Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste måten å lære inn spor på?


Aya

Recommended Posts

Ønsker å å konkurrere i bruks (driver og vipper mellom det og redning, men det er en annen sak), og vil gjerne ha tips til den beste og mest effektive måten å trene inn bruks-spor på. Godbit/spontanspor? Hun har lett for å sette nesa i bakken. Bør jeg da starte med overværstrening med en gang, så hun ikke blir veldig sterk på spor og ikke på rundering, eller er dette noe som vil utjevne seg greit etterhvert? Har trent litt "patruljering" etter forslag fra Annette her inne, og da går hun fint på overvær så lenge hun ikke detter over figurantens spor.. På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte noen som drev med redningshund, om hva det var lurt å begynne med først, av overværssøk og spor. Det var litt avhengig av hunden hva som lå lettest for den, men som oftest var det enklere å få en hund på spor enn på overvær, så derfor ville de anbefale å begynne med overvær. Syns logikken der var grei egentlig. Hvis hunden først har lært seg å gå med nesa i bakken, blir det kanskje vanskeligere å få den opp, enn om den hadde lært å gå med nesa opp, for så å prøve å få den ned? Men hvis hunden helst går overvær selv, så ville de ha begynt med spor. Men det var visstnok relativt sjeldent da. Du kan jo skrive mail til en dio og spørre hva de anbefaler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti en hund som vi ga opp å trene rundering med. Det var en springer spaniel. Den var så sporsugen fra naturens side at selv med kraftig synspåvirkning så søkte den etter sporet frem til figuranten. Jeg håper vedkommende begynte å konkurrere ;-)

Bortsett fra denne ene hunden, så har jeg ikke sett vesentlig forskjell på hunder som har startet med spor eller rundering. De aller fleste hunder vil søke spor der de finner det, fordi det er letteste vei til figurnaten i løypa. Det er helt naturlig, logisk og effektivt fra hundens ståsted. De aller fleste jeg trener med starter med spor med valpen. Det er enklere, lettere og mindre krevende for en liten tass enn rundering.

Jeg foretrekker å starte med spontanspor. Da går man et lite spor på noen meter, legger godbiter eller noe i enden, venter ti minutter, henter valpen og spaserer over sporet med valpen enten i line eller løs. Har valpen "våknet" (avhenger litt av individ og alder) på spor, så vil den antakelig følge sporet helt av seg selv. Gjør den ikke det, så har man ikke ødelagt noe heller.

Mange sverger til at man må LÆRE en valp å gå spor. Jeg velger å stole på at dette kan de fra naturens side. Det eneste man trenger å gjøre er å gi de erfaringer og å styre de i den retningen man vil. Mange sverger til slepespor (de sleper en leke etter seg i sporet for å lage mer fert), men dette ville jeg ikke tatt i bruk med mindre hunden absolutt ikke ser ut til å skjønne poenget. Enda noen velger faktisk å la matmor eller matfar stikke å gjemme seg, mens en annen holder hunden igjen og ikke lar den gå fremover før den sporer med nesa i bakken. Med mindre du har en voksen, på kanten død hund, så ville jeg absolutt sagt nei til en slik metode, uansett hvem som kom med den! En annen side av den saken er at da er hunden antakelig så uegnet til spor at man kanskje skulle funnet seg en annen hobby!

En helt ung valp vil man kunne gi litt tid. Da min nåværende hund var 12 uker gikk han spontant spor, men jeg hadde forsøkt tidligere uten at han valgte å følge opp. Litt is i magen er lov.

Det man må tenke på er at man ikke vil stimulere for mye på en hund som kanskje er en naturlig sporhund. Da får man for mye jakt i sporet og farten blir for høy. Er man nøye med påvirkningen helt fra starten, så tror jeg man unngår mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for det lange svaret! Hun er tretten uker nå, så vi tar det bare pent og eaasy, men er greit å ha en plan (som kjent setter ting seg fryktelig fort hos små svarte og hvite, og avlæring er vanskeligere enn innlæring). Hun har allerede vist at dersom hun ikke har spor å følge går hun på overvær, så jeg tror det skal gå greit å begynne med spor.. Spontanspor er det jeg er mest for jeg også, så får vi heller revurdere dersom det ikke går så bra. Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...