig! Mitt spørsmål gjaldt å få klarhet i reglene. Det står jo at hund som er på utstillingsplassen ikke kan trekkes, i hvert fall sto det i de forrige reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg trodde du lurte på om oppdretteren kunne pålegge deg å stille hunden din.

Jeg gjorde for så vidt det. Men jeg lurte på hvordan det fungerer i forhold til utstillingsreglene. Jeg skjønner at en oppdretter ikke kan kreve hva som helst uten hjemmel i noe - og det var derfor jeg lurte på hva denne hjemmelen kunne være, siden enkelte oppdrettere faktisk har blitt irritert på valpekjøpere som drar før rasen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde for så vidt det. Men jeg lurte på hvordan det fungerer i forhold til utstillingsreglene. Jeg skjønner at en oppdretter ikke kan kreve hva som helst uten hjemmel i noe - og det var derfor jeg lurte på hva denne hjemmelen kunne være, siden enkelte oppdrettere faktisk har blitt irritert på valpekjøpere som drar før rasen er ferdig.

Det er nok en del oppdrettere som heller ikke har satt seg godt nok inn i de nye reglene. Det er så rart med det, når noe som har vært "sånn" lenge, plutselig ikke er det lenger...

Jeg hadde selv en valpekjøper som dro hjem før BIS finalen, noe jeg ikke ble så veldig glad for. Hvis han hadde sagt fra, kunne jeg brukt en annen hund i gruppen og fått være med i BIS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at jeg synes absolutt man skal ta hensyn til oppdretterens ønsker hvis man kan. Som valpekjøper har man mye bruk for oppdretteren, og da er det vel fint å kunne gi litt tilbake. Det er ikke alt som er regulert av lover og regler her i verden, og takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...