Gå til innhold
Hundesonen.no

Uærlige leiefolk


Mirai

Recommended Posts

Dette er ikke delen av forumet jeg pleier å oppholde meg på, men vi har nå en kaldblods og en shettis, og nå føler jeg for å dele noe med dere hestefolk her inne.

Hestene våre har stor plass ute, samt at de har utegang (er vel det det kalles, når de kan velge om de vil gå inne eller ute?). Hvertfall kan de velge, døra er alltid åpen inn og der er en svær boks de kan være i. Er god plass våre to der inne, samt en ekstra hest.

For rundt to måneder siden kom en person til oss og spurte pent om hun kunne ha hoppa si stående hos oss i kun èn mnd. Hun fortalte at hoppa var fem år (mener å huske det er det), og at hun red henne fem dager i uka, minst en time hver dag ble hun trent. Etter at den var ferdig hos oss, skulle den oppstalles på Jarlsberg travbane som ikke er langt unna her, for trening til trav. Hun var hos oss ganske lenge og pratet med mamma om hester og virker veldig sympatisk og med bra holdninger, så mamma sa ja til at hoppa kunne stå hos oss en mnd. Et par dager senere kom de med henne, kjempefin hoppe som er veldig kontaktsøkende og grei.

De skulle betale en viss sum penger for å ha henne stående hos oss, samt at eieren skulle møkke tre dager i uken (samt selvfølgelig stelle og trene hesten sin selv).

Nå har det gått ca to mnd, og hesten står fremdeles hos oss. De skulle skaffe sitt eget høy til henne, dette har ikke blitt gjort. Vi fòrer henne av vårt eget høy, som vi selvfølgelig ikke har evig av. Med en ekstra hest blir det selvfølgelig nesten doble utgifter i høy så lenge hun står hos oss. Eieren har vært her og ridd èn eller to ganger. Hesten står konstant med dekken, med mindre min mor tar det av og på på eget initiativ. Den blir ikke trent, den blir ikke stelt. Den stod i ti dager med dekken på seg, og fikk en hårløs flekk på halsen.

De betalte ikke for seg før det hadde gått lang tid. Og jeg er helt seriøs når jeg sier at denne jenta har en unnskyldning for ALT. Ingenting er hennes feil, og det som er feil kan hun hvertfall ikke få gjort noe med, hun "har jo PRØVD."

For ti dager siden sendte hun melding og sa at de var på vei hjem med høy. Så hørte vi ikke noe mer fra henne. Mamma sendte en melding og fikk ikke noe svar på den. Så gadd vi i grunn ikke mase noe mer, før mamma ringte i går. Da sa hun at hun ikke var interessert i noe annet enn å vite når høyet kommer, og dato på når hesten blir flyttet. Eieren hadde sagt at mannen var ute og lette etter høy nå, og at "du maser så JÆVLIG." Så hadde hun slengt på røret.

Mas? En melding og et anrop på ti dager? Er det masing når hesten din egentlig ikke har fått mat på ti dager? Hadde ikke vi gitt den av VÅRT høy, hadde den ikke hatt mat..

I dag skal vi ringe Mattilsynet. De kommer antakelig ikke til å gjøre noenting, for hesten ser jo grei ut, den. I fint hold, livlig og beina er stelt. Men allikevel blir den jo egentlig vanskjøttet, når eieren ikke engang kommer med mat til den.. hun tar det som en 100% selvfølge at vi ordner med den og fikser høyet dens.

Dette er vel en slags advarsel, dersom noen av dere har stallplass i Vestfoldområdet og det kommer noen som vil leie av dere, vær KRITISKE!

Dette er ikke ment som å henge ut noen personer, mer for å avverge at noen kommer i den samme situasjonen som vi har havnet i. Vi vet virkelig ikke hvordan vi skal bli kvitt henne, vi har gitt henne så mange sjanser, men det blir jo ikke bedre. Hun blir sur på OSS.

Noen med lignende erfaringer? Måtte bare få blåst ut litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyy da, for en dame...

Vet ikke helt hva dere kan gjøre, vet dere hvor hun bor?

Om dere vet det kan jo dere besøke henne for da kan jo hun ikke legge på liksom...

Ellers vis dere viste hvor hun bodde kunne dere vis dere har hestehenger, kjøre hesten til henne og bare gi henne til eieren, så får hun årne opp selv, også kan dere sende regning eller noe, på både for og stallplassen?

Håper det årner seg til sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet hvor hun bor, men det er litt nytteløst å dra dit. Dessuten er vi blitt litt skeptiske til hva slags folk dette egentlig er, og mamma har ikke så lyst til å dra dit alene, noe jeg godt skjønner. Vi har begynt å ha døra låst hjemme :) Kanskje litt drastisk, men vi tviler på hele situasjonen, så.

Vi har sagt til eieren at hesten står på et inngjerdet område for seg selv, så om hun kommer hit skal vi sette hesten inn der med ei bøtte vann. For alt hun eieren vet har hesten stått der alene siden sist vi hørte fra henne. Vi kunne jo aldri i livet finne på å vanskjøtte den, det blir som om noen ga meg en hund.

Henger har vi ikke. Tviler på at det fungerer å sende regning, har man noe krav sånn sett? Er usikker på om vi har noen kontrakt med henne, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne ringe politiet da, vis ikke moren din vil dra dit, så kan de dra dit muligens.

Ellers kunne dere prøve å skremme henne, vis hun egentlig ser meldingene men ikke bryr seg.

Skrive at dere gir henne til dyrebeskyttelsen om hun ikke kommer snart eller lignende.

Vis ikke hun har gjort dette fordi hun ikke vil ha hesten mer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Herregud! Enkelte skulle virkelig ikke hatt lov til å ha dyr! Jeg kan ike fordra mennesker som ikke klarer å ta vare på dyrene sine. Vi hadde en lignende episode på stallen vår, men de tok med seg hestene sine til en annen plass, da vi ba dem om å følge visse regler vi tar som en ren selvfølge når det gjelder hestehold. De ordna verken høy eller kraftfor og kom ikke før på nattestid og tok de inn fra beite. Vi ble så lei at vi regelrett kastet de ut til slutt. Slike mennesker skulle ikke hatt hest!

Håper at det har ordna seg for dere også og at hesten havner i gode hender=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oida! For en dame! Kan dere si fra til politiet? Vet ikke noe om sånt, jeg, men det er vel et eller annet sted dere kan få hjelp? Hun kan da vel ikke bare slippe unna sånn? Den blir jo ikke trent eller noe! men jeg syns dere er kjempeflotte mennesker som tar vare på hoppa imens. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...