Gå til innhold
Hundesonen.no

Å godkjenne en ettersøkshund

Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg skal godkjenne min rottweiler en gang i framtiden som ettersøkshund på storvilt. Jeg lurer på hvor gammel han må være og hvordan prøven fåregår. Har trent noe, men får ikke tak i blod fortiden. Bør jeg trene mye før prøven og hva er viktig å trene godt på? Har gått mye med den forige hunden, men han skulle ikke godkjennes så det var litt på må få... Håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være fylt 9 måneder før du går opp til prøven. Både blandinger og renrasede tillates. Hunden må også være id-merket (tattoo eller chips).

Hunder som skal godkjennes som ettersøkshund må få minst 2 premie på blodsporprøve og minst 7 poeng på fersksporprøve. Blodsporprøven må bestås før fersksporprøven.

Alle dommerne finnes listet opp på NKK sine jaktsider og du finner også terminlister for prøver (teminfestede og bevegelige) og så melder du deg på. Det spiller ingen rolle om det er bevegelig eller terminfesta prøve dersom det er godkjenning du skal ha - men det er en fordel å gjøre det på en bevegelig for da er det mest sannsynlig kun et par hunder eller bare dere med. Så slipper dere å bruke en hel dag på venting ellers :rolleyes:

Tren jevnt og trutt fram til blodsporprøven. Dersom du starter fra null så trenger dere 12-15 uker med trening før dere går opp til prøven. Du vet sikkert hva kravene er i forhold til vinkler og lengde og avhopp? Dette må hunden beherske først.

Ikke tren på ferskspor - det klarer hunden utmerket av seg selv. Du risikerer bare at hunden ikke vil gå på "døde spor" dersom du har latt ham kose seg med ferskspor på forhånd.

Titt på hjemmesida mi om du trenger mer informasjon :)

Lykke til!

Takk for informativt svar! Var innom hjemmesiden din og fant mye nyttig, men veninda sin hund (vi trener spor sammen og skal godkjenne begge) er ikke registreri i NKK, har det noe å si? Starte ikke helt på null, men har ikke trent på flere månder på grunn av blodmangel ( :) ) Nei, jeg aner ikke hvordan kravene er og hvordan gjenomføres en blodspor og fersksporprøvene? må du konkurere eller får du poengene på prøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hunden må være registrert i NKK - for de har jo oversikt over ettersøksregisteret her til lands. Både blandinger og renrasede må det.

Kravene finner du på hjemmesida mi Prøveregler for blodspor- og fersksporprøve

Sporet er 600 m langt lagt med 3 dl blod. Det er 4 vinkler, 2 blodopphold på 10 m - ett av dem i en vinkel og ett i en rett strekning. Det er laget et sårleie underveis som hunden helst skal markere.

Sporet er mellom 12-24 timer gammelt og det er kun de første 25 metrene som er merket.

Dommeren går bak dere og ser på samarbeidet mellom fører og hund og gjør sine vurderinger ut fra det. I reglene står det hva de ser etter.

Du får premie individuelt - på en prøve med 10 hunder kan mange få 1 premie. Noen hunder kan få såkalt HP - men da skal de ha gjort en svært imponerende innsats. Dommere er individuelle - hos noen henger HP høyt og gis sjelden ut, mens hos andre ligger den løsere. Personlig synes jeg man skal være streng med utdelingen av HP... men dette var en digresjon - klarer hunden din en 2 premie så holder det til godkjenning.

Fersksporprøven skal hunden din følge det samme sporet sammenhengende i minst 30 min. Det er etter levende dyr dette. Du må forvisse deg om at det er det samme dyret dere går etter - altså sjekke klauvavtrykk osv. Hunden skal ikke gå på måfå, men etter korrekt dyr. Her ser dommeren også på samarbeidet dere imellom. Det er ikke lov for hunden å bjeffe/lose.

Håper det ble litt forståelig dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sveio - et par mil utenfor Haugesund. Hvor bor du?

Jeg bor rett utenfor Ølen, min far er mye ute å kjører, så jeg kan sikkert sitte på med han en gang :)

forresten, har det noe å si på om hunden kan bli godkjet og ikke vis hunden har HD/AA? Min har svak grad AA på begge albuene :) Og vi har ikke røntget han for HD enda...

*Dobbelpost Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har ingenting å si. Men å gå ettresøk kan være meget krevende så da må man vurdere om hunden takler det og ikke får vondt.

Hpåer ikke han har HD for da komer jeg ikke til å godkjenne han, vil ikke gjøre noe som kan forverre det eller gjøre det ubehagelig for han, gulle mitt:) Tror du svak AA har noe å si? for prestasjon og smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dere må vurdere selv... snakk med veterinæren din om hva slags belastning hunden kan tåle. Hunder er jo også så individuelle når det gjelder både smerter og aktivitetsnivå, så her må dere bare prøve dere fram. Skulle jo ikke tro at svak grad ville utgjøre noen problemer.

Jeg er ikke så kjent med hvordan hunder med AA eller HD har det - men aktivitet i en viss grad skal være bra tipper jeg? Og spor bør jo kunne gå greit - bare ta det rolig og fint så går det der bra skal du se. Etter en treningsøkt kan det sikkert også være deilig med en liten massasje? Det gjør jeg med mine (alle er friske) men de nyter det i lange drag likevel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...